01HH65K EIHOKVF Det kirurgiske pasientforløpet

01HH65K EIHOKVF Det kirurgiske pasientforløpet

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH65K EIHOKVF
    • Studieprogram
      Kirurgisk virksomhet
    • Studiepoeng
      14
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2024 Vår
2024 Høst
2025 Vår
Om emnet

Dette emnet tar for seg det kirurgiske pasientforløpet generelt, det preoperative forløpet med pasientforberedelser, de vanligste inngrep og prosedyrer, preparathåndtering og det postoperative forløpet spesielt.

Emnets innhold

3a. Pasientforløpet

  • Det kirurgiske pasientforløp
  • Pasientsikkerhet
  • Dokumentasjon og rapportering
  • Operasjonsplanleggingsprogram
  • Helsefagarbeiderens ansvarsområder i det kirurgiske forløpet

3b. Kommunikasjon og samhandling med pasienter i krise

  • Kriseteori og forsvarsmekanismer
  • Samhandling og kommunikasjon
  • Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
  • Relasjonskompetanse
  • Brukermedvirkning
  • Tverrfaglighet, samarbeid og teamarbeid

3c. Preoperativt forløp og pasientforberedelser

  • Operasjonspasienten – fysiologiske og psykologiske reaksjoner
  • Ivareta og trygge pasient
  • Kjenner til medisinske begrep og fagord innen anatomi, fysiologi, sykdomslære og operasjon
  • Informasjon og undervisning av pasient før inngrep/prosedyre skriftlig og muntlig
  • Mottak av pasient
  • Kjennskap til aktuelle preoperative prøver og undersøkelser
  • Infeksjonsforebyggende tiltak
  • Preoperative forberedelser på sengepost/poliklinikk i henhold til lokale prosedyrer og rutiner (eks: tømming av tarm, fasting, måle BT, puls, temp, hårfjerning, dusj, forberedelse av hud/operasjonsfelt, premedikasjon mv.)
  • Risikovurdering av pasient (NEWS)
  • Bistå operasjonssykepleier i leiring utenfor operasjonsstuen (i sluse/ forberedelsesrom)
  • Klargjøring av leiringsutstyr og operasjonsbord etter bestilling

3d. Peroperativt forløp

  • Kjennskap til de vanligste inngrep og prosedyrer
  • Kjennskap til begrepet TKS (trygg kirurgisk sjekkliste)
  • Observasjon av pasient ved utførelse av enkle prosedyrer/ behandling på poliklinikk/ legevakt/ legekontor (BT, puls, temperatur og smerte)
  • Har kunnskap om aseptiske prosedyrer og kan utføre desinfeksjon og assistanse på enkle inngrep som ikke krever steril bekledning

3e. Ivaretagelse av den postoperative pasient

  • Kjennskap til ulike anestesiformer og deres innvirkning på det postoperative forløpet
  • Postoperativ observasjon og pleie av den kirurgiske pasient på sengepost og poliklinikk
    • Respirasjon
    • Sirkulasjon
    • Væskebalanse
    • Temperatur – hypo/hypertermi
    • Sårtilheling (kirurgisk lukkede sår, sting, strips, agraffer, bandasjer og gips)
    • Nyrer og urinveier (stell av urinkateter)
    • Fordøyelsessystemet
    • Ernæring postoperativt
    • Postoperativ kvalme og oppkast
    • Postoperativ smerte
    • Postoperativ mobilisering
    • Psykiske faktorer
  • Kjenne til mulige postoperative komplikasjoner og forebygging av disse
    • Komplikasjoner fra sirkulasjonssystemet
    • Komplikasjoner fra respirasjonsorganer
    • Komplikasjoner fra mage- tarm systemet
    • Sårkomplikasjoner og faktorer som fører til forlenget sårheling
    • Infeksjoner
    • Andre komplikasjoner (fall, skader mv.)
  • Tverrfaglig igangsetting av tiltak ved forverring av pasient

3f. Preparathåndtering

  • Kjennskap til de ulike metodene for preparathåndtering
  • Kontroll og transport av preparater med remisser
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om det kirurgiske pasientforløpet
  • har kunnskap om preoperative forberedelser og hensikten med disse
  • har kunnskap om det postoperative forløpet og ivaretagelse av postoperativ pasient på sengepost og poliklinikk
  • har kunnskap om preparathåndtering
  • forstår betydningen av eget ansvarsområde som fagarbeider med videreutdanning i kirurgisk virksomhet.
  • har kunnskap om kommunikasjon og samhandling med pasienter i krise
  • har kjennskap til de vanligste anestesiformer, kirurgiske inngrep og prosedyrer
  • har kjennskap til de ulike yrkesgruppers funksjon og ansvarsområder innen kirurgisk virksomhet
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen kirurgisk pasientbehandling og pasientforløp
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om kommunikasjon og veiledning for å samhandle profesjonelt med pasienter i krise
  • kan anvende faglig kunnskap for å ivareta den kirurgiske pasient i preoperativt forløp med pasientforberedelser
  • kan anvende kunnskap om postoperativt forløp, postoperative observasjoner og mulige postoperative komplikasjoner for å ivareta den kirurgiske pasienten
  • kan anvende arbeidsstedets relevante prosedyrer i egen faglig utøvelse
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger innen det kirurgiske pasientforløpet
  • kan bidra til å kartlegge og forebygge risiko for postoperative komplikasjoner
Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for eget ansvarsområde innen kirurgisk virksomhet og kan vurdere egen yrkesutøvelse med innsikt i kvalitet og pasientsikkerhet
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende
  • kan utføre arbeid med å planlegge, ivareta og gi omsorgsfull og faglig forsvarlig hjelp til kirurgiske pasienter i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan utføre arbeid med kontroll og transport av preparater i samarbeid med aktuelle yrkesgrupper og etter gjeldende prosedyrer
  • kan bygge relasjoner og samarbeide slik at medarbeidere, kollegaer på
  • tvers av fag, pasienter og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Individuell oppgave om preoperative forberedelser, ivaretakelse av den våkne operasjonspasienten eller postoperativ pleie og tiltak for å forebygge postoperative komplikasjoner
  • Prosjektarbeid i gruppe om det kirurgiske pasientforløpet
  • Presentasjon av individuell oppgave
  • Refleksjonsnotat over egen læring

Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet

Oppmøteplikt

80% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent

Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I totalvurderingen av emne vil det legges vekt på skriftlig individuelloppgave, muntlige framføringer, arbeidsprosess og gruppesamarbeid.  Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. 

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.