01HH50C EIHODAF-24 Demens og psykiatriske lidelser hos eldre

01HH50C EIHODAF-24 Demens og psykiatriske lidelser hos eldre

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH50C EIHODAF-24
    • Studieprogram
      Demens og alderspsykiatri
    • Studiepoeng
      15
    • Studiested
      Bjørkelangen, Rud
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2025 Vår
Emnets innhold

3a. Personer med demens

  • årsaker til og konsekvenser av demens
  • kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på
  • psykologiske og sosiale perspektiver og teorier relatert til demens
  • kommunikasjon og samhandling i personorientert omsorg for personer med demens
  • miljøarbeid – fysiske rammer og tilrettelegging, psykososialt miljø, metoder og aktiviteter
  • innovasjon i tilrettelegging for hjemmeboende personer med demens
  • dagaktivitetstilbud til personer med demens
  • yngre mennesker med demens
  • psykisk utviklingshemmede med demens
  • egen opplevelse av det å leve med demens

3b. Personer med psykiske lidelser

  • årsaker til og konsekvenser av psykiske lidelser
  • kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på
  • kommunikasjon og samhandling med personer med psykiske lidelser
  • psykiske lidelser hos eldre (som psykoser, depresjoner, manipsykiske, angst, akutte forvirringstilstander, tvangslidelser, søvnproblemer, selvmord blant eldre)
  • miljøarbeid – fysiske rammer og tilrettelegging, psykososialt miljø, metoder og aktiviteter.
  • dagaktivitetstilbud til personer med psykiske lidelser
  • eldre og misbruk av rusmidler
  • selvmord

3c. Utfordrende atferd

  • årsaker til og konsekvenser av utfordrende atferd, kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på – kunnskap om lovverk for å forebygge tvang
  • utfordrende atferd hos personer med psykiske lidelser
  • etiske dilemmaer i arbeid med utfordrende adferd
  • bruk av tvang, etiske og juridiske retningslinjer, utfordringer og dilemmaer

3d. Forebyggende arbeid innen alderspsykiatri og demensomsorg.

  • ernæring og fysisk aktivitet
  • aktiviteter
  • mestring og omstilling
  • sosialt nettverk
  • ulykkesforebyggende arbeid
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten skal etter fullført emne ha kunnskaper om:

  • ulike forståelsesrammer, omsorgs og behandlingsmodeller
  • ulike typer demens
  • ulike psykiske lidelser som rammer eldre
  • utfordrende atferd i forbindelse med demens og psykiske lidelser
  • symptomer, diagnostiske metoder og differensial diagnostiske utfordringer
  • prinsipper, teorier og metoder for behandling og omsorg for personer med demens og eldre med psykiske lidelser
  • forebyggende helsearbeid i forhold til målgruppene
  • innovasjon og velferdsteknologi som kan møte den enkeltes brukers behov
Ferdigheter

Studenten skal etter fullført emne kunne:

  • forebygge utfordrende atferd
  • møte utfordrende adferd på en faglig og ivaretagende måte
  • identifisere symptomer og begrunne sin oppfatning
  • møte personer med demens og psykiske lidelser med trygghet og verdighet
  • legge til rette for bruk av teknologi i den personsentrerte omsorg
Generell kompetanse

Studenten skal etter fullført emne:

  • ha kompetanse til å møte og forstå brukeren og pårørende sin sammensatte situasjon
  • innsikt i hvordan det er å være hjelpemottaker - den eldre sin opplevelse av demens og psykiske lidelser
Arbeidsinnsats
  • Oppgave 1: Fremdriftsplan
  • Oppgave 2: Arbeidskrav
  • Oppgave 3: Refleksjonsnotat

Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet

 

Oppmøteplikt

75% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent

Emnet avsluttes med en helhetlig vurdering av studentens samlede kompetanse (kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse).

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F
Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.