01HH54C EIHOMMF-H24 Teorier og arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid
01HH54C EIHOMMF-H24 Teorier og arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH54C EIHOMMF-H24
- StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng10
- StudiestedBjørkelangen, Rud, Fredrikstad, Kongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
3a. Helsearbeiderens ansvars, - funksjons- og kompetanseområde
- Arbeid med mennesker med ulik funksjonshemming
- Habilitering
- Teorier og modeller i miljøarbeid
- ACT og KAT
- Atferdsanalytisk tilnærming
- Kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder
- Individuell plan/ IOP
- Motiverende intervju MI
- Planlegging og tilrettelegging for individuelle behov
- Juridiske og etiske vurderinger ved valg av tiltak
3b. Tverrfaglig samarbeid
- Samarbeid mellom ulike sektorer i hjelpeapparatet og innen pedagogisk virksomhet
- Nettverksbygging
- Inkludering i samfunnet
- Samarbeid med pårørende, brukerorganisasjoner og frivillige organisasjoner
- Teamarbeid, ansvar og roller
- Frivillige aktører
3c. Mestring av dagliglivet
- ADL
- Selvstendighet og mestring
- Hva er viktig for deg?
- Aktiviteter og fritidsarbeid
- Velferdsteknologi og andre hjelpemidler
- Personorientert omsorg
- Brukermedvirkning
- Brukerens miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon
Studenten
- har kunnskap om helsearbeiderens ansvars, funksjons og kompetanseområde
- har kunnskap om ulike kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder i arbeid med mennesker med ulik funksjonshemming
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om teorier og modeller i målrettet miljøarbeid
- har innsikt i etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi
- har bransjekunnskap om teamarbeid, ansvar og roller i tverrfaglig samarbeid
- forstår viktigheten av tverrfaglig samarbeid i planlegging og tilrettelegging av individuell plan
Studenten
- kan anvende ulike kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder i arbeidet med mennesker med ulike funksjonshemming
- kan finne informasjon og fagstoff om habilitering med sikte på tiltak for størst mulig selvstendighet og livskvalitet på brukers premisser
- kan kartlegge behov for tverrfaglig samarbeid og sette i gang tiltak for å fremme nettverksbygging
- kan anvende kunnskap om brukerens miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon i individuell plan
- kan anvende evalueringsmetoder og justere tiltak iverksatt for den enkelte bruker fortløpende
Studenten
- har forståelse for viktigheten av nettverksbygging og inkludering i samfunnet
- kan bygge relasjoner i tverrfaglig samarbeid for å fremme et godt teamarbeid for mennesker med ulike funksjonsnedsettelser
- kan utvikle gode arbeidsmetoder i planlegging og tilrettelegging for individuelle behov
- har forståelse for etiske prinsipper rundt bruk av velferdsteknologi
Arbeidskrav
- Fremdriftsplan med problemstilling skal godkjennes av lærer
- Skriftlige oppgaver individuelt og/eller gruppe med tilhørende muntlige fremlegg
- Skriftlig refleksjonsnotat.
- Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent
Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet
75 % oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Studentenes arbeidsinnsats med oppgaver, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har også betydning for emnekarakteren. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, praktiske ferdighetstrening, podcast, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner
Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene.