01HH73C EIHOOVF-H24 Demens
01HH73C EIHOOVF-H24 Demens
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH73C EIHOOVF-H24
- StudieprogramObservasjons- og vurderingskompetanse i helsetjenesten
- Studiepoeng10
- StudiestedIndre Østfold, Fredrikstad, Kongsberg
- EmneansvarligFredrik Hæren
3 a. Demens
- Aktuelle lover, forskrifter og styrende dokumenter f.eks.:
- Demensplan 2025
- Nasjonal faglig retningslinje om demens
- De ulike demenssykdommene, årsaker og symptomer
- Alzheimers sykdom, Frontotemporal demens, Vaskulær demens, Demens med Lewy- legemer, Parkinsonssykdom med demens
- Sammenheng mellom aldring, somatikk og psykiske lidelser
- Kommunikasjon og samhandling med personer med demens
- Å leve med demenssykdom
- Å være nærstående til en person med demens
- Informasjon om pasient og pårørendes rettigheter ved demenssykdom
- Forhåndssamtale og fremtidsfullmakt
3 b. Observasjon, vurdering og kartlegging i oppfølging av personer med demens
- Observasjon, vurdering og kartlegging av personer med demens
- Behandling og tiltak
- Personsentrert omsorg; relasjoner og verdier
- Miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak
- Tverrfaglig samarbeid
- Forståelse for utfordrende atferd
- Årsaker til og konsekvenser av utfordrende atferd
- Kartlegging og vurdering
- Forebyggende tiltak
3 c. Etiske og juridiskeutfordringer
- Autonomi og vurdering av samtykkekompetanse i samarbeid med annet helsepersonell
- Bruk av tvang, etiske og juridiske retningslinjer, utfordringer og dilemmaer
Studenten
- har kunnskap om demens, ulike demenssykdommer, symptomer og hvordan dette kan påvirke pasientens atferd.
- har kunnskap om observasjonsområder og kartleggingsverktøy som benyttes i demensomsorgen
- har kunnskap om ulike behandlingsformer, personorientert omsorg, miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak som benyttes i arbeidet med pasienter som har en demenssykdom
- har innsikt i aktuelle lover, forskrifter og styrende dokumenter
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om årsaker og konsekvenser ved utfordrende atferd for å forebygge bruk av makt og tvang
- forstår kommunikasjonens betydning i samhandlingen med pasient og pårørende
Studenten
- kan anvende kunnskap om pasienten med demens til å planlegge og iverksette tiltak som tar utgangspunkt i personsentrert omsorg som ivaretar mestring og deltagelse
- kan anvende kommunikasjon som verktøy for å oppnå tillit, brukermedvirkning og å unngå krenkelser og overgrep
- kan anvende kunnskap om observasjon for å kartlegge og avdekke behov for hjelp og tilrettelegging
- kan anvende standardiserte observasjonsskjemaer - og kartleggingsverktøy for å kartlegge og rapportere om symptomer, tilstand og funksjonsnivå hos pasienten
- kan anvende kunnskap om personsentrert omsorg, miljøbehandling og miljøterapeutiske tiltak i møte med pasienter med demens
- kan kartlegge utfordrende atferd, og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for tilrettelegging og tillitsskapende tiltak
Studenten
- har forståelse for etiske og juridiske utfordringer i arbeid med pasienter med demens
- kan utføre arbeidet med forståelse for de ressurser, utfordringer og muligheter som finnes i møte med den demente pasient og deres pårørende
- kan utføre arbeidet etter gjeldende etiske og juridiske retningslinjer i arbeidet med utfordrende atferd
- kan bygge relasjoner, kommunisere og samhandle med pasienten og deres pårørende, for å best mulig ivareta personorientert omsorg
- kan medvirke til utvikling av miljøbehandlingstiltak som ivaretar personsentrert omsorg for personer med demens
Arbeidskrav
- Skriftlig oppgave og/eller praktisk/muntlig presentasjon individuelt/gruppe
Arbeidskrav må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
- Individuell hjemmeeksamen over 5 virkedager
75% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
- Formell vurdering av eksamen med karakter A-F
Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, ferdighetstrening, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner
Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene.