01HH73F EIHOOVF-H24 Velferdsteknologi

01HH73F EIHOOVF-H24 Velferdsteknologi

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH73F EIHOOVF-H24
    • Studieprogram
      Observasjons- og vurderingskompetanse i helsetjenesten
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Indre Østfold, Fredrikstad, Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2026 Vår
Emnets innhold

6 a. Velferdsteknologi

  • Aktuelle lover, forskrifter og styrende dokumenter for bruk av velferdsteknologi i helse og omsorgstjenesten
  • Ulike kategorier av velferdsteknologi
    • Trygghetsskapende teknologier
    • Mestringsteknologier
    • Utrednings- og behandlingsteknologier
    • Velværeteknologier

6 b. Observasjon og kartlegging innen velferdsteknologi

  • Observasjon, vurdering og kartlegging av brukerbehov for velferdsteknologiske løsninger
  • Samarbeid med bruker, pårørende og aktuelle samarbeidspartnere og deres kompetanse innen velferdsteknologi
  • Digital kompetanse hos helsepersonell
  • Relasjonskompetanse hos helsepersonell
    • Personlig kompetanse
    • Kommunikasjonskompetanse
    • Veiledningskompetanse

6 c. Etikk og bruk av velferdsteknologi

  • Velferdsteknologi som bidrar til god helse, mestring og en bærekraftig samfunnsutvikling
  • Brukers perspektiv og rolle - brukermedvirkning
  • Etiske og juridiske utfordringer ved bruk av velferdsteknologi
    • Informasjonssikkerhet og personvern
    • Inngripende teknologi
    • Samtykke
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om velferdsteknologi, ulike former og anvendelse av velferdsteknologi 
  • har kunnskap om samtykkekompetanse, frivillighet og bruk av tvang innen velferdsteknologi
  • har kunnskap om kommunikasjon, veiledning og betydningen av relasjonskompetanse som fremmer understøtter trygghet hos mottaker av teknologisk assistanse 
  • har kunnskap om kartleggingsverktøy som benyttes for å kartlegge og vurdere den enkeltes funksjonsnivå og behov for velferdsteknologiske løsninger
  • har innsikt i aktuelle lover, forskrifter og styrende dokumenter
  • kan oppdatere sin fagkunnskap om hvilke velferdsteknologiske løsninger som best ivaretar brukerens individuelle behov og som gir økt opplevelse av mestring og livskvalitet
  • forstår betydningen av velferdsteknologi og velferdsteknologiske løsninger som kan benyttes i helsetjenesten for å fremme mestring, selvstendighet og brukermedvirkning
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om velferdsteknologiske løsninger i planlegging og utøvelse av forebyggende og helsefremmende arbeid, med fokus på pasient/ brukers ressurser og behov
  • kan anvende kunnskap om kartleggingsverktøy som benyttes for å kartlegge og vurdere den enkeltes funksjonsnivå og behov for velferdsteknologiske løsninger
  • kan anvende teknikker for veiledning, kommunikasjon og relasjonskompetanse for å skape tillit og bygge gode relasjoner til pasient/bruker og pårørende 
  • kan finne informasjon og fagstoff om velferdsteknologiske løsninger  som er aktuelt for helse- og omsorgsektoren, og se behovet for iverksetting av tiltak
  • kan kartlegge og identifisere brukerens behov for velferdsteknologi, og iverksette ulike former for velferdsteknologiske løsninger
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for betydningen av egen yrkesrolle i planleggingen, gjennomføringen og evalueringen av velferdsteknologiske løsninger hos den enkelte bruker 
  • har forståelse for faglige etiske utfordringer og dilemmaer velferdsteknologi kan ha for pasient/bruker og pårørende
  • har utviklet en etisk grunnholdning som ivaretar brukermedvirkning i samhandling med pasient/bruker og pårørende 
  • kan utføre helsefremmende arbeidsoppgaver gjennom velferdsteknologi som ivaretar pasient/brukers behov basert på likeverdighet og respekt
  • kan utvikle bærekraftige velferdsteknologiske tjenester som er i tråd med brukerens behov og i henhold til gjeldende lover og forskrifter
  • kan bygge relasjoner med kollegaer og leverandører av velferdsteknologiske løsninger slik at bruker og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Skriftlig oppgave og/eller praktisk/muntlig presentasjon individuelt/gruppe

Arbeidskrav må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. 

  • Hjemmeeksamen over 5 virkedager
Oppmøteplikt

75% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
  • Formell vurdering av eksamen med karakter A-F

 

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, ferdighetstrening, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.