01HH42D EIHOIPF Intensivpleie

01HH42D EIHOIPF Intensivpleie

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH42D EIHOIPF
    • Studieprogram
      Intensivpleie
    • Studiepoeng
      15
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
2025 Høst
2026 Vår
Emnets innhold

Temaer

4a. Ulike behandlingsformer

  • Respiratorbehandling via maske, tube og tracheostomi
    • Respiratorbehandling, og hvordan det påvirker pasienten
    • Komplikasjoner ved respiratorbehandling
    • Forebygging av komplikasjoner
    • Fysiologiske prosesser i kroppen ved respiratorbehandling
    • Syrebase -, respirator- og maskebehandling
    • Arterielt trykksett; observere og kjenne til potensielle komplikasjoner
    • Ivaretakelse av den våkne respirator- og maske pasienten, respirator- og tracheostomerte pasienten
    • Den ekstuberte pasient
    • O2- behandling og forstøverbehandling
    • Sug (åpent og lukket)
  • De vanligste legemidler (indikasjon, virkning, bivirkning, mangel på virkning)
    • Sedasjon (ulike former), hvordan påvirker den kroppen?
    • Legemidler til forstøver
    • Smertelindring og beroligende midler
  • Dialysebehandling
  • Terapeutisk hypotermi

4b. Medisinskteknisk utstyr

  • Ulike typer medisinsk teknisk utstyr (MTU)
  • Klargjøring av utstyr/ bakker
  • Reprosessering av utstyr
  • Klargjøring av MTU
  • Kirurgiske instrumenter; Gjenkjennelse, bruk, ivaretakelse og kvalitetssikring

4c. Mobilisering og leiring av intensivpasienten 

  • Restriksjoner 
  • Samarbeid med fysioterapeut 
  • Risikovurdering 
  • Gjennombevegelse
  • Aktivitet 
  • Ferdigheter knyttet til mobilisering og leiring 
  • Utstyrshåndtering knyttet til mobilisering 
  • HMS (ergonomi) 

4d. Ivaretakelse av intensivpasientens grunnleggende behov

  • Stell av intensivpasienten med fokus på helhetlig omsorg
  • Munnstell
  • Ernæring
    • Enteral og parenteral ernæring
    • Forebygge komplikasjoner
  • Svelgtest
  • Eliminasjon (flexiseal, urinkateter, stomi)
  • Observasjon av huden
  • Søvn

4e. Praktiske ferdigheter

  • Ferdigheter knyttet til ulike observasjoner og prosedyrer f.eks.
    • Venekanyle, stell av PVK
    • Dren
    • Urinkateter
    • SVK
    • Venøs blodprøvetaking
    • Assistere ved prosedyrer
    • Mottak og overvåkning av pasient
    • Forberedelse til intern og ekstern transport

4f. Komplikasjoner knyttet til intensivmedisinsk behandling

  • Sår
    • Ulike typer sår (grunnprinsippene, trekant-prinsipp)
    • Aseptisk teknikk
    • TIMES (strukturerte vurderinger av sår)
    • Sårstell- og behandling (observasjoner)
    • Kompliserte sår/ fistler/ multiple sår
    • Forebygging av trykksår/ infeksjon
    • VAC- behandling
  • Forebygge senkomplikasjoner
  • Critical illness / polynevromyopati
  • Undersøkelser
    • Ultralyd
    • Røntgen
    • CT
    • MR
    • Gastroskopi
    • Pleuratapping
    • Bronkoskopi (utstyr)

4g. Fra aktiv behandling til palliasjon

  • Palliasjon
    • Behandlingsbegrensning
    • Lindring av symptomer
    • Ivaretakelse av pårørende
    • Stell av døde
  • Organdonasjon
  • Defuse og debriefing
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om relevant behandling, medisinsk teknisk utstyr og kirurgiske instrumenter som anvendes i behandlingen av kritisk syke
  • har kunnskap om mobilisering og leiring av den kritisk syke pasienten
  • har kunnskap om pasientsikkerhet i forbindelse med ivaretakelse av kritisk syke pasienter på et høyere nivå
  • har kunnskap om ivaretakelse av pasientens grunnleggende behov ved kritisk sykdom
  • har kunnskap om relevante praktiske prosedyrer for å kunne delta i ivaretakelsen av kritisk syke pasienter
  • har kunnskap om komplikasjoner knyttet til intensivmedisinsk behandling
  • har kunnskap om behandlingsbegrensing, palliasjon og omsorg ved livets slutt
  • har kunnskap om hvordan defuse og debrifing blir anvendt i utfordrende situasjoner
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen ulike behandlingsformer, medisinskteknisk utstyr og kirurgiske instrumenter
  • forstår betydningen av organdonasjon som et tverrfaglig samarbeid
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om relevante behandling for å få en større forståelse av kompleksiteten i behandlingen av kritisk syke
  • kan anvende kunnskap om medisinsk teknisk utstyr og kirurgiske instrumenter for rengjøring, desinfeksjon og klargjøring
  • kan anvende kunnskap om mobilisering og leiring av kritisk syke pasienter i samarbeid med annet helsepersonell for å forebygge komplikasjoner
  • kan anvende kunnskap om pasientens grunnleggende behov for å iverksette tiltak i samarbeid med annet helsepersonell
  • kan finne, henvise og anvende informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til intensivpleie
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov innen intensivpleie for iverksetting av tiltak i samarbeid med annet helsepersonell
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for eget ansvarsområde og oppgaver i pleien og omsorgen for den kritisk syke pasient og deres pårørende
  • har forståelse for samarbeid og samhandling med kollegaer og annet tverrfaglig helsepersonell
  • har utviklet en etisk grunnholdning og kan reflektere over faglige og etiske problemstillinger innen intensivpleie
  • kan utføre arbeidet etter den kritisk syke pasientens grunnleggende behov
  • kan bygge relasjoner med den kritisk syke pasient, pårørende og samarbeidende helsepersonell for å fremme samarbeid samt kvalitetssikre og videreutvikle egen kompetanse innen intensivpleie
  • kan utvikle arbeidsmetoder innen intensivpleie på en profesjonell og faglig forsvarlig måte i samarbeid med den kritisk syke pasient, pårørende og samarbeidende helsepersonell
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet.

  • Individuell skriftlig oppgave
  • Skriftlig gruppeoppgave med muntlig presentasjon
  • To praktiske prøver som gjennomføres i gruppe
  • At oppmøteplikten overholdes

Det er ingen eksamen i emnet.

Oppmøteplikt

Minst 75% oppmøte på samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.

Vurdering

Det skal foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I totalvurderingen legges det vekt på at arbeidskrav er vurdert til godkjent, i tillegg til arbeidsprosess, engasjement og evne til samarbeid

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, veiledning, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner og praktiske øvelser/ simulering- og ferdighetstrening

Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.