01HH54C EIHOMMF Teorier og arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid

01HH54C EIHOMMF Teorier og arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH54C EIHOMMF
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Rud, Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Anne Grethe Skjelbred
Undervisningssemestere
2022 Vår
2022 Høst
Emnets innhold

Hovedtemaer

3a. Helsearbeiderens ansvars, - funksjons- og kompetanseområde

  • Arbeid med mennesker med ulik funksjonshemming
  • Habilitering
  • Teorier og modeller i miljøarbeid
  • Atferdsanalytisk tilnærming
  • Kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder
  • Individuell plan/ IOP
  • Planlegging og tilrettelegging for individuelle behov
  • Juridiske og etiske vurderinger ved valg av tiltak

3b. Tverrfaglig samarbeid

  • Samarbeid mellom ulike sektorer i hjelpeapparatet og innen pedagogisk virksomhet
  • Nettverksbygging
  • Inkludering i samfunnet
  • Samarbeid med pårørende, brukerorganisasjoner og frivillige organisasjoner
  • Teamarbeid, ansvar og roller
  • Frivillige aktører

3c. Mestring av dagliglivet

  • ADL
  • Selvstendighet og mestring
  • Hva er viktig for deg?
  • Aktiviteter og fritidsarbeid
  • Velferdsteknologi og andre hjelpemidler
  • Personorientert omsorg
  • Brukermedvirkning
  • Brukerens miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om helsearbeiderens ansvars, funksjons og kompetanseområde
  • har kunnskap om ulike kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder i arbeid med mennesker med ulik funksjonshemming
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om teorier og modeller i målrettet miljøarbeid
  •  har innsikt i etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi
  • har bransjekunnskap om teamarbeid, ansvar og roller i tverrfaglig samarbeid
  • Forstår viktigheten av tverrfaglig samarbeid i planlegging og tilrettelegging av individuell plan
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende ulike kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder i arbeidet med mennesker med ulike funksjonshemming
  • kan finne informasjon og fagstoff om habilitering med sikte på tiltak for størst mulig selvstendighet og livskvalitet på brukers premisser
  • kan kartlegge behov for tverrfaglig samarbeid og sette i gang tiltak for å fremme nettverksbygging
  • kan anvende kunnskap om brukerens miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon i individuell plan
  • kan anvende evalueringsmetoder og justere tiltak iverksatt for den enkelte bruker fortløpende
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for viktigheten av nettverksbygging og inkludering i samfunnet
  • kan bygge relasjoner i tverrfaglig samarbeid for å fremme et godt teamarbeid for mennesker med utviklingshemming
  • kan utvikle gode arbeidsmetoder i planlegging og tilrettelegging for individuelle behov
  • har forståelse for etiske prinsipper rundt bruk av velferdsteknologi
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Skriftlig oppgave som besvares individuelt eller i gruppe. Oppgavens omfang 2000 ord +/- 10%. Det det skal utarbeides en fremdriftsplan som skal godkjennes av faglærer.
  • Individuelt refleksjonsnotat over egen læring. Omfang 500 ord +/- 10%

Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet

Vurdering
  • Formell vurdering av arbeidskrav med karakter A-F
  • Refleksjonsnotat vurderes til bestått/ ikke bestått
Litteraturliste

Oppdaterte litteraturlister blir publisert på fagskolens nettsider ved studiestart.

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.