01HH54C EIHOMMF Teorier og arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid
01HH54C EIHOMMF Teorier og arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH54C EIHOMMF
- StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng10
- StudiestedRud, Fredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligAnne Grethe Skjelbred
Hovedtemaer
3a. Helsearbeiderens ansvars, - funksjons- og kompetanseområde
- Arbeid med mennesker med ulik funksjonshemming
- Habilitering
- Teorier og modeller i miljøarbeid
- Atferdsanalytisk tilnærming
- Kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder
- Individuell plan/ IOP
- Planlegging og tilrettelegging for individuelle behov
- Juridiske og etiske vurderinger ved valg av tiltak
3b. Tverrfaglig samarbeid
- Samarbeid mellom ulike sektorer i hjelpeapparatet og innen pedagogisk virksomhet
- Nettverksbygging
- Inkludering i samfunnet
- Samarbeid med pårørende, brukerorganisasjoner og frivillige organisasjoner
- Teamarbeid, ansvar og roller
- Frivillige aktører
3c. Mestring av dagliglivet
- ADL
- Selvstendighet og mestring
- Hva er viktig for deg?
- Aktiviteter og fritidsarbeid
- Velferdsteknologi og andre hjelpemidler
- Personorientert omsorg
- Brukermedvirkning
- Brukerens miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon
Studenten
- har kunnskap om helsearbeiderens ansvars, funksjons og kompetanseområde
- har kunnskap om ulike kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder i arbeid med mennesker med ulik funksjonshemming
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om teorier og modeller i målrettet miljøarbeid
- har innsikt i etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi
- har bransjekunnskap om teamarbeid, ansvar og roller i tverrfaglig samarbeid
- Forstår viktigheten av tverrfaglig samarbeid i planlegging og tilrettelegging av individuell plan
Studenten
- kan anvende ulike kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder i arbeidet med mennesker med ulike funksjonshemming
- kan finne informasjon og fagstoff om habilitering med sikte på tiltak for størst mulig selvstendighet og livskvalitet på brukers premisser
- kan kartlegge behov for tverrfaglig samarbeid og sette i gang tiltak for å fremme nettverksbygging
- kan anvende kunnskap om brukerens miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon i individuell plan
- kan anvende evalueringsmetoder og justere tiltak iverksatt for den enkelte bruker fortløpende
Studenten
- har forståelse for viktigheten av nettverksbygging og inkludering i samfunnet
- kan bygge relasjoner i tverrfaglig samarbeid for å fremme et godt teamarbeid for mennesker med utviklingshemming
- kan utvikle gode arbeidsmetoder i planlegging og tilrettelegging for individuelle behov
- har forståelse for etiske prinsipper rundt bruk av velferdsteknologi
Arbeidskrav
- Skriftlig oppgave som besvares individuelt eller i gruppe. Oppgavens omfang 2000 ord +/- 10%. Det det skal utarbeides en fremdriftsplan som skal godkjennes av faglærer.
- Individuelt refleksjonsnotat over egen læring. Omfang 500 ord +/- 10%
Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet
- Formell vurdering av arbeidskrav med karakter A-F
- Refleksjonsnotat vurderes til bestått/ ikke bestått