01HH42C EIHOIPF Akutt kritisk sykdom og skade
01HH42C EIHOIPF Akutt kritisk sykdom og skade
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH42C EIHOIPF
- StudieprogramIntensivpleie
- Studiepoeng10
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Temaer
3a. Anatomi/ fysiologi og sykdomslære
- Respirasjon
- Sirkulasjon
- Nevrologi
- Huden
- Fordøyelsessystemet
- Bevegelsesapparatet
- Hormonsystemet
- Nyrene
- Multiorgansvikt
- Delirium og – forebygging av delirium
- Komplikasjoner knyttet til svangerskap
3b. Intensivpasientens sårbarhet
- Å være akutt kritisk syk og mestre psykisk stress
- Utrygghet
- Sårbarhet
- Endringer i egen rolle- hvilken betydning kan det ha?
- Psykiske belastninger under og etter et intensivopphold
- Hukommelse
- Tap av kroppskontroll
- Posttraumatisk stressyndrom (PTSD)
- Delirium
- Sorg og tap av kroppsfunksjon
- Krisehåndtering
- Konflikt og konflikthåndtering
- Helhetlig tilnærming
- Hva fremmer/ hemmer mestring og egenomsorg i utøvelsen av pleien til intensivpasienten
- Opprettholdelse av en normal døgnrytme
- Geriatriske intensivpasienter (hva er spesielt for eldre som blir akutt kritisk syke)
- Intensivpasienter med psykiske lidelser
- Selvmord
- Intox, rus og utagerende atferd
3c. Observasjoner og vurderinger ved forverret helsetilstand
- Vitale parametere og gjennomføring av ABCDE- metodikk
- Kartleggingsverktøy og standardiserte observasjonsskjemaer
- Dokumentasjon
- ISBAR – kommunikasjonsverktøy for strukturert kommunikasjon mellom helsepersonell om pasientobservasjoner, tiltak og behandling
Studenten:
- har kunnskap om anatomi, fysiologi og sykdomslære med særlig relevans rettet mot organsvikt, akutt kritisk sykdom og skade
- har kunnskap om intensivpasientens sårbarhet og kompleksitet knyttet til kritisk sykdom
- har kunnskap om observasjon, undersøkelsesmetoder og kartleggings- og kommunikasjonsverktøy som blir brukt for å vurdere, dokumentere og rapportere helsetilstand, symptomer og behov hos kritisk syke pasienter
- kan oppdatere sin kunnskap om akutt og kritisk sykdom og skade
- forstår betydningen av å reflektere over egen yrkesutøvelse og ansvarsområde i møte med kritisk syke pasienter
Studenten
- kan anvende kunnskap om akutt kritisk sykdom og skade for å kunne delta i observasjon og pleie, samt iverksette tiltak i samarbeid med annet helsepersonell
- kan anvende kunnskap om intensivpasientens sårbarhet og kompleksitet knyttet til kritisk sykdom for å iverksette tiltak basert på en helhetlig tilnærming i samarbeid med annet helsepersonell
- kan anvende kunnskap om observasjon, undersøkelsesmetoder og kartleggings- og kommunikasjonsverktøy for å kartlegge og rapportere om endringer i helsetilstand, og iverksette tiltak i samarbeid med annet helsepersonell
- kan finne, henvise og anvende informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til multiorgansvikt, akutt kritisk sykdom og skade
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger knyttet til multiorgansvikt, akutt kritisk sykdom og skade, og iverksette tiltak som ivaretar pasientens helhetlige behov i samarbeid med annet helsepersonell
Studenten
- har forståelse for betydningen av eget ansvarsområde og oppgaver i møte med pasienter som har en akutt kritisk sykdom og skade
- har forståelse for ulike reaksjoner og funksjonstap som kan oppstå etter akutt kritisk sykdom og skade, og hvilke konsekvenser det kan få for enkelt menneske og samfunnet for øvrig
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at man ivaretar pasienten gjennom en helhetlig tilnærming
- kan innenfor eget ansvarsområde utføre faglig forsvarlig og omsorgsfull hjelp til pasienter som har en akutt kritisk sykdom og skade
- kan bygge relasjoner for å fremme samarbeidet med pasient, pårørende og annet helsepersonell for å ivareta pasientens helhetlige behov ved akutt kritisk sykdom og skade
Arbeidskrav
Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet.
- Individuell skriftlig oppgave
- Skriftlig gruppeoppgave med muntlig presentasjon
- Praktisk prøve som gjennomføres i gruppe
- At oppmøteplikten overholdes
Det er ingen eksamen i emnet.
Minst 75% oppmøte på samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.
Det skal foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I totalvurderingen legges det vekt på at arbeidskrav er vurdert til godkjent, i tillegg til arbeidsprosess, engasjement og evne til samarbeid
- Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, veiledning, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner og praktiske øvelser/ simulering- og ferdighetstrening
Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene.