01HH54D EIHOMMF-H24 Organisering, system og ledelse
01HH54D EIHOMMF-H24 Organisering, system og ledelse
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH54D EIHOMMF-H24
- StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng8
- StudiestedBjørkelangen, Rud, Fredrikstad, Kongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
4a Aktører i pasientforløpet
- Familieomsorg
- Kommunale helse- og omsorgstjenester
- Spesialisthelsetjenester
- Helsefagarbeiders betydning i møte med aktører som fastlege og personalet på en sykehusavdeling
- Lovregulerte og tilrettelagte boliger
- Andre aktuelle tjenester
- Frivillig arbeid
4b Organisering og samhandling i pasientforløpet
- Organisering og ledelse
- Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
- LEON – lavest effektiv omsorgsnivå
- Tverrfaglig- og flerfaglig samarbeid
- Pårørende samarbeid
4c Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
- Profesjonalitet
- Kunnskapsbasert praksis
- Arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse
- Utviklingsarbeid
- Kulturmangfold og yrkesutøvelse
- Internkontroll og dokumentasjon
- Velferdsteknologi
- Saksbehandling
4d Kommunikasjon og veiledning
- Relasjons kompetanse
- Konflikthåndtering og veilederkompetanse
- Grunnleggende pedagogiske prinsipper
- Etisk refleksjon
- Seksualitet og fare for utnyttelse
- Aktivitet og deltagelse
Studenten
- har innsikt i pasientforløp og kunnskap om aktørenes roller og ansvar i arbeidet med mennesker med funksjonsnedsettelser
- har kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helsetjenester
- har kunnskap om ledelse, medarbeiderskap og organisasjonskultur i virksomheter i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om familieomsorg og frivillig arbeid
- har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper
- har innsikt i kunnskapsbasert praksis og kjennskap til omsorgsforskning
- har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon knyttet til mennesker med funksjonsnedsettelser
- forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning og bærekraft i samfunnet
Studenten
- kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede brukere og pårørende
- kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
- kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer
- kan kartlegge observasjoner, bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren
- kan anvende velferdsteknologi i utviklingsarbeid
- kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie og nettverk
Studenten
- kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektoren
- kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
- har forståelse for viktigheten av veiledning i tema seksualitet for mennesker med funksjonsnedsettelser
Arbeidskrav
- Fremdriftsplan med problemstilling skal godkjennes av lærer.
- Skriftlige oppgaver individuelt og/eller gruppe med tilhørende muntlige fremlegg.
- Skriftlig refleksjonsnotat.
- Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent
Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet
75 % oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Studentenes arbeidsinnsats med oppgaver, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har også betydning for emnekarakteren. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, praktiske ferdighetstrening, podcast, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner
Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene.