01HH42B EIHOIPF Smittevern og infeksjonsforebygging
01HH42B EIHOIPF Smittevern og infeksjonsforebygging
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH42B EIHOIPF
- StudieprogramIntensivpleie
- Studiepoeng5
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Temaer
2a. Mikrobiologi
- Sykdomsfremkallende mikroorganismer og infeksjoner de fremkaller
- Helseassosierte infeksjoner (HAI)
- Immunforsvaret hos intensivpasienten
- Kartleggingsverktøy
- Antibiotikabehandling
- Antibiotika resistens
2b. Praktisk smittevern
- Smittekjeden
- Basale smittevernsrutiner
- Aseptisk teknikk
- Desinfeksjon
- Rutiner ved overflytting fra smitterom
- Isolering
- Skylleromsarbeid
- Rengjøring av utstyr
- Smittefarlig avfall
- HMS (Stikkskader)
- Prøvetakning (prøveglass, urin, avføring, ekspektorat)
Studenten:
- har kunnskap om sykdomsfremkallende mikroorganismer, infeksjoner de fremkaller og kroppens forsvar mot sykdom og skade
- har kunnskap om immunforsvaret til intensivpasienten
- har kunnskap om undersøkelsesmetoder, observasjons- og kartleggingsverktøy som benyttes for å avdekke smitte og tegn på infeksjon hos kritisk syke pasienter
- har kunnskap om smittekjeden, basale smittevernsrutiner og hvordan smitteveier brytes ved rengjøring, desinfeksjon og sterilisering
- har kunnskap om HMS og forsvarlig håndtering av smittefarlig avfall
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om smittevern og smittevernstiltak
- forstår betydningen av smittevern og bruk av antibiotika i helsetjenesten for å forhindre resistensutvikling i et samfunnsperspektiv
Studenten
- kan anvende kunnskap om undersøkelsesmetoder, observasjoner og kartleggingsverktøy for å identifisere symptomer og tegn på infeksjon og utføre infeksjonsforebyggende tiltak
- kan anvende kunnskap om smittekjeden og smittevern for å bryte smitteveier ved rengjøring, desinfeksjon og sterilisering
- kan anvende kunnskap om forsvarlig håndtering av smittefarlig avfall som er i tråd med gjeldende regelverk og rutiner
- kan anvende kunnskap om gjeldende regelverk- og kvalitetsrutiner for HMS i planleggingen, gjennomføring og dokumentasjon av arbeidsoppgaver relatert til egen yrkesutøvelse
- kan finne, henvise og anvende informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger innen praktisk smittevern
- kan kartlegge en situasjon og identifiserer faglige problemstillinger innen praktisk smittevern og behov for iverksetting av tiltak
Studenten
- har forståelse for betydningen av egen fagrolle, ansvar og oppgaver innen smittevern og infeksjonsforebygging
- har forståelse for viktigheten av retningslinjer for smittevern, aseptiske prinsipper og forsvarlig avfallshåndtering
- har utviklet en etisk grunnholdning og kan reflektere over etiske problemstillinger innen praktisk smittevern
- kan utføre smittevernstiltak etter arbeidsplassens prosedyrer og HMS- rutiner for kvalitetssikring og internkontroll
- kan bygge relasjoner med samarbeidende helsepersonell for å kvalitetssikre og videreutvikle egen kompetanse innen smittevern og infeksjonsforebygging
- kan utvikle arbeidsmetoder og bidra til god praksis innen praktisk smittevern gjennom veiledning og utveksling av kunnskap
Arbeidskrav
Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet.
- Individuell skriftlig oppgave med presentasjon
- At oppmøteplikten overholdes
Det er ingen eksamen i emnet.
Minst 75% oppmøte på samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.
Det skal foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I totalvurderingen legges det vekt på at arbeidskrav er vurdert til godkjent, i tillegg til arbeidsprosess, engasjement og evne til samarbeid
- Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, veiledning, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner og praktiske øvelser/ simulering- og ferdighetstrening
Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene.