01HH68J EIHOALF Fødsler, nyfødte og akutt syke barn
01HH68J EIHOALF Fødsler, nyfødte og akutt syke barn
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH68J EIHOALF
- StudieprogramAmbulanseoperativ ledelse og prehospital pasientbehandling
- Studiepoeng9
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Ambulansearbeideren vil en sjelden gang oppleve truende fødsler eller fødsler i oppdrag. Dette emnet vil blant annet ta for seg observasjoner og tiltak knyttet til den fødende kvinnen og det nyfødte friske barnet og det premature barnet, ved uplanlagte hjemmefødsler og transportfødsler. Videre vil emne ta for seg barnet som pasient. Barnet er hele tiden i anatomisk og fysiologisk utvikling og det er viktig å ha oversikt over normaliteter for å observere og vurdere og sette i gang tiltak ved akuttsykdom, skader og ulykker. Emnet vil også ta for seg barn som pårørende, i tillegg settes det fokus på observasjoner og tiltak i forhold til barn som opplever omsorgssvikt og mishandling. Ungdom som gruppe vil bli tatt opp spesielt i temaet under barns akuttsykdommer, ulykker og skader da det i disse situasjonene ambulansearbeideren som oftest er i kontakt med denne gruppen.
5a. Svangerskapet
- Normale fysiologiske og anatomiske forandringer i svangerskapet
- Vanlige plager i svangerskapet
- Komplikasjoner i svangerskapet
- Ekstrauterin graviditet
- Truende abort/spontanabort
- Intrauterin fosterdød
- Placenta previa
- Abruptio placentae
- Truende for tidlig fødsel
- Preeklampsi og eklampsi
- Hyperemesis gravidarum
- Blødning
- Seteleie
- Tidlig vannavgang
- Smerter
- Differensialdiagnoser
- Symptomer, observasjoner og funn
- Tiltak ved komplikasjoner i svangerskapet
5b. Fødsel utenfor sykehus
- Den normale fødsel
- Helsekortet
- Fødselens faser
- Fødselshjelp
- Observasjoner og tiltak i utdrivnings- og etterbyrdsfasen
- Uplanlagt hjemmefødsel eller fødsel under transport
- Kommunikasjon med fødeavdeling/jordmor/AMK
- Behov for jordmor/lege/kuvøseteam
- Komplikasjoner under fødsel
- Observasjoner av det nyfødte barnet
- Apgar score
- Hypotermi
- Avnavling
- Hvis den nyfødte ikke puster
- Neonatal HLR
- Trygg transport av den fødende/mor og barn
5c. Observasjoner og undersøkelser av nyfødte og barn
- Primærundersøkelser ABCDE til barn
- Observasjon
- Førsteinntrykk
- Almenntilstand
- Nakkestivhet
- Respirasjon
- Smerter
- Samspill og tilknytning
- Klinisk undersøkelse av barn
- Fontaneller
- Nakkestivhet
- Sirkulasjon
- Toraks
- Abdomen
- Muskel-skjelettsystem
- Nevrologi
- Hud
- Øre-nese-hals
- Feber
- Vurderingsverktøy for barn
- Pews
- Glasgow coma score
- VAS
- Vurdering og alvorlige funn
- Triage av barn
- De vanligste barnesykdommer
5d. Sykdom hos barn
- Symptomdiagnoser, funn, differensialdiagnoser og tiltak ved
- Redusert almenntilstand
- Feber
- Dehydrering
- Akutte magesmerter
- Kvalme og oppkast
- Diaré
- Obstipasjon
- Hoste
- Dyspné
- Utslett
- Smerter
- Spesielle tilstander hos barn
- Krybbedød
- AHLR – barn
- Medikamentadministrering til barn
5d. Skader og ulykker hos barn og unge
- Ulykkesarenaer
- Åpne sår
- Fall og støt
- Bruddskader
- Nakke/ryggskader
- Hode- og ansiktsskader
- Brannskader/etseskader/elektriske skader
- Drukning
- Nedkjøling/hypotermi
- Fremmedlegemer
- Forgiftninger/bitt
5e. Psykososiale forhold hos barn
- Barns rettigheter (forskrift om barns opphold i helseinstitusjon barnekonvensjonen, pasient og brukerrettighetsloven pårørendeveileder)
- Vold og overgrep mot barn
- Omsorgssvikt
- Barn som pårørende i akuttsituasjoner
Studenten:
- har kunnskap om svangerskapets normale fysiologiske og anatomiske forandringer, vanlige plager og komplikasjoner som kan oppstå
- har kunnskap om den normale fødsel, uplanlagt hjemmefødsel eller fødsel under transport, komplikasjoner som kan oppstå under fødsel og observasjoner av det nyfødte barnet
- har kunnskap om observasjoner, undersøkelser og vurdering av syke nyfødte og barn
- har kunnskap om sykdom, skader, ulykker og psykososiale forhold som kan oppstå hos barn og unge
- har innsikt i relevant lovverk, veiledere og retningslinjer som ivaretar barns rettigheter i helsevesenet
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen pasientbehandling og pasientforløp for fødende, premature, nyfødte og barn
- forstår betydningen av å benytte tilpassede kartleggingsverktøy ved observasjon og vurdering av premature, spebarn og barn
Studenten:
- kan anvende faglig kunnskap om svangerskapet og mulige komplikasjoner for å iverksette tiltak for å ivareta den gravide og forhindre prematur fødsel
- kan anvende faglig kunnskap om fødsler og mulige komplikasjoner for å ivareta den fødende og det nyfødte barnet
- kan anvende faglig kunnskap om sykdom, skader, ulykker og psykososiale forhold hos barn for å iverksette tiltak prehospitalt
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i det prehospitale møtet med gravide, fødende, nyfødte og barn
- kan kartlegge situasjoner ved hjelp av kartleggingsverktøy i arbeidet med observasjoner, undersøkelser og vurdering av syke nyfødte og barn
Studenten:
- har forståelse for hvordan lovfestede rettigheter for barn i helsetjenesten bidrar til å unngå situasjoner med krenkelse
- har utviklet en etisk grunnholdning som bidrar til å fremme tillit hos gravide, fødende og barn
- kan utføre tiltak overfor gravide, fødende, nyfødte og barn på en omsorgsfull og profesjonell og etisk forsvarlig måte
- kan bygge relasjoner og samarbeide med fødende og barn slik at de opplever trygghet i møte med ambulansefagarbeideren
- kan utvikle arbeidsmetoder for etisk refleksjon i møte med barn og deres pårørende
Arbeidskrav
- Individuell oppgave om akutte tilstander hos den gravide eller fødende. Maks 2000 ord
- Gruppeoppgave om akutt tilstander hos barn, med simulering og refleksjon i grupper. Simulering skal filmes og presenteres for klassen
- Refleksjonsnotat over egen læring
Arbeidskravene er obligatoriske og må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen
80% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, ferdighetstrening, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner