01HH54F EIHOMMF Praksis

01HH54F EIHOMMF Praksis

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH54F EIHOMMF
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      12
    • Studiested
      Bjørkelangen, Rud, Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2024 Høst
Emnets innhold

Praksis er en obligatorisk del av studietiden og skal bidra til å styrke studentenes selvfølelse og motivasjon for egen utvikling. Studentene utvikler evnen til refleksjon samt at de opplever seg selv som en del av virksomheten. Gjennom praksis skal studentene oppnå et læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i teoriemnene. Praksis gjennomføres som utplassering eller som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.

Taushetsplikt

Studenter som gjennomfører sin opplæring ved arbeid, oppdrag eller verv og blir kjent med taushetsbelagte opplysninger, har taushetsplikt etter forvaltningslovens regler (§ 13-13f). Taushetsplikten gjelder også etter at studenten har avsluttet sin opplæring ved fagskole

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om hva som kjennetegner brukeren med utviklingshemming og om hvordan kompleksiteten gir konsekvenser for omsorgsutøvelsen
  • har kunnskap om faglige verktøy i arbeidet med kartlegging av ressurser, behov, funksjonsnivå og helsesvikt hos brukere med utviklingshemming
  • har kunnskap om organisering av omsorgstjenesten og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidsparter i ulike pasientforløp 
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis, og kan oppdatere sin kunnskap i utviklingsarbeidet i praksisperioden
Ferdigheter

Studenten:

  • kan kartlegge situasjoner i praksis og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
  • kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid til å veilede personer med utviklingshemming i mestring når helse og funksjonsevne endres
  • kan anvende kunnskap om brukeren til å delta i miljøbehandling for å ivareta verdighet og mestring
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjon og veiledning til å informere og veilede brukere, pårørende og kolleger
  • kan kartlegge tilstand, ressurser og behov hos pasienter/brukere ved hjelp av standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i praksis
Generell kompetanse

Studenten:

  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at han/hun ivaretar brukermedvirkning, den utviklingshemmedes integritet, og faglig forsvarlighet i praksis.
  • kan utføre helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og/eller lindrende omsorg etter den utviklingshemmedes individuelle behov.
  • kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeidet om tjenestetilbudet til brukere
  • kan bidra til å utvikle konkrete miljøtiltak for å bedre kvaliteten på tjenestetilbudet på arbeidsplassen
  • kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav for praksisperioden

  • Definerer individuelt læringsutbytte for praksisperioden
  • Logger
  • Prosjektplan/ framdriftsplan (Forberedelse og planlegging)
  • Presentasjon av praksis og utviklingsarbeid
  • Prosjektrapport inkludert refleksjonsnotat for utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass

Eventuelt

Fire arbeidskrav i praksisutplassering (Se egne retningslinjer for praksis)

Oppmøteplikt

90% obligatorisk tilstedeværelse i praksis

Vurdering
  • Praksis vurderes til Bestått/ Ikke bestått.

Alle arbeidskrav må være godkjent og kravet til tilstedeværelse må være oppfylt før praksis kan vurderes til bestått

Forkunnskapskrav

Der studenten er vurdert til ikke bestått i emner som er avsluttet før praksis vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere at studenten ikke kan starte i praksis. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fortsette utdanningen før praksis er vurdert til bestått

Arbeids- og læringsaktiviteter

Undervisning, veiledning, refleksjon