01HH73E EIHOOVF-H24 Hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
01HH73E EIHOOVF-H24 Hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH73E EIHOOVF-H24
- StudieprogramObservasjons- og vurderingskompetanse i helsetjenesten
- Studiepoeng10
- StudiestedIndre Østfold, Fredrikstad, Kongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
5 a. Hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
- Aktuelle lover, forskrifter og styrende dokumenter som f.eks.:
- Forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator
- Lov om kommunale omsorgstjenester m.m.
- Lov om pasient- og brukerrettigheter
- Rehabiliteringspyramiden
- Hverdagsrehabilitering – en arbeidsform
- Målgrupper og kriterier for hverdagsrehabilitering
- Hverdagsmestring – et tankesett
- Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Å leve med funksjonsnedsettelse
- Medvirkning, motivasjon, mestring og empowerment
5 b. Observasjon og kartlegging innen hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
- Egenomsorg og livskvalitet - Hva er viktig for deg?
- Aktivitetshjulet og SMARTE mål
- ADL
- som begrep
- kartlegging av ADL og funksjonsnivå (fokus på ressurser, muligheter og utfordringer)
- Aktuelle kartleggingsverktøy
5 c. Kommunikasjon og samhandling
- Helsepedagogikk
- Ulike kommunikasjonsformer med fokus på undervisning, veiledning og rådgivning
- Motiverende intervju (MI)
- Brukermedvirkning og samvalg
- Helsepedagogikk
- Undervisning, veiledning og rådgivning
- Motiverende intervju (MI)
- Pårørendes rolle
- Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid- koordinering av tjenestetilbudet
Studenten:
- har kunnskap om rehabilitering, hverdagsrehabilitering, hverdagsmestring og helsefremmede og forebyggende helsearbeid
- har kunnskap om hvordan økt livskvalitet kan oppnås gjennom hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
- har kunnskap om aktuelle målgrupper som kan ha nytte av hverdagsrehabilitering
- har kunnskap om hvordan hverdagsaktiviteter og ADL kan benyttes i hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
- har kunnskap om betydningen av brukermedvirkning, samvalg, motivasjon og mestring
- har kunnskap om relevante observasjons- og kartleggingsverktøy som benyttes i hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
- har kunnskaper om prinsipper for veiledning, kunnskapsformidling og motiverende samtale
- har innsikt i aktuelle lover, forskrifter og styrende dokumenter
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
- forstår viktigheten av helsefremmede- og forebyggende arbeid for å fremme mestring, selvstendighet og deltagelse
Studenten
- kan anvende kunnskap om hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring slik at bruker oppnår økt livskvalitet, gjenvinner og opprettholder best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltagelse
- kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid i samarbeid med pasienten og motivere til livsstilsendringer og mestring når helse og funksjonsevne endres
- kan anvende og innhente kunnskap om hva som er viktige aktiviteter for den enkelte, og observere og kartlegge behov og ressurser
- kan anvende veiledning som verktøy i møte med pasient/ bruker og pårørende i prosessen med hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
- kan anvende motiverende intervju som verktøy for å fremme mestring og motivasjon
- kan anvende kartleggingsverktøy for å kartlegge pasient/brukers funksjonsnivå og identifisere behov for hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring, og iverksette tiltak ut fra dette
Studenten
- har forståelse for betydningen av veiledning, kommunikasjon og motiverende intervju som et verktøy i samhandlingen med pasient/ bruker
- har forståelse for viktigheten av aktivitet og deltagelse i tråd med prinsipper om brukermedvirkning i arbeidet med hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring for å bidra til et friskere liv
- har utviklet en etisk grunnholdning som ivaretar brukerens opplevelse av medvirkning, motivasjon og mestring i arbeidet med hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
- kan utføre arbeidet med forståelse for viktigheten av tidlig innsats, målrettet arbeid og samarbeid med andre fagfeller i arbeid med pasienter som deltar i hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
- kan bygge relasjon med brukere, pårørende, kollegaer og samarbeidspartnere i rehabiliteringsarbeidet
- kan medvirke til å utvikle arbeidsmetoder som legger til rette for å fremme brukerens ressurser og ivareta behov
- Skriftlig oppgave og/eller praktisk/muntlig presentasjon individuelt/gruppe
Arbeidskrav må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
- Hjemmeeksamen over 5 virkedager
75% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.
- Arbeidskrav i emnet vurderes med godkjent/ ikke godkjent
- Formell vurdering av eksamen med karakter A-F
Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, ferdighetstrening, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner
Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene.