01HH70A EIHOSGF Pasientsikkerhet i helsetjenesten

01HH70A EIHOSGF Pasientsikkerhet i helsetjenesten

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH70A EIHOSGF
    • Studieprogram
      Spesialisering i geriatri
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Used in other programs
  • Spesialisering i geriatri
Undervisningssemestere
2025 Høst
2026 Vår
Om emnet

Emnet fokuserer på helhetlige og koordinerte pasientforløp for eldre, med vekt på tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samt faglige tilnærminger som benyttes i oppfølgningen av helsehjelpen. Videre vektlegges helsekompetanse, tiltak for å fremme helsekompetanse, juridiske rammer, etikk og kommunikasjon. Pasientsikkerhet er et sentralt tema med fokus på risikovurdering, kartlegging av risikofaktorer og iverksetting av forebyggende tiltak. Kunnskap og forståelse innenfor dette er viktig for å styrke den eldres rolle i pasientforløpet og for at eldre og deres pårørende skal oppleve trygge, helhetlige og koordinerte helsetjenester.

Emnets innhold

2a) Koordinerte tjenester og helhetlige pasientforløp

  • Helsetjenester til eldre
    • Kommunale helse- og omsorgstjenester
    • Spesialisthelsetjenesten
    • Tverrfaglig og tverretatlig samhandling og samarbeid
    • Helhetlige og gode pasientforløp – hva innebærer det?
    • God utskrivningsprosess
  • Arbeidsmetoder og faglige tilnærminger
    • Personsentrert omsorg som verdigrunnlag
    • Rehabilitering og Individuell plan (IP)
    • Hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering
    • Velferdsteknologi
  • Helsekompetanse
    • Helsepedagogikk for helsepersonell
    • Tiltak for å fremme helsekompetanse hos eldre
    • Ulike former for pasientopplæring

2b) Juridiske rammer, etikk og kommunikasjon

  • Etiske teorier/ prinsipper og etisk refleksjon
  • Etikk og velferdsteknologi
  • Brukermedvirkning og samtykkekompetanse
  • Profesjonell kommunikasjon og relasjonskompetanse
  • Flerkulturell kompetanse i møte med eldre med minoritetsbakgrunn
  • Samarbeid og ivaretakelse av pårørende

2c) Pasientsikkerhet

  • Hvorfor fokus på pasientsikkerhet?
  • Observasjon, kartlegging og risikovurdering av f.eks.
    • Fallskader
    • Kateterassosierte infeksjoner
    • Infeksjoner og sepsis
    • Trykksår
  • Forebyggende tiltak
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om helse- og omsorgstjenester for eldre, samt tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
  • har kunnskap om rehabilitering, hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering
  • har kunnskap om helsekompetanse, helsepedagogikk og ulike former for pasientopplæring
  • har kunnskap om kommunikasjon som verktøy og om etikk og etisk refleksjon
  • har kunnskap om pasientsikkerhet og risikovurdering, og hvordan dette kan fremme et trygt og sikkert tjenestetilbud for eldre på egen arbeidsplass
  • forstår betydningen av personsentrert omsorg som verdigrunnlag
  • har innsikt i hvordan velferdsteknologi kan bidra til økt selvstendighet og livskvalitet
  • har innsikt i relevante lovverk og forskrifter som regulerer pasientens rettigheter og helsepersonellets plikter
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om rehabilitering, hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering for å bidra til iverksetting av tiltak som styrker pasientens funksjonsnivå, mestring og livskvalitet i samarbeid med pasient, pårørende og helsepersonell
  • kan anvende kunnskap om helsekompetanse, helsepedagogikk og pasientopplæring til å styrke pasientens ressurser og fremme aktiv deltakelse i beslutninger om egen helse
  • kan anvende kommunikasjon og etisk refleksjon for å bygge relasjoner, fremme samarbeid og håndtere faglige og etiske problemstillinger
  • kan anvende kunnskap om områder for risikovurdering og observere, identifisere og vurdere risikoområder ved hjelp av kartleggingsverktøy, samt bidra til å iverksette forebyggende tiltak på egen arbeidsplass
  • kan finne, bruke og henvise til relevant informasjon og fagstoff knyttet til problemstillinger innen pasientsikkerhet i helsetjenesten
  • kan kartlegge situasjoner, identifisere etiske problemstillinger og bidra til tiltak som sikrer pasientens autonomi gjennom medbestemmelse og samvalg
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for betydningen av flerkulturell kompetanse i arbeidet med eldre med minoritetsbakgrunn
  • har utviklet en etisk grunnholdning i tråd med yrkesetiske retningslinjer og relevant lovverk, og kan ivareta kravet til faglig forsvarlighet i yrkesutøvelsen
  • kan bygge relasjoner basert på likeverd og respekt, samt samarbeide med pasienter, pårørende og helsepersonell.
  • kan innenfor eget ansvarsområde utføre oppgaver knyttet til risikovurdering, kartlegging og behov for iverksetting av tiltak for å kvalitetssikre helsehjelpen samt forebygge uønskede hendelser
  • kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon
Arbeidsinnsats
  • Gruppeoppgave med presentasjon
  • Skriftlig individuell case oppgave med tilhørende muntlig fagsamtale

Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få sluttvurdering i emnet

Oppmøteplikt

Minst 75% oppmøte på samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering

Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse Læringsutbytte for emnet og studentens arbeidskrav danner grunnlaget for sluttvurderingen.

  • Formell vurdering av arbeidskrav med godkjent/ ikke godkjent
  • Formell sluttvurdering av emnet med karakter A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, veiledning, individuelle oppgaver, gruppearbeid, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner, simulering/ ferdighetstrening og selvstudium

Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene