01HH74C EIHOFHS Kommunikasjon og språklige utfordringer

01HH74C EIHOFHS Kommunikasjon og språklige utfordringer

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH74C EIHOFHS
    • Studieprogram
      Flerkulturelt helsearbeid
    • Studiepoeng
      20
    • Studiested
      Strømmen
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2023 Høst
2024 Vår
Emnets innhold

Temaer

3a. Møter mellom mennesker

  • Språk og språkbarrierer
  • Sosiale og kulturelle utfordringer
  • Relasjonskompetanse - Å forstå seg selv og andre
  • Å være profesjonell – hva innebærer det?
  • Når kommunikasjon blir vanskelig – konflikt og konflikthåndtering

3b. Kommunikasjon og kommunikasjonsprosessen

  • Profesjonell kommunikasjon- hva innebærer det?
  • Kommunikasjonens grunnelementer og prosess
  • Verbal kommunikasjon
  • Nonverbal kommunikasjon
  • Aktiv lytting
  • Å skape noe sammen

3c. Interkulturell kommunikasjon

  • Flerkulturell forståelse i kommunikasjon og samhandling
  • Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
  • Verbal kommunikasjon og kontekstbevissthet
  • Ansikt, ære og samvittighet
  • Bruk av tid
  • Verdiforskjeller
  • Rent/urent og ritualer
  • Demens og kommunikasjon

3d. Tolketjenesten

  • Hvem kan tolke
  • Krav til å tolke
  • Kjenne til fagets egenart?
  • Ulike former for tolkning
  • Det å være en profesjonell tolk
  • Underforbruk av tolk i helsevesenet- hva kan årsaken være?

3e. Etikk og juridiske rammer

  • Etisk refleksjon
  • Holdninger og håndtering av egne følelser hos helsepersonell
  • Faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp – hva innebærer det?
  • Pasientinvolvering og informert samtykke
  • Brukermedvirkning og styrking av brukerrollen
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kommunikasjon og kommunikasjonsprosessen
  • har kunnskap om betydningen av interkulturell kommunikasjon i møte med pasienter, brukere, beboere og pårørende med ulik minoritetsbakgrunn
  • har kunnskap om rettigheter og bruk av tolk
  • har innsikt i hvilken betydning språk- og kulturbakgrunn har, og hvilke utfordringer dette kan få for samhandlingen med andre
  • forstår betydningen av kommunikasjon og samhandling i møte med pasient, bruker, beboer og deres pårørende som ivaretar den enkeltes integritet og rett til brukermedvirkning
  • forstår hvilken betydning språk og kultur har og hvordan dette kan utfordre helsehjelpen til pasienter, brukere, beboere og pårørende med minoritetsbakgrunn
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om kommunikasjon og kommunikasjonsprosessen for å bygge relasjoner, oppnå tillit, brukermedvirkning og samvalg
  • kan anvende kunnskap om rettigheter og bruk av tolk for å sikre fagligforsvarlighet og kvalitet i yrkesutøvelsen
  • kan kartlegge pasientens, brukerens eller beboerens situasjon og identifisere etiske problemstillinger for å sikre den enkeltes autonomi gjennom medbestemmelse og samvalg
Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning i tråd med yrkesetiske retningslinjer og relevant lovverk og kan ivareta pasientens integritet og pårørendes involvering og sikre faglig forsvarlighet i yrkesutøvelsen
  • kan bygge relasjoner med pasient, bruker, beboer, pårørende og kollegaer, på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbudet til pasienter, brukere, beboere og pårørende med minoritetsbakgrunn
  • kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
  • har utviklet en etisk grunnholdning i møte med pasienter, brukere, beboere og pårørende med ulik språklig og kulturell bakgrunn på en måte som ivaretar den enkeltes integritet og faglig forsvarlighet i yrkesutøvelsen
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Skriftlig individuell oppgave. Oppgaven tar utgangspunkt i tema kultur og kommunikasjon. Omfang: 2000 ord +/- 10%
  • Gruppeoppgave
  • Refleksjonsnotat om egen læring. Omfang: 500 ord +/- 10%

Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for bestått/ ikke bestått i emnet

Oppmøteplikt

80% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskravet vurderes til bestått/ikke bestått
  • Emne 3 avsluttes med en muntlig helhetlig vurdering av studentens samlede kompetanse (kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse med karaktersystem A-F)
Litteraturliste

Relevante internettsider blir oppgitt underveis. Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.  

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.