01HH74A EIHOFHS Flerkulturelt samfunn

01HH74A EIHOFHS Flerkulturelt samfunn

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH74A EIHOFHS
    • Studieprogram
      Flerkulturelt helsearbeid
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Strømmen
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2023 Høst
Emnets innhold

Temaer

1a. Likeverdige helse – og omsorgstjenester - god helse for alle

  • Likeverdig helse- og omsorgstjenester – hva innebærer det?
  • Retten til helse og helsetjenester - Lovverk og styringsdokumenter i helsesektoren
  • Profesjonell yrkesutøvelse – yrkesutøverens lovfestede plikter
  • Møte med helsetjenestene i Norge – utfordringer for innvandrere

1b. Interkulturell etikk i helsetjenesten

  • Menneskesyn, menneskeforståelse og menneskerettigheter
  • Holdninger og verdier
  • Mellommenneskelig makt
  • Autonomi i et interkulturelt perspektiv
  • Etikk, moral, etiske dilemmaer

1c. Sosiologi og psykologi

  • Sosiologi i et flerkulturelt perspektiv
  • Familiens som sosial og kulturell institusjon
  • Kjønn, roller og autoritet
  • Ekteskap
  • Sykepleie – en universell kategori?
  • Helse- og sosial ulikhet og kulturelt mangfold
  • Grunnleggende psykologiske prosesser
  • Utviklingsteorier
  • Livsløpet - fra unge år til alderdom
  • Stress, kriser og traumer
  • Menneskelig adferd i kriser
  • Kriseteori og forsvarsmekanismer
  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Mestring og mestringsstrategier

1d. Sentrale begrep innen flerkulturell forståelse

  • Kultur og identitet
  • Etnisitet, minoritet og majoritet
  • Etnosentrisme og kulturrelativisme
  • Respekt for andres kultur
  • Stereotypier, fordommer og forutinntatthet
  • Fremmedfrykt, rasisme og diskriminering
  • Inkludering, integrering og mangfold
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, etikk og etisk refleksjon knyttet til flerkulturelt helsearbeid
  • har kunnskap om sentrale begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til i enkelt individet, familien og det sosiale nettverket
  • har kjennskap til sentrale begreper som har betydning for flerkulturell forståelse innen flerkulturelt helsearbeid
  • har innsikt i lover og styringsdokumenter som regulerer og ivaretar pasienter, brukere, beboere og pårørende med minoritetsbakgrunn og yrkesutøverens rettigheter og plikter
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter og etikk til etisk refleksjon rundt problemstillinger i tjenestetilbudet til pasienter, brukere, beboere og pårørende med etnisk minoritetsbakgrunn
  • kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere pasient, bruker eller beboer slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
  • kan kartlegge og identifisere etiske utfordringer i helsetjenesten rettet mot pasienter, brukere, beboere og pårørende med etnisk minoritetsbakgrunn
  • kan finne frem og anvende relevant lovverk og styringsdokumenter knyttet til praktisk helsearbeid for å sikre faglig forsvarlighet og kvalitet i yrkesutøvelsen
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for etiske prinsipper, utfordringer og dilemmaer og kan reflektere over egne holdninger og verdier rettet mot pasienter, brukere, beboere og pårørende med minoritetsbakgrunn
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom sin yrkesutøvelse i møte med pasienter, brukere, beboere og pårørende med minoritetsbakgrunn
  • kan utføre arbeidet med forståelse for de ressurser, utfordringer og muligheter som finnes i møte med pasienter, brukere, beboere og pårørende med minoritetsbakgrunn
  • kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at pasienter, brukere, beboere og pårørende opplever trygghet og tillit til tjenestetilbudet
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Individuell skriftlig oppgave. Oppgaven skal ta utgangspunkt i flerkulturelt samfunn. Omfang: 2000 ord +/- 10%
  • Gruppeoppgaver
  • Refleksjonsnotat om egen læring. Omfang: 500 ord +/- 10%
Oppmøteplikt

80% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskravet vurderes til bestått/ikke bestått

I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I alle emner skal det settes en endelig emnekarakter som fremgår på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.

Litteraturliste

Relevante internettsider blir oppgitt underveis. Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.  

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.