01HH70B EIHOSGF Den geriatriske pasient

01HH70B EIHOSGF Den geriatriske pasient

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH70B EIHOSGF
    • Studieprogram
      Spesialisering i geriatri
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2025 Høst
Om emnet

Emnet omhandler den geriatriske pasient, geriatrisk vurdering og betydningen av helhetlig og tverrfaglig tilnærming. Kjennetegn ved den geriatriske pasient når det gjelder skrøpelighet og komorbiditet (samsyklighet) står sentralt. Det legges vekt på helseutfordringer og observasjon, vurdering og kartlegging av funksjonsnivå. Emnet skal bidra til å styrke kompetansen og gi en helhetsforståelse for hvordan denne pasientgruppen er forskjellig fra andre pasientgrupper. Kunnskap og forståelse for aldringens konsekvenser for funksjonsevne, selvhjulpenhet og livskvalitet er viktige forutsetning for å kunne ivareta pasienten, iverksette tiltak og håndtere pasientsituasjoner på en verdig, trygg og sikker måte. 

Emnets innhold

1a) Den geriatriske pasient

  • Aldringsprosessen; Normale aldersforandringer
  • Bred geriatrisk vurdering (CGA), kartleggingsverktøy og betydningen av helhetlig og tverrfaglig tilnærming
  • Den skrøpelige (frail) eldre og Clinical Frailty Scale (skrøpelighetskala)
  • Komorbiditet (samsyklighet)
  • Legemiddelrelaterte utfordringer; polyfarmasi, multimorbiditet og interaksjoner
  • Pårørende belastning
  • Kommunikasjon og samarbeid med pasient og pårørende

1b) Helseutfordringer

  • Kognitiv svikt og sårbarhet
  • Sansesvikt og kommunikasjonsproblemer
  • Aktivitet og redusert gangfunksjon
  • Søvn og hvile
  • Eliminasjonsutfordringer; inkontinens, resturin, urinretensjon og obstipasjon
  • Smerter og smertelindring
  • Sosiale og emosjonelle utfordringer, f.eks. ensomhet, isolasjon

1c) Observasjon, vurdering og kartlegging av funksjonsnivå

  • Egenomsorg og dagliglivets funksjoner (ADL)
  • Fysisk, psykisk, sosial og kognitiv funksjon
  • Bruk av kartleggingsverktøy f.eks. Barthel Index
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om aldringsprosessen og normale aldersforandringer, og hvordan disse påvirker helse og funksjonsevne
  • har kunnskap om kjennetegn ved den geriatriske pasient og prinsipper for helhetlig geriatrisk vurdering
  • har kunnskap om helseutfordringer og hvordan disse kan påvirke pasientens funksjonsevne, selvhjulpenhet og livskvalitet
  • har kunnskap om relevante observasjons- og kartleggingsverktøy for å observere, vurdere og dokumentere funksjonsnivå og helseutfordringer
  • har kunnskap om legemiddelrelaterte utfordringer knyttet til polyfarmasi, multimorbiditet og interaksjoner
  • forstår betydningen av egen rolle og yrkesutøvelse i oppfølging og behandling av den geriatriske pasient
  • kan oppdatere sin kunnskap om behandling, pleie og omsorg til den geriatriske pasient for å sikre faglig forsvarlighet og kvalitet i yrkesutøvelsen
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om geriatriske pasienter til å delta i behandling og observasjon, identifisere ressurser og behov, samt planlegge og iverksette tiltak i samarbeid med pasient, pårørende og annet helsepersonell
  • kan anvende observasjons- og kartleggingsverktøy til å vurdere, rapportere og dokumentere symptomer, helsetilstand og funksjonsnivå, samt til å identifisere behov for tiltak
  • kan anvende kunnskap om virkning og bivirkning, polyfarmasi og interaksjoner av legemidler for å oppdage og rapportere om effekt og bivirkninger
  • kan finne, anvende og henvise til relevant informasjon og fagstoff for å sikre kunnskapsbasert praksis i arbeidet med geriatriske pasienter
  • kan kartlegge situasjoner, identifisere og vurdere helseutfordringer hos pasienten, samt tilpasse tiltak og omsorg til den enkeltes behov
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for at bred geriatrisk vurdering krever en helhetlig og tverrfaglig tilnærming
  • kan innenfor eget ansvarsområde utføre oppgaver, pleie og omsorg etter pasientens ønsker og individuelle behov
  • kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at pasient og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
  • kan bygge relasjoner med kollegaer og delta i tverrfaglig samarbeid om vurdering, behandling og oppfølging av helsehjelpen til den geriatriske pasient
  • kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester i samarbeid med annet helsepersonell for å ivareta pasientens helhetlige behov knyttet nedsatt funksjonsevne
Arbeidsinnsats
  • Gruppeoppgave med presentasjon
  • Skriftlig individuell case oppgave med tilhørende muntlig fagsamtale

Alle arbeidskrav må være godkjent for å få sluttvurdering i emnet.

 

Oppmøteplikt

Minst 75% oppmøte på samlinger

Der studenten overskrider fraværsgrensen  på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering

Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse Læringsutbytte for emnet og studentens arbeidskrav danner grunnlaget for sluttvurderingen.

  • Formell vurdering av arbeidskrav med godkjent/ ikke godkjent
  • Formell sluttvurdering av emnet med karakter A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, veiledning, individuelle oppgaver, gruppearbeid, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner, simulering/ ferdighetstrening og selvstudium

Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.