01HH50E EIHODAF Fordypning/hovedprosjekt

01HH50E EIHODAF Fordypning/hovedprosjekt

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH50E EIHODAF
    • Studieprogram
      Demens og alderspsykiatri
    • Studiepoeng
      8
    • Studiested
      Bjørkelangen, Rud
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2023 Vår
Emnets innhold

Fordypningsoppgaven er obligatorisk og gjennomføres i gruppe eller individuelt. Tema for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet og konkret

Fordypningsoppgaven skal være knyttet til ett eller flere emner. Tema for fordypningsarbeidet skal vise etisk refleksjon, faglig forståelse, bruk av relevant teori og erfaringer fra praksis

Innen fastsatt tidspunkt må studenten ha levert forslag til fremdriftsplan med foreløpig problemstilling, metodevalg og litteratur. Dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Besvarelsen innleveres til fastsatt tid i 4.semester. Erfaringer fra praksisperioden knyttes til fordypningsoppgaven.

Studenten(e) har tilbud om 3-4 veiledningstimer i løpet av skriveperioden, hvorav to er obligatoriske. I tillegg kan det arrangeres oppgaveseminarer der studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og veileder. Hensikten er å gi felles veiledning og respons på foreløpig læringsutbytte, både for de som legger fram og de som er deltakere.

Studentene skal i samråd med læreren konkretisere sin egen læringsutbyttebeskrivelse i henhold til tema for hovedprosjektet og den overordnede læringsutbyttebeskrivelsen for emnet

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten kan:

  • tilegne seg kunnskaper gjennom fordyping innenfor et valgt tema
  • innhente, vurdere og bearbeide teori
Ferdigheter

Studenten kan:

  • systematisere, utvikle og formidle erfarings basert kunnskap
  • vurdere og faglig begrunne ulike handlingsalternativer i sin individrettede- og personorienterte omsorg til mennesker med demens og alderspsykiatri
  • bidra til at samarbeidet i gruppen legger til rette for at alle kan få utnyttet sin individuelle kompetanse
Generell kompetanse

Studenten kan:

  • reflektere og drøfte sammenhengen mellom relevant teori og egen praksis og benytte dette i samarbeid med andre
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Skriftlig, individuell- eller gruppebesvarelse.
  • Omfang: 5000 ord +/- 10%  
Vurdering

Utdanningens avsluttende eksamen, og skal vurderes i forhold til følgende kriterier:

  • Faglig rettet; Oppgaven skal gjenspeile problemområder innen fordypningsområdet. Kompetanse fra studentenes basisfag skal komme til uttrykk.
  • Metodisk redegjøringskrav; Det skal gjøres rede for metodevalg og vise evne til å finne fram kildestoff, bruke kilder i behandlingen av eget materiale, og til å vise saklig kildekritikk. Oppgaven må være utført i samsvar med gjeldende etiske retningslinjer. Besvarelsen skal ha en form som samsvarer med skolens/tilbyders retningslinjer for oppgaveskriving.
  • Selvstendighet; Besvarelsen skal vise selvstendige vurderinger og at temaet behandles saklig, kritisk og analytisk med drøfting av standpunkter og påstander.
  • Oppgavelikhet; Besvarelsen må ikke ha påfallende likhet med andre besvarelser eller annet publisert materiale.

Karakterer: Det gis en foreløpig skriftlig karakter på fordypningsoppgaven etter kriteriene ca. 14 dager etter innlevering

Vurdering eksamen

  • For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha bestått teorimodulene og praksis/prosjektperioden
  • Fordypningsoppgaven skal vurderes av en intern og en ekstern sensor
  • Muntlig eksamen vurderes med en intern og en ekstern sensor
  • Endelig individuell eksamenskarakter settes etter gjennomført muntlig eksamen
  • Eksamen vurderes med karakter A-F
Forkunnskapskrav

Alle foregående emner inkludert praksis må være gjennomført og bestått