01HH50C EIHODAF Demens og psykiatriske lidelser hos eldre
01HH50C EIHODAF Demens og psykiatriske lidelser hos eldre
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH50C EIHODAF
- StudieprogramDemens og alderspsykiatri
- Studiepoeng15
- StudiestedBjørkelangen, Rud
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
3a. Personer med demens
- årsaker til og konsekvenser av demens
- kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på
- psykologiske og sosiale perspektiver og teorier relatert til demens
- kommunikasjon og samhandling i personorientert omsorg for personer med demens
- miljøarbeid – fysiske rammer og tilrettelegging, psykososialt miljø, metoder og aktiviteter
- innovasjon i tilrettelegging for hjemmeboende personer med demens
- dagaktivitetstilbud til personer med demens
- yngre mennesker med demens
- psykisk utviklingshemmede med demens
- egen opplevelse av det å leve med demens
3b. Personer med psykiske lidelser
- årsaker til og konsekvenser av psykiske lidelser
- kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på
- kommunikasjon og samhandling med personer med psykiske lidelser
- psykiske lidelser hos eldre (som psykoser, depresjoner, manipsykiske, angst, akutte forvirringstilstander, tvangslidelser, søvnproblemer, selvmord blant eldre)
- miljøarbeid – fysiske rammer og tilrettelegging, psykososialt miljø, metoder og aktiviteter.
- dagaktivitetstilbud til personer med psykiske lidelser
- eldre og misbruk av rusmidler
- selvmord
3c. Utfordrende atferd
- årsaker til og konsekvenser av utfordrende atferd, kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på – kunnskap om lovverk for å forebygge tvang
- utfordrende atferd hos personer med psykiske lidelser
- etiske dilemmaer i arbeid med utfordrende adferd
- bruk av tvang, etiske og juridiske retningslinjer, utfordringer og dilemmaer
3d. Forebyggende arbeid innen alderspsykiatri og demensomsorg.
- ernæring og fysisk aktivitet
- aktiviteter
- mestring og omstilling
- sosialt nettverk
- ulykkesforebyggende arbeid
Studenten skal etter fullført emne ha kunnskaper om:
- ulike forståelsesrammer, omsorgs og behandlingsmodeller
- ulike typer demens
- ulike psykiske lidelser som rammer eldre
- utfordrende atferd i forbindelse med demens og psykiske lidelser
- symptomer, diagnostiske metoder og differensial diagnostiske utfordringer
- prinsipper, teorier og metoder for behandling og omsorg for personer med demens og eldre med psykiske lidelser
- forebyggende helsearbeid i forhold til målgruppene
- innovasjon og velferdsteknologi som kan møte den enkeltes brukers behov
Studenten skal etter fullført emne kunne:
- forebygge utfordrende atferd
- møte utfordrende adferd på en faglig og ivaretagende måte
- identifisere symptomer og begrunne sin oppfatning
- møte personer med demens og psykiske lidelser med trygghet og verdighet
- legge til rette for bruk av teknologi i den personsentrerte omsorg
Studenten skal etter fullført emne:
- ha kompetanse til å møte og forstå brukeren og pårørende sin sammensatte situasjon
- innsikt i hvordan det er å være hjelpemottaker - den eldre sin opplevelse av demens og psykiske lidelser
Arbeidskrav
Oppgave 1: Demens eller psykiske lidelser, kommunikasjon og samhandling
Rammer:
- Fremdriftsplan
- Skriftlig oppgave som besvares individuelt med tilhørende muntlig fremlegg
- Omfang: minimum 2000 ord.
- Skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.
Oppgave 2: Refleksjonsnotat
Etter endt modul skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt. Omfang: maks 400 ord
- Oppgave 1 Individuell oppgave vurderes med karakter A -F
- Oppgave 2 individuelt refleksjonsnotat vurderes til bestått/ ikke bestått
- Emnet avsluttes med en helhetlig vurdering av studentens samlede kompetanse (kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse med karaktersystem A-F)