01HH50D EIHODAF-24 Organisering, system og ledelse

01HH50D EIHODAF-24 Organisering, system og ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH50D EIHODAF-24
    • Studieprogram
      Demens og alderspsykiatri
    • Studiepoeng
      8
    • Studiested
      Bjørkelangen, Rud
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2025 Høst
Emnets innhold

4a. Organisering og samhandling mellom aktørene i pasientforløpet

  • organisering og ledelse
  • LEON – laveste effektive omsorgsnivå
  • samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
  • tverrfaglig samarbeid
  • samarbeid med nettverk og frivillige aktører

4b. Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

  • kunnskapsbasert praksis
  • arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse
  • utviklingsarbeid
  • saksbehandling
  • dokumentasjon, IKT og e-helse
  • velferdsteknologi

4c. Kommunikasjon og veiledning

  • kommunikasjons- og veiledningskompetanse
  • grunnleggende pedagogiske prinsipper
  • etisk refleksjon
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten skal etter fullført emne ha kunnskap om:

  • pasientforløp og aktørers rolle og ansvar
  • veiledning og pedagogiske prinsipper
  • utviklingsarbeid og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
Ferdigheter

Studenten skal etter fullført emne kunne:

  • anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede brukere og pårørende
  • anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
  • anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer
  • delta i faggrupper og videreutvikle kunnskaper og ferdigheter for fagfeltet på egen arbeidsplass
  • gjøre relevante observasjoner, dokumentere og rapportere
  • ta initiativ og legge til rette for tverrfaglig samarbeid
  • anvende velferdsteknologi
Generell kompetanse

Studenten skal etter fullført emne:

  • kunne erkjenne og utvikle sin personlige kompetanse; kreativitet og mot, samt styrke sin evne til videre utvikling
  • ha evne til kritisk og etisk refleksjon i utførelse av eget arbeid
  • være bevisst verdien av brukermedvirkning
  • ha forståelse for egen rolle i tverrfaglig team
  • kunne ta hensyn til alle tilgjengelige tjenester for å sikre kontinuitet i behandlingen
  • kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
Arbeidsinnsats
  • Oppgave 1: Fremdriftsplan
  • Oppgave 2: Arbeidskrav
  • Oppgave 3: Refleksjonsnotat

Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet

Oppmøteplikt

75% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent

Emnet avsluttes med en helhetlig vurdering av studentens samlede kompetanse (kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse).

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.