01HH74D EIHOFHS Hovedprosjekt
01HH74D EIHOFHS Hovedprosjekt
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH74D EIHOFHS
- StudieprogramFlerkulturelt helsearbeid
- Studiepoeng10
- StudiestedStrømmen
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Hovedprosjekt er et fordypningsarbeid som gjennomføres i emne 4 og organiseres som individuelt arbeid. Hovedprosjektet består av to deler: Et skriftlig arbeid som skal bestå av 3500 ord +- 10%, og en muntlig fremstilling av det skriftlige arbeidet. Prosjektet skal tilknyttes kulturelt helsearbeid og være konkret knyttet til ett eller flere temaer i de fagspesifikke emnene. Dette for å sikre en tilknytting til oppdatert og relevant faglig informasjon. Der det er mulig bør hovedprosjektet utformes i samarbeid med arbeidsplassen, slik at arbeidsplassene tilføres ny kompetanse. Tema og problemstilling godkjennes av faglærer. Tema for prosjektet skal bestemmes av studenten med veiledning fra faglærer. Studenten skal gjennom hovedprosjektet vise refleksjon og anvende teori og eventuelt erfaringer fra eget praksisfelt.
Studenten får tilbud om inntil 4 timers veiledning underveis i skriveprosessen. Underveisvurdering omfatter faglig innhold, kommunikasjon, problemløsing, rapportering, prosjektarbeidet som prosess og den helhetlige kompetansen.
Studenten finner en avgrenset problemstilling knyttet til et eller flere temaer, som skal bygge på læringsutbytte, refleksjoner og eventuelt egne erfaringer fra praksisfeltet. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise evne til refleksjon, anvende relevant teori og eventuelt erfaringer fra eget praksisfelt. Tema og problemstilling bestemmes av studenten med veiledning fra faglærer. Det kan eventuelt også være naturlig å samarbeide med eget arbeidssted under valg av tema, slik at arbeidsplassen tilføres ny kompetanse.
Studenten
- har kunnskap om prosjekt som arbeidsmetode for å løse utfordringer i yrkesfeltet innen flerkulturelt helsearbeid
- har kunnskaper innenfor et selvvalgt fordypningstema innen flerkulturelt helsearbeid
- forstår sin faggruppes betydning i yrkesfeltet og kan drøfte sammenhengen mellom teori og praksis innen flerkulturelt helsearbeid
- har innsikt i relevante lover, forskrifter og planverk som gjelder flerkulturelt helsearbeid
- kan oppdatere sin kunnskap om flerkulturelt helsearbeid
Studenten
- kan kartlegge en situasjon innenfor flerkulturelt helsearbeid, identifisere en faglig problemstilling og behov for iverksetting av tiltak
- kan finne, bearbeide og vurdere oppdatert informasjon og fagstoff som er relevant for fordypningsoppgavens problemstilling
- kan anvende faglig kunnskap til å belyse, vurdere og reflektere faglig og etisk over en valgt problemstilling knyttet til flerkulturelt helsearbeid
Studenten
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av arbeidet innen flerkulturelt helsearbeid
- kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov innen flerkulturelt helsearbeid
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper i sitt arbeid innenfor flerkulturelt helsearbeid og etiske retningslinjer i forhold til skriftlige arbeider
- kan gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon utarbeide et endring- og utviklingsprosjekt innen flerkulturelt helsearbeid
Arbeidskrav
Framdriftsplan
Innen gitt tidsfrist skal studenten levere et forslag til fremdriftsplan med en presentasjon av tema og problemstilling. Fremdriftsplan med tema og problemstilling skal godkjennes av faglærer.
Prosjektoppgave
Hovedprosjektet skal være skriftlig og individuelt. Omfang 3500ord +/- 10%. Hovedprosjektet må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg til muntlig eksamen.
80% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
Studenten skriver et hovedprosjekt med påfølgende muntlig høring som til sammen utgjør avsluttende eksamen for studiet. Hovedprosjektet vurderes med utgangspunkt i retningslinjer for oppgaveskriving og vurderingskriterier for hovedprosjektet. Hovedprosjektet og muntlig høring vurderes av førstesensor og andresensor
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I alle emner skal det settes en endelig emnekarakter som fremgår på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
Relevante internettsider blir oppgitt underveis. Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.