01HH43C EIHOAPF Helserett og etikk

01HH43C EIHOAPF Helserett og etikk

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH43C EIHOAPF
    • Studieprogram
      Avansert prehospital kompetanse
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2025 Vår
Om emnet

Emnet tar for seg det juridiske rammeverket som regulerer og ligger til grunn for yrkesutøvelse i det prehospitale arbeidet. Det fokuseres på sentrale plikter for helsepersonell og sentrale pasient- og brukerrettigheter. Det er et spesielt fokus på hvordan dette anvendes i praksisrettede situasjoner i det prehospitale arbeide.

Emnet omhandler også etikk, etiske teorier og prinsipper. Det legges vekt på etiske refleksjon og hvordan helserett og etikk kan anvendes i møte med ulike problemstillinger og dilemmaer man kan møte på i det prehospitale arbeidet.

Emnets innhold

Temaer

3a. Helsetjenesten og helsemyndighetene

  • Statens og kommunenes plikter
  • Lov om spesialisthelsetjenesten
  • Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester
  • Staten og kommunens plikt til å samarbeide
  • Akuttmedisinforskriften
  • Yrkesutøverens rettigheter og plikter
  • Arbeidsmiljøloven
  • Vegtrafikkloven

3b. Sentrale plikter og ansvar for helsepersonell

  • Helsepersonelloven
  • Forsvarlighetskravet
  • Kvalitetssikring
  • Plikt til å yte øyeblikkelig hjelp
  • Taushetsplikten
  • Meldeplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett
  • Dokumentasjon, journalføring og tilgang til pasientopplysninger
  • Informasjon til samarbeidende personell og andre behandlere
  • Bruk av medhjelper
  • Avvikshåndtering, tilsynssaker og sanksjoner
  • Psykisk helsevernloven

3c. Pasient- og brukerrettigheter

  • Pasient- og brukerrettighetsloven
  • Brukermedvirkning og samvalg
  • Retten til
    • Øyeblikkelig hjelp
    • Nødvendig helsehjelp
  • Retten til selvbestemmelse
    • Frivillighet og selvbestemmelse
    • Informert samtykke
    • Samtykkets form
    • Hvem har samtykkekompetanse?
    • Samtykke på vegne av barn og unge
    • Bestemmelser om samtykke på vegne av myndige uten samtykkekompetanse
  • Retten til informasjon og medvirkning
  • Retten til innsyn i pasientjournal
  • Pårørende

3d. Etikk og helserett

  • Etikk; etiske teorier og prinsipper
  • Profesjonsetikk og verdigrunnlag
  • Forholdet mellom lov og etikk
  • Etisk dilemma og problemløsning
  • Etisk refleksjon og etiske modeller for håndtering av yrkesetiske problemstillinger
  • Tvang i behandlingen
    • Hva er tvang?
    • Bruk av tvang til sårbare grupper; argumenter for/ imot
    • Pasienter med manglende samtykkekompetanse
  • Etiske utfordringer;
    • mellom plikten til å yte øyeblikkelig hjelp versus pasientens rett til selvbestemmelse
    • i møte med pårørende
    • i møte mellom ulike kulturer
  • Nødrett og nødverge
  • Melding til barnevernet
  • Lydighetsplikt- hva innebærer det?
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om lovverk, forskrifter og regelverk som er relevant for yrkesutøvelsen innen prehospital behandling
  • har kunnskap om lovverket som regulerer og ligger til grunn for helsepersonellets plikter og ansvar, og pasient- og bruker rettigheter
  • har kunnskap om etikk, etisk dilemma og etiske modeller for håndtering av yrkesetiske problemstillinger innen yrkesutøvelsen i det prehospitale arbeidet
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til lovfestede krav som regulerer utøvelsen av prehospital pasientbehandling
  • kan vurdere eget arbeid rettslig, faglig og etisk i møte med juridiske og etiske utfordringer i sin tjenesteutøvelse innen ambulansetjenesten og det prehospitale arbeidet
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen helserett og etikk
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter relatert til etikk og helserett
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om etikk, yrkesetiske prinsipper og etisk dilemma til etisk refleksjon og problemløsning rundt ulike praktiske og teoretiske problemstillinger innen det prehospitale arbeidet
  • kan gjøre rede for sine faglige valg i møte med juridiske og etiske problemstillinger knyttet til yrkesutøvelsen innen det prehospitale arbeidet
  • kan reflektere over egen faglig yrkesutøvelse og hvordan lovverket regulerer helsepersonellets plikter og rettigheter, samt pasient- og brukers rettigheter og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff, og vurdere relevansen av yrkesfaglige og etiske problemstillinger innen ambulansetjenesten og det prehospitale arbeidet
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak innen ambulansetjenesten og det prehospitale arbeidet
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver alene og i samarbeid med andre som er i tråd med gjeldende lover, forskrifter og regelverk, og som ivaretar faglig og etisk forsvarlighet i yrkesutøvelsen
  • kan utføre sitt arbeid i møte med pasienter og deres pårørende på en etisk og juridisk forsvarlig måte
  • kan bygge relasjoner basert på likeverd og respekt, slik at pasient og pårørende opplever trygghet og tillit til tjenestetilbudet innen det prehospitale arbeidet
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre i møte med etiske og juridiske problemstillinger og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis innen ambulansetjenesten og det prehospitale arbeidet
  • kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet.

  • Individuell skriftlig oppgave
  • Gruppeoppgave med presentasjon
  • Individuell refleksjon om egen læring
  • At oppmøteplikten overholdes
Oppmøteplikt

Minst 75% oppmøte på samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.

Vurdering

I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
  • Emnet vurderes med karakterskala A-F

Emnet må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg til avsluttende eksamen for studiet.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, simulering- og ferdighetstrening, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.