01HO00A EIHOBBF-24 Etikk, samhandling og kommunikasjon

01HO00A EIHOBBF-24 Etikk, samhandling og kommunikasjon

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HO00A EIHOBBF-24
    • Studieprogram
      Barn med særskilte behov
    • Studiepoeng
      8
    • Studiested
      Indre Østfold, Strømmen, Fredrikstad, Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2024 Høst
Emnets innhold

1b. Oppvekstfagene i samfunnet

  • Oppvekstfagenes historie og utvikling
  • Teorier og begreper i oppvekstfagene
  • Verdier og normer i samfunnet og i oppvekstfagene
    • Skolenes og barnehagenes offisielle verdigrunnlag

1c. Etikk

  • Menneskesyn og menneskeforståelse
    • Verdier, normer og livssyn
    • Fellestrekk ved livssyn
    • Etikk i et flerkulturelt samfunn
    • Menneskesyn og synet på barn
    • Barna og etikken
    • Holdninger til barn
  • Etisk teori og refleksjonsmodeller
    • Moralfilosofi
    • Etikk og moral
  • Etiske problemstillinger og dilemmaer
    • Etiske utfordringer i det pedagogiske feltet
    • Etiske valg
    • Konflikter og konflikthåndtering
  • Menneskerettighetene
    • FNs Verdenserklæring om menneskerettighetene
    • FN-konvensjonen om barns rettigheter
  • Yrkesetikk
    • Historiske og aktuelle perspektiver
    • Yrkesetikken og barns rettigheter
    • Yrkesetisk refleksjon
  • Refleksjonsmodeller

1d. Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjon og veiledning
    • Kommunikasjon
    • Kommunikasjonsteorier
    • Veiledning
    • Veiledningsteorier
    • Dialog
    • LØFT
  • Relasjonskompetanse
    • Fra egenskaper til relasjoner
    • Relasjonens betydning i profesjonell praksis
  • Tverrfaglig og tverretatlig samhandling og samarbeid
  • Konflikthåndtering
  • Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
    • Interkulturell kommunikasjon
    • Kultur og kommunikasjon
    • Møte mellom forskjellige kulturer
    • Etnisitet
    • Religion og kultur
    • Kjønn og kultur
    • Interkulturell konflikt
  • Barn, unge og familiens medvirkning
    • Barn og samspill
    • Samtale med barn
    • Gjennomføring av samtalen
    • Å møte familier

1e. Sosiologi og psykologi

  • Hva er psykologi?
    • Teoretiske retninger
    • Sentrale begreper
  • Hva er sosiologi
    • Teoretiske retninger
    • Sentrale begreper
  • Familien som sosial og kulturell institusjon
    • Det sosiale mennesket
    • Sosialisering og sosial påvirkning
    • Oppdragelse
    • Sosiale ulikheter og kulturelt mangfold
  • Gruppepsykologi og nettverksteori
    • Sosiale grupper
    • Gruppedynamikk
    • Gruppens roller
  • Roller, makt og avmakt
  • Læringspsykologi
    • Tenkning og læring
  • Utviklingsteorier
    • Hva er utvikling?
    • Utviklingspsykologi
    • Kognitiv utvikling
    • Intelligens og personlighet
  • Emosjoner, behov og motivasjon
    • Hva er emosjoner?
    • Forsvarsmekanismer
    • Menneskelige behov og konsekvenser av udekkede behov
    • Motivasjonsteorier
  • Barn og unge i krise og sorg
    • Stress og stresspåvirkning
    • Resiliens
    • Kriser, sorg og traumer

1f. Stats- og kommunalkunnskap, helse- og oppvekstpolitikk

  • Samfunnets og velferdsstatens utvikling, føringer og prioriteringer i oppvekstsektoren
  • Levekår og folkehelse
  • Lovverket som regulerer oppvekstsektorens virkefelt
  • Oppvekstsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå, organisering og finansiering
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet, retningslinjer for oppgaveskriving og prosjektarbeid
  • har kunnskap om begreper og teorier innenfor oppvekstfaget, etikk, kommunikasjon, samhandling, sosiologi og psykologi
  • har innsikt i relevante lover, forskrifter og styringsdokumenter gjeldende for oppvekstsektoren
  • har innsikt i helse- og oppvekstpolitikk og oppvekstfagenes historie, utvikling og føringer
  • forstår hvilken betydning levekår og folkehelse har i dagens samfunn
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende ulike kommunikasjonsteknikker og veiledningsformer for å kommunisere profesjonelt med barn/unge, foresatte og annet fagpersonell 
  • kan kartlegge og identifisere barn og unges individuelle behov for læring og utvikling
  • kan anvende teori om konflikthåndtering i sitt arbeid med barn, unge og deres familier
Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for etiske prinsipper, utfordringer og dilemmaer og kan reflektere over egne, holdninger og verdier
  • har utviklet en etisk grunnholdning og relasjonskompetanse i sitt arbeid med barn, unge og deres familier
  • kan utføre arbeidet med forståelse for de ressurser, utfordringer og muligheter som finnes i møte med barn og unge
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Gruppeoppgave med presentasjon
  • Individuelt arbeidskrav
  • Individuelt refleksjonsnotat om egen læring

Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet

Oppmøteplikt

75% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering

Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent

I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I alle emner skal det settes en endelig emnekarakter som fremgår på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.

Emnet vurderes med karakterskala A-F

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, rollespill, presentasjon og refleksjoner.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.