01HH73D EIHOOVF-H24 Smittevern og hygiene
01HH73D EIHOOVF-H24 Smittevern og hygiene
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH73D EIHOOVF-H24
- StudieprogramObservasjons- og vurderingskompetanse i helsetjenesten
- Studiepoeng10
- StudiestedIndre Østfold, Fredrikstad, Kongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
4 a. Mikrobiologi og hygiene
- Aktuelle lover, forskrifter og styrende dokumenter f.eks.:
- Smittevernloven
- Forskrift om smittevern i helsetjenesten
- Infeksjonskontroll programmet
- Sykdomsfremkallende mikroorganismer og infeksjoner de forårsaker
- Kroppens forsvar mot sykdommer
- Resistente bakterier
- Overføring av smittestoff - smittekjeden
- Basale smittevernsrutiner
4 b Observasjoner og tegn på infeksjonssykdom
- Helsetjenesteassosierte infeksjoner (HAI) og deres konsekvenser
- Bakterielle infeksjoner, virusinfeksjoner og soppinfeksjoner
- Urinveisinfeksjoner
- Mage/ tarm infeksjon
- Infeksjoner i sår
- Luftveisinfeksjoner
- Infeksjoner relatert til intravaskulære katetre
- Nedsatt immunforsvar
- Sepsis
- Observasjons- og kartleggingsverktøy
4 c. Praktisk smittevern
- Basale smittevernsrutiner
- Smitteisolering
- Ulike smitteregimer
- Bruk av prosedyrer
- Planlegging, gjennomføring og dokumentasjon
- Rene og aseptiske prosedyrer som f.eks.:
- Innleggelse av kateter
- Stell av PVK
- Sårstell og prøvetaking av sår
- Etiske problemstillinger innen praktisk smittevern
Studenten
- har kunnskap om mikroorganismer, hvordan de kan skape sykdom og kroppens forsvar mot sykdom
- har kunnskap om smittekjeden, basale smittevernsrutiner, hygieniske prinsipper og smittevernstiltak
- har kunnskap om undersøkelsesmetoder, observasjons- og kartleggingsverktøy som benyttes for å avdekke smitte og tegn på infeksjon
- har innsikt i aktuelle lover, forskrifter og styrende dokumenter
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om smittevern og hygiene
- forstår betydningen av hygiene og smittevern i helsetjenesten for å forhindre resistensutvikling i et samfunnsperspektiv
Studenten
- kan anvende kunnskap om mikrobiologi og hygiene i yrkesutøvelsen for å forebygge og begrense infeksjoner
- kan anvende kunnskap om basale smittevernrutiner for å bryte smitteveier og forebygge smittespredning
- kan anvende observasjon for å identifisere tegn på infeksjoner og utføre infeksjonsforebyggende tiltak
- kan finne informasjon og fagstoff om hygieniske problemstillinger og komme med forslag til problemløsning
- kan kartlegge og identifisere behov og utføre infeksjonsforebyggende tiltak som er nødvendige for å opprettholde helsetjenestens krav til hygiene og smittevern
Studenten
- har forståelse for viktigheten av retningslinjer knyttet til smittevern og hygiene
- kan utføre smittevernsarbeid etter arbeidsplassens prosedyrer og rutiner for kvalitetssikring og internkontroll
- har utviklet en etisk grunnholdning og kan reflektere over etiske problemstillinger innen hygiene og praktisk smittevern
- kan utvikle arbeidsmetoder innen hygiene og praktisk smittevern gjennom veiledning og kunnskapsdeling i henhold til gjeldende lovverk og forskrifter
- kan bygge relasjoner med kollegaer og andre faggrupper for å kvalitetssikre og videreutvikle sin kompetanse innen smittevern og hygiene
Arbeidskrav
- Skriftlig oppgave
- Ferdighetstest
- Avsluttende praktisk prøve med tilhørende fagsamtale
Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få sluttvurdering i emnet
75% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.
-
Formell vurdering av arbeidskrav med godkjent/ ikke godkjent
Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Studentens arbeidskrav danner grunnlag for emnekarakteren. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse
-
Formell sluttvurdering av emnet med karakter A-F
Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, ferdighetstrening, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner
Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene.