01HH50C EIHODAF Demens og psykiatriske lidelser hos eldre

01HH50C EIHODAF Demens og psykiatriske lidelser hos eldre

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH50C EIHODAF
    • Studieprogram
      Demens og alderspsykiatri
    • Studiepoeng
      15
    • Studiested
      Bjørkelangen, Rud
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2022 Vår
Emnets innhold

3a. Personer med demens

  • årsaker til og konsekvenser av demens
  • kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på
  • psykologiske og sosiale perspektiver og teorier relatert til demens
  • kommunikasjon og samhandling i personorientert omsorg for personer med demens
  • miljøarbeid – fysiske rammer og tilrettelegging, psykososialt miljø, metoder og aktiviteter
  • innovasjon i tilrettelegging for hjemmeboende personer med demens
  • dagaktivitetstilbud til personer med demens
  • yngre mennesker med demens
  • psykisk utviklingshemmede med demens
  • egen opplevelse av det å leve med demens

3b. Personer med psykiske lidelser

  • årsaker til og konsekvenser av psykiske lidelser
  • kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på
  • kommunikasjon og samhandling med personer med psykiske lidelser
  • psykiske lidelser hos eldre (som psykoser, depresjoner, manipsykiske, angst, akutte forvirringstilstander, tvangslidelser, søvnproblemer, selvmord blant eldre)
  • miljøarbeid – fysiske rammer og tilrettelegging, psykososialt miljø, metoder og aktiviteter.
  • dagaktivitetstilbud til personer med psykiske lidelser
  • eldre og misbruk av rusmidler
  • selvmord

3c. Utfordrende atferd

  • årsaker til og konsekvenser av utfordrende atferd, kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på – kunnskap om lovverk for å forebygge tvang
  • utfordrende atferd hos personer med psykiske lidelser
  • etiske dilemmaer i arbeid med utfordrende adferd
  • bruk av tvang, etiske og juridiske retningslinjer, utfordringer og dilemmaer

3d. Forebyggende arbeid innen alderspsykiatri og demensomsorg.

  • ernæring og fysisk aktivitet
  • aktiviteter
  • mestring og omstilling
  • sosialt nettverk
  • ulykkesforebyggende arbeid
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten skal etter fullført emne ha kunnskaper om:

  • ulike forståelsesrammer, omsorgs og behandlingsmodeller
  • ulike typer demens
  • ulike psykiske lidelser som rammer eldre
  • utfordrende atferd i forbindelse med demens og psykiske lidelser
  • symptomer, diagnostiske metoder og differensial diagnostiske utfordringer
  • prinsipper, teorier og metoder for behandling og omsorg for personer med demens og eldre med psykiske lidelser
  • forebyggende helsearbeid i forhold til målgruppene
  • innovasjon og velferdsteknologi som kan møte den enkeltes brukers behov
Ferdigheter

Studenten skal etter fullført emne kunne:

  • forebygge utfordrende atferd
  • møte utfordrende adferd på en faglig og ivaretagende måte
  • identifisere symptomer og begrunne sin oppfatning
  • møte personer med demens og psykiske lidelser med trygghet og verdighet
  • legge til rette for bruk av teknologi i den personsentrerte omsorg
Generell kompetanse

Studenten skal etter fullført emne:

  • ha kompetanse til å møte og forstå brukeren og pårørende sin sammensatte situasjon
  • innsikt i hvordan det er å være hjelpemottaker - den eldre sin opplevelse av demens og psykiske lidelser
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Oppgave 1: Demens eller psykiske lidelser, kommunikasjon og samhandling

Rammer:

  • Fremdriftsplan
  • Skriftlig oppgave som besvares individuelt med tilhørende muntlig fremlegg
  • Omfang: minimum 2000 ord.
  • Skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.

Oppgave 2: Refleksjonsnotat

Etter endt modul skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt. Omfang: maks 400 ord

 

Oppmøteplikt

80 % oppmøte på samlinger

Vurdering
  • Oppgave 1 Individuell oppgave vurderes med karakter A -F
  • Oppgave 2 individuelt refleksjonsnotat vurderes til bestått/ ikke bestått
  • Emnet avsluttes med en helhetlig vurdering av studentens samlede kompetanse (kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse med karaktersystem A-F)
Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.