01HH55I EIHOLSF-H24 Praksis

01HH55I EIHOLSF-H24 Praksis

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH55I EIHOLSF-H24
    • Studieprogram
      Logistikk og service i helsetjenesten
    • Studiepoeng
      12
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2025 Høst
Emnets innhold

Praksis gjennomføres over 10 uker/ 300 timer og er en obligatorisk del av studietiden. Praksis skal bidra til å styrke studentenes selvfølelse og motivasjon for egen utvikling. Studentene utvikler evnen til refleksjon samt at de opplever seg selv som en del av virksomheten. Gjennom praksis skal studentene oppnå et læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i teoriemnene.

Praksis gjennomføres som utplassering eller som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.

Forventninger

Studenten skal:

  • gjøre seg kjent med kjent med praksisdokumenter og læringsutbyttebeskrivelser for praksis i studieplanen for studieretningen
  • utarbeide individuelle læringsutbytter for praksis og i samarbeid med faglærer og praksisveileder planlegge, oppsøke og benytte tilgjengelige læresituasjoner
  • holde praksisveileder fortløpende informert om hvilke læringsutbytter og områder studenten trenger spesielt fokus på
  • tilegne seg den faglige kunnskap som er aktuell på praksisstedet og nivå i utdanningen, og ut fra det planlegge og ta ansvar for egen læring og progresjon i praksis
  • klargjøre sitt behov for veiledning, ta initiativ og motta veiledning
  • sette seg inn i og følge arbeidslivet og praksisstedets regler og medvirke til et godt arbeidsmiljø
  • følge oppsatt vaktplan/turnus og følge veileders vakter i størst mulig grad
  • komme presis og følge arbeidsdagens lengde.
  • følge praksisstudiestedets retningslinjer for arbeidsantrekk
  • utføre og levere arbeidskrav til fastsatte frister
  • melde fravær til praksisstedet og faglærer
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om målrettet kommunikasjon, etiske prinsipper og verdier for å kunne bygge gode relasjoner med brukere/ pasienter, pårørende og kollegaer
  • har kunnskap om organisering av helsetjenesten på tvers av tjenestenivå og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidspartnere i ulike virksomheter 
  • har kunnskap om smittevern og hygiene knyttet til logistikk og service i helsetjenesten
  • har kunnskap om logistikk og service i helsetjenesten knyttet til det administrative logistikkforløpet, logistikk av varer, utstyr og tjenester og pasientlogistikk
  • har kunnskap om relevant faglig verktøy og ikt som benyttes innenfor logistikk og service i helsetjenesten
  • forstår betydningen av logistikkprosesser og hygiene og smittevern i forhold til utøvelse av sin yrkesfunksjon innen logistikk og service i helsetjenesten
  • har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til logistikk og service i helsetjenesten
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om hygiene og smittevern i forhold til utøvelse av sin yrkesfunksjon innen logistikk og service i helsetjenesten
  • kan anvende kunnskap om logistikkforløpet og logistikkprosesser knyttet til varer, utstyr, tjenester og pasientlogistikk
  • kan anvende ulike kommunikasjonsformer, teknikker og samhandlingsmetoder for å skape tillit, forberede og veilede brukere/ pasienter, pårørende, frivillige, kollegaer, og andre yrkesgrupper og tjenestenivåer
  • kan anvende relevant faglig verktøy og elektroniske systemer i sitt arbeide knyttet til logistikk og service i helsetjenesten
  • kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger i praksis og behov for å iverksette tiltak knyttet til logistikk og service
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger innen logistikk og service
Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for bedrifts- og yrkesetiske retningslinjer for smittevern og hygiene.
  • har utviklet en etisk grunnholdning i arbeidet knyttet til logistikk og service i helsetjenesten gjennom personvern, brukermedvirkning og den enkeltes integritet
  • kan utføre arbeidet innen logistikk og service i helsetjenesten på en profesjonell og etisk forsvarlig måte i samarbeid med pasienter, kollegaer og andre faggrupper
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med kollegaer og andre faggrupper på tvers av virksomheter og tjenestenivåer i primær – og spesialisthelsetjenesten, for å kvalitetssikre og videreutvikle sin kompetanse
  • kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester innen logistikk og service i helsetjenesten gjennom erfaring
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav 

Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for bestått praksis

Praksisutplassering:

  • Egne praksismål basert på læringsutbytter for praksis
  • Logg – oppbevares av student til bruk i veiledning
  • Individuelle refleksjonsnotat gjennom perioden
  • 90% obligatorisk tilstedeværelse

Utviklingsarbeid:

  • Prosjekt og framdriftsplan (Forberedelse og planlegging)
  • Konkretisere eget læringsutbytte for praksis
  • Gjennomføring
  • Presentasjon av utviklingsarbeid
  • Dokumentasjon og prosjektrapport
  • 90% obligatorisk tilstedeværelse
Oppmøteplikt

90% tilstedeværelse i praksis

Vurdering

Praksis vurderes til Bestått/ Ikke bestått. Alle arbeidskrav må være godkjent og kravet til tilstedeværelse må være oppfylt før praksis kan vurderes til bestått. Se egne retningslinjer for utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass.

Forkunnskapskrav

Der studenten er vurdert til ikke bestått i emner som er avsluttet før praksis vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere at studenten ikke kan starte i praksis. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fortsette utdanningen før praksis er vurdert til bestått.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.