01HO01B EIHOBBF-24 Pedagogikk og didaktikk
01HO01B EIHOBBF-24 Pedagogikk og didaktikk
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HO01B EIHOBBF-24
- StudieprogramBarn med særskilte behov
- Studiepoeng8
- StudiestedIndre Østfold, Strømmen, Fredrikstad, Kongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
2a. Pedagogikk
- Pedagogikk
- teori og praksis
- Læring og læringspsykologi
- Læringsprosesser
- Læringsteorier
- Forutsetninger for opplevelse og læring
- Språk og begrepsutvikling
- Leke- og læringsprosesser
- Hva er lek?
- Teorier om lek
- Lek som et mål i seg selv
- Ulike former for lek
- Leken i læringsfeltet
- Voksenrollen i lek og læring
- Utviklingspsykologi
- Motivasjonsteorier
- Livsmestring
- Trivsel
- Utvikling av sosial kompetanse
- Sosialisering, identitet og selvoppfatning
- Danningsprosesser
- Dannelse og utdannelse
- Relasjonsbygging mellom barn/ ungdom og voksne
2b. Didaktikk
- Undervisnings- og opplæringsmetoder
- Tradisjoner i didaktikken
- Tilpasset undervisning
- Observasjon, kartlegging og dokumentasjon
- Hensikten med å samle inn informasjon.
- Gjennomføring av informasjonsinnsamlingen
- Bearbeiding og etterarbeid
- IKT som pedagogisk verktøy
- Digitalisering i skolen
Kandidaten
- har kunnskap om pedagogiske læringsteorier og didaktiske metoder
- har kunnskap om læring og lærings- og utviklingspsykologi med vekt på språk og begrepsutvikling, lek, læring, helhetlig danning, trivsel og livsmestring
- har kunnskap om ulike observasjons-, plan- og kartleggingsverktøy og hvordan disse kan understøtte læringsarbeidet
- har kunnskap om betydningen motivasjon, sosial kompetanse og danningsprosesser har for barn og unges læring og utvikling
Kandidaten:
- kan anvende observasjons-, plan-, og kartleggingsverktøy av leke- og læringsaktiviteter
- kan anvende IKT-verktøy i arbeid med kartlegging, observasjon, planlegging, og dokumentasjon av aktiviteter for barn og unge
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant innenfor pedagogikk og didaktikk for barn og unge med særskilte behov
- kan kartlegge og identifisere det enkelte barns behov og behov for iverksetting av nødvendige pedagogiske tiltak
Kandidaten:
- har forståelse hva som kjennetegner barn og unge på ulike alderstrinn og kan derigjennom legge arbeidet til rette for den enkelte
- kan utføre pedagogisk arbeid tilpasset barn og unges individuelle behov, med vekt på deres helhetlige danning, trivsel og livsmestring
- kan utvikle didaktiske arbeidsmetoder med vekt på barn og unges individuelle behov
Arbeidskrav
- Individuell oppgave
- Gruppeoppgave med presentasjon
- Individuell refleksjon om egen læring.
Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet
75% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I alle emner skal det settes en endelig emnekarakter som fremgår på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.