01HH54B EIHOMMF-H24 Utviklingshemming
01HH54B EIHOMMF-H24 Utviklingshemming
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH54B EIHOMMF-H24
- StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng14
- StudiestedBjørkelangen, Rud, Fredrikstad, Kongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
2a Funksjonsnedsettelse
- Kognitive og fysiske funksjonsnedsettelser
- Grader av utviklingshemming
- Autisme
- ADHD
- Sosiale og emosjonelle vansker
- Sensoriske dysfunksjoner
- Demens og utviklingshemming
- Synet på mennesker med funksjonsnedsettelse i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
- Tilrettelegge av fysiske omgivelser ved blant annet tekniske hjelpemidler
- Innovasjon, velferdsteknologi og personsentrert omsorg
2d. Atferd
- Forstå atferd
- Utfordrende atferd
- Hvordan forstå og møte atferd
- Utfordrende atferd som kommunikasjon
- Atferd knyttet opp mot ulike diagnoser
2c. Lovgivning
- Aktuelt lovverk med forskrifter og rundskriv
- Rettsikkerhet ved bruk av makt og tvang, Kapittel 9
- Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse, Kapittel 4A
- Dokumentasjonsplikt
- Støttekontakt/ brukerstyrt personlig assistent
- Etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi
2d. Mestring, verdighet og deltagelse
- Selvstendighet og mestring for økt livskvalitet
- Empowerment, brukermedvirkning i dagliglivet
- Personorientert omsorg
- Innovasjon i omsorg
- Velferdsteknologi
- Verdighet, livsglede og kreativitet
- Etikk
- Livskvalitet
- Utviklingshemming og seksualitet
2e. Kommunikasjon
- Kommunikasjon tilpasset den enkelte
- Kommunikasjonsformer
- Tilnærmingsmåter
- Ask
Studenten
- har kunnskap om kognitive og fysiske funksjonsnedsettelser
- har innsikt i aktuelt lovverk, økonomiske støtteordninger og etiske og juridiske rammer
- har kunnskap om utviklingshemmedes plass i samfunnet i dag og i historisk perspektiv
- forstår betydningen av personsentrert omsorg og brukers rett til medbestemmelse i arbeidet for selvstendighet, mestring og livskvalitet
- har kunnskap om ulike kommunikasjonsformer i samhandling med brukere og deres pårørende/ familie
- kan oppdatere sin kunnskap om innovasjon og velferdsteknologi
Studenten
- kan anvende faglige kunnskap om ulike funksjonsnedsettelser for å identifisere ressurser og behov hos bruker
- kan anvende faglig kunnskap i møte med brukeres atferd knyttet til ulike funksjonsnedsettelser
- kan kartlegge og identifisere brukerens behov for å iverksette tiltak knyttet til mestring, verdighet og deltagelse
- Kan anvende ulike kommunikasjonsformer i individuelt tilpassede tiltak
- kan finne informasjon om økonomiske støtteordninger og aktuelt lovverk i personorientert omsorg
Studenten
- kan samarbeide med bruker og pårørende på en måte som ivaretar brukermedvirkning, mestring og verdighet, og som møter deres behov for meningsfull aktivitet
- kan utvikle arbeidsmetoder for å ivareta brukers opplevelse av empowerment i dagliglivet
- har forståelse for etiske prinsipper og rettsikkerhet rundt bruk av makt og tvang
Arbeidskrav:
- Fremdriftsplan med problemstilling skal godkjennes av lærer.
- Skriftlige oppgaver individuelt og/eller gruppe med tilhørende muntlige fremlegg.
- Skriftlig refleksjonsnotat.
- Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent
Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet
75 % oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Studentenes arbeidsinnsats med oppgaver, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har også betydning for emnekarakteren. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, praktiske ferdighetstrening, podcast, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner
Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene.