01HH54F EIHOMMF-H24 Praksis
01HH54F EIHOMMF-H24 Praksis
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH54F EIHOMMF-H24
- StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng12
- StudiestedBjørkelangen, Rud, Fredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Praksis er en obligatorisk del av studietiden og skal bidra til å styrke studentenes selvfølelse og motivasjon for egen utvikling. Studentene utvikler evnen til refleksjon samt at de opplever seg selv som en del av virksomheten. Gjennom praksis skal studentene oppnå et læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i teoriemnene. Praksis gjennomføres som utplassering eller som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.
Taushetsplikt
Studenter som gjennomfører sin opplæring ved arbeid, oppdrag eller verv og blir kjent med taushetsbelagte opplysninger, har taushetsplikt etter forvaltningslovens regler (§ 13-13f). Taushetsplikten gjelder også etter at studenten har avsluttet sin opplæring ved fagskole
Studenten:
- har kunnskap om hva som kjennetegner brukere med funksjonsnedsettelser og om hvordan kompleksiteten gir konsekvenser for omsorgsutøvelsen
- har kunnskap om faglige verktøy i arbeidet med kartlegging av ressurser, behov, funksjonsnivå og helsesvikt hos brukere med funksjonsnedsettelser
- har kunnskap om organisering av omsorgstjenesten og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidsparter i ulike pasientforløp
- har innsikt i kunnskapsbasert praksis, og kan oppdatere sin kunnskap i utviklingsarbeidet i praksisperioden
Studenten:
- kan kartlegge situasjoner i praksis og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
- kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid til å veilede personer med funksjonsnedsettelser i mestring når helse og funksjonsevne endres
- kan anvende kunnskap om brukeren til å delta i miljøbehandling for å ivareta verdighet og mestring
- kan anvende kunnskap om kommunikasjon og veiledning til å informere og veilede brukere, pårørende og kolleger
- kan kartlegge tilstand, ressurser og behov hos pasienter/brukere ved hjelp av standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i praksis
Studenten:
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at han/hun ivaretar brukermedvirkning, integritet, og faglig forsvarlighet i praksis.
- kan utføre helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og/eller lindrende omsorg etter individuelle behov.
- kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeidet om tjenestetilbudet til brukere
- kan bidra til å utvikle konkrete miljøtiltak for å bedre kvaliteten på tjenestetilbudet på arbeidsplassen
- kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
Arbeidskrav for praksisperioden
- Definerer individuelt læringsutbytte for praksisperioden
- Logger
- Prosjektplan/ framdriftsplan (Forberedelse og planlegging)
- Presentasjon av praksis og utviklingsarbeid
- Prosjektrapport inkludert refleksjonsnotat for utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass
Eventuelt
Fire arbeidskrav i praksisutplassering (Se egne retningslinjer for praksis)
- Praksis vurderes til Bestått/ Ikke bestått.
Alle arbeidskrav må være godkjent og kravet til tilstedeværelse må være oppfylt før praksis kan vurderes til bestått
Der studenten er vurdert til ikke bestått i emner som er avsluttet før praksis vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere at studenten ikke kan starte i praksis. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fortsette utdanningen før praksis er vurdert til bestått