01HH68F EIHOALF Operativ psykologi og situasjonsbestemt kommunikasjon
01HH68F EIHOALF Operativ psykologi og situasjonsbestemt kommunikasjon
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH68F EIHOALF
- StudieprogramAmbulanseoperativ ledelse og prehospital pasientbehandling
- Studiepoeng9
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Emnet tar for seg operativ psykologi med temaer som omhandler ambulansepersonellet, pasienter og publikums reaksjoner og handlinger i krisesituasjoner. Kommunikasjon, samhandling og samarbeid med sårbare pasientgrupper i krisesituasjoner vil være en viktig del av emnet. Empati, omsorg og respekt for pasienter, pårørende og kolleger vektlegges også i dette emnet. Videre kommer veiledning og debrifing av lærlinger i ambulansetjenesten som et tema.
Operativ psykologi
- Krise- og stressreaksjoner
- Menneskelig adferd i kriser
- Forsvarsmekanismer
- Mestring og mestringsstrategier
- Psykisk førstehjelp
- Empati
- Utfordringer for ambulansepersonell
Kommunikasjon og etikk i møte med sårbare grupper
- Etikk og etiske dilemma i møte med sårbare pasientgrupper
- Situasjonsbestemt kommunikasjon
- Aktiv lytting
- Konfliktdempende kommunikasjon
- Tilpasset informasjon
- Kulturforskjeller
- Autonomi
- Samtykkekompetanse og samvalg (pasient- og brukerrettighetsloven)
- Konflikthåndtering
- Etikk og kommunikasjon i møte med den eldre pasienten
- Etikk og kommunikasjon i psykiatrioppdrag
- Etikk og kommunikasjon med syke barn, barn på skadested og med barn som pårørende
- Etikk og kommunikasjon med pårørende
Veiledning og kollegastøtte
- Veiledning av lærlinger og studenter
- Rolle og funksjon som veileder
- Kommunikasjonens og relasjonens betydning
- Veiledning og vurdering
- Veiledningsmetoder
- Refleksjon over praksis
- Løpende skikkethetsvurdering
- Stressreaksjoner og ivaretagelse av kollegaer
- Debriefing og kollegastøtte etter alvorlige hendelser
- Defusing
- Debriefing
- Kollegastøtte
- Gruppepsykologi og gruppeprosesser
- Team og teamprosesser (CRM)
Studenten:
- har kunnskap om krise- og stressreaksjoner, forsvarsmekanismer, mestring og menneskelig adferd i kriser
- har kunnskap om etikk og etiske dilemmaer som kan oppstå i møte med sårbare pasientgrupper
- har kunnskap om situasjonsbestemt kommunikasjon og konflikthåndtering i møte med sårbare pasientgrupper og deres pårørende
- har kunnskap om veiledning og kollegastøtte etter alvorlige hendelser
- har innsikt i lovfestede krav om medvirkning, samtykke og samvalg
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen operativ psykologi, etikk, situasjonsbestemt kommunikasjon og veiledning/kollegastøtte ved stress og alvorlige hendelser
- forstår betydningen av operativ psykologi og situasjonsbestemt kommunikasjon ved stress og alvorlige hendelser
- forstår betydningen av veilederrollen for å bidra til å utvikle faglig dyktige medarbeidere i ambulansetjenesten
Studenten:
- kan anvende kunnskap om krise- og stressreaksjoner, forsvarsmekanismer, mestring og menneskelig adferd for å ivareta pasienter og pårørende i krisesituasjoner
- kan anvende etiske refleksjonsmodeller i møte med sårbare pasientgrupper
- kan anvende situasjonsbestemt kommunikasjon og konflikthåndtering i møte med sårbare pasientgrupper og deres pårørende
- kan finne informasjon og fagstoff om operativ psykologi, situasjonsbestemt kommunikasjon og veiledning/kollegastøtte
- kan kartlegge, identifisere behov og utføre veiledning og kollegastøtte
Studenten:
- har forståelse for at krise- og stressreaksjoner påvirker menneskelig adferd i kriser
- har utviklet en etisk grunnholdning og kan reflektere over etiske problemstillinger som kan oppstå i ambulansetjenesten
- kan utføre kommunikasjon, veiledning og kollegastøtte på en profesjonell og etisk forsvarlig måte
- har forståelsen for at pasienter i ulike situasjoner har behov for ulike kommunikative tilnærminger
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom kommunikasjon og refleksjon over etiske dilemmaer for å ivareta pasientens brukermedvirkning og samvalg
- kan utføre veiledning, debrifing og kollegastøtte på en profesjonell og etisk forsvarlig måte
- Individuell skriftlig oppgave –kommunikasjon og samhandling
- Gruppeoppgave – vold og trusler (caseoppgave med ferdighetstrening)
- Refleksjonsnotat om egen læring
Arbeidskravene er obligatoriske og må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen
80% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Formell vurdering av skriftlig individuelle arbeidskrav med karakter A-F.
- Gruppeoppgave vurderes til bestått/ikke bestått.
- Refleksjonsnotat vurderes til bestått/ikke bestått.
Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, ferdighetstrening, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner