01HH54E EIHOMMF Hovedprosjekt/ fordypningsarbeid
01HH54E EIHOMMF Hovedprosjekt/ fordypningsarbeid
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH54E EIHOMMF
- StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng8
- StudiestedBjørkelangen, Rud, Fredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Hovedprosjekt er et faglig fordypningsarbeid og organiseres individuelt arbeid eller i gruppe. Fordypningsarbeidet skal være praksisrettet og konkret knyttet til ett eller flere temaer i utdanningens fagspesifikke emner.
Studenten finner en avgrenset problemstilling knyttet til et eller flere temaer, som skal bygge på læringsutbytte, refleksjoner og egne erfaringer fra praksisfeltet. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise evne til refleksjon, anvende relevant teori og erfaringer fra eget praksisfelt. Tema og problemstilling bestemmes av studenten med veiledning fra faglærer.
Studentene skal i samråd med læreren konkretisere sin egen læringsutbyttebeskrivelse i henhold til tema for hovedprosjektet og den overordnede læringsutbyttebeskrivelsen for emnet.
Studenten
- kan tilegne seg kunnskaper gjennom fordypning innenfor et valgt tema ved å innhente, vurdere og bearbeide teori og drøfte sammenheng mellom teori og praksis
- har innsikt i kunnskapsbasert praksis
- kan oppdatere sin kunnskap om faglige og etiske problemstillinger knyttet til arbeid med brukere med utviklingshemming
Studenten
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en valgt problemstilling knyttet til arbeid med brukere med utviklingshemming
- kan anvende kunnskap til å belyse, vurdere og reflektere over en valgt problemstilling knyttet til arbeid med brukere med utviklingshemming
- kan, innenfor eget ansvarsområde, planlegge, iverksette og evaluere tiltak og aktiviteter for brukere med utviklingshemming
Studenten
- har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innen helse- og omsorgstjenesten
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at etiske prinsipper begrunnes om drøftes i oppgaven
-
Skriftlig fordypningsoppgave individuelt/ gruppe. Antall ord individuelt 5000 +/- 10%, i gruppe 7500 +/- 10%
-
Muntlig presentasjon av prosjektarbeidet
-
Logg
-
Individuell refleksjon over egen læring
80% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
-
Refleksjonsnotatet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
Den skriftlige fordypningsoppgaven og muntlig høring vurderes av førstesensor og andresensor.
-
Skriftlig oppgave vurderes med en midlertidig gradert karakter A-F.
-
Muntlig høring vurderes med gradert karakter A-F
-
Det gis en samlet individuell eksamenskarakter gradert fra A-F etter gjennomført muntlig høring hvor den muntlige delen vektlegges. Annensensors vurdering teller mest.
Eksamenskarakteren danner grunnlaget for sluttvurderingen i emnet. På studentenes vitnemål skal det stå en kort beskrivelse av fordypningsarbeidet /hovedprosjektet og dets innhold.