01HH74B EIHOFHS Helse og helserelaterte utfordringer

01HH74B EIHOFHS Helse og helserelaterte utfordringer

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH74B EIHOFHS
    • Studieprogram
      Flerkulturelt helsearbeid
    • Studiepoeng
      20
    • Studiested
      Strømmen
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2023 Høst
2024 Vår
Emnets innhold

Temaer

2a. Ulike kulturelle syn på sykdom og behandling

  • Helse, mestring og livskvalitet
  • Sykdomsforekomst
  • Sykdomssyn og sykdomsatferd
  • Lidelse
  • Religion og sykdom
  • Placebo og Nocebo
  • Medisinske systemer
  • Unani Tibb
  • Ayurveda – medisinen
  • Tradisjonell kinesisk medisin
  • Personalistiske system

2b. Helsearbeid på tvers av forståelsesrammer og forventninger

  • Kollektivisme og individualisme
  • Pasienters og pårørendes mestringsstil
  • Helsearbeid på tvers av kulturelle ulikheter
  • Helsefremmende arbeid
  • Empowerment
  • Salutogenese – å styrke helsen
  • Ivaretakelse av kulturelle og eksistensielle behov
  • Smerteopplevelse og atferd
  • Faktorer som påvirker smerteopplevelsen
  • Sykdom og død i ulike kulturer

2c. Eldre pasienter med minoritetsbakgrunn

  • Aldring i et kulturelt perspektiv
  • Aldring og helse
  • Eldre innvandreres opplevelse av sin tilværelse
  • Helsearbeid og kulturell tilrettelegging av pleie og omsorg til eldre pasienter med minoritetsbakgrunn

2d. Demensomsorg i et interkulturelt lys

  • Aldring og demens
  • Språkproblemer og kulturelle utfordringer relatert til demens
  • Å leve med demenssykdom
  • Å være nærstående til en person med demens
  • Informasjon om pasient og pårørendes rettigheter ved demenssykdom
  • Personsentrert tilnærming
  • Familiebasert eller profesjonell omsorg?
  • Barn som omsorgspersoner
  • Identitetsbevarende og trygghetsskapende tiltak
  • Ivaretakelse av tradisjoner

2e. Psykisk helse, flyktninger og traumatiserte pasienter

  • Traumatisering
  • Barn som flyktninger
  • Helsearbeid overfor torturerte pasienter
  • Psykiske lidelser

2f. Innvandring og funksjonshemming

  • Minoritetsfamilier med funksjonshemmede barn
  • Å vokse opp med funksjonshemming
  • Forestillinger om funksjonshemming
  • Livsholdning, tro og mestring
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sykdomsforekomst, ulike kulturelle syn på sykdom og behandling og konsekvenser dette kan få for helsearbeidet rettet mot mennesker med minoritetsbakgrunn
  • har kunnskap om eldre pasienter med minoritetsbakgrunn og hvordan dette kan påvirke utøvelsen av helsearbeidet
  • har kunnskap om demens hos eldre med minoritetsbakgrunn og konsekvenser dette kan få for omsorgen til den enkelte
  • har innsikt i hvilken betydning språk- og kulturbakgrunn har for sykdomsforståelsen og behandlingen
  • har innsikt i psykisk helse og psykiske lidelser hos flyktninger og hvordan dette kan påvirke utøvelsen av helsearbeidet
  • har forståelse for hvordan helsearbeid kan utøves på tvers av forståelsesrammer og forventninger
  • har forståelse for hvordan minoritetsfamilier kan oppleve det å få et barn med funksjonshemming og hvordan dette kan påvirke helsearbeidet
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om hvordan ulike kulturelle syn på sykdom og behandling kan påvirke møte mellom helsearbeider, pasient, brukere, beboer og pårørende med minoritetsbakgrunn
  • kan anvende kunnskap om hvordan helsearbeidet kan utøves på tvers av språklige- og kulturelle ulikheter
  • kan anvende kunnskap og forståelse for hvordan helsearbeid utøves ovenfor eldre pasienter med etnisk minoritetsbakgrunn
  • kan anvende kunnskap om demens hos eldre med minoritetsbakgrunn for å kunne iverksette tiltak som er identitetsbevarende og trygghetsskapende og som ivaretar en personsentrert omsorg
  • kan kartlegge og identifisere helserelaterte utfordringer innen flerkulturelt helsearbeid og innenfor sitt kompetanseområde iverksette tiltak som ivaretar den enkeltes behov og integritet
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan minoritetsfamilier kan oppleve å få et barn med funksjonshemming og være bevisst hvordan dette kan påvirke helsearbeidet
  • har forståelse for ulikt kulturelt syn på sykdom og behandling og kan reflektere over hvordan dette kan påvirke yrkesutøvelsen i møte pasienter, brukere, beboere og pårørende med innvandrerbakgrunn
  • har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse for hvordan eldre pasienter med etnisk minoritetsbakgrunn kan oppleve sin tilværelse og kan derigjennom legge til rette for helsearbeid overfor eldre pasienter med etniske minoriteter
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med pasient, bruker, beboer og pårørende med etnisk minoritetsbakgrunn
  • kan finne, bruke og henvise til fagstoff som er relevant i helsearbeidet knyttet til mennesker med minoritetsbakgrunn
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Skriftlig individuell oppgave. Oppgaven skal ta utgangspunkt i helse og helserelaterte utfordringer. Omfang: 2000 ord +/- 10%
  • Gruppeoppgave
  • Refleksjonsnotat om egen læring. Omfang: 500 ord +/- 10%

Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for bestått/ ikke bestått i emnet

Oppmøteplikt

80% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskravet vurderes til bestått/ikke bestått

I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I alle emner skal det settes en endelig emnekarakter som fremgår på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.

Litteraturliste

Relevante internettsider blir oppgitt underveis. Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.  

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.