01HH42A EIHOIPF Etikk, kommunikasjon og samhandling

01HH42A EIHOIPF Etikk, kommunikasjon og samhandling

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH42A EIHOIPF
    • Studieprogram
      Intensivpleie
    • Studiepoeng
      5
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
2025 Høst
2026 Vår
Emnets innhold

Temaer

1a. Organisering av tjenestetilbudet

  • Organisering av ulike kategorisenger 1, 2 og 3
  • Aktuelle yrkesgrupper
  • Tverrfaglig samhandling og samarbeid
  • Pasientflyt
  • Ulike team f.eks. MIG- team (Mobil Intensiv Gruppe)
  • Varslingsrutiner og beredskap

1b. Kommunikasjon og samhandling

  • Intensivpasienten
    • Den våkne pasienten
    • Den sederte pasienten
    • Den deliriske pasienten
    • Den utagerende pasienten
  • Pårørende som voksne og barn
  • Kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende
  • Kommunikasjon med pasienter og pårørende i krise
  • Samarbeid i det tverrfaglige teamet
  • Relasjonskompetanse
  • Motivasjon til fremdrift
  • Kommunikasjon i team, akutte situasjoner, bekreftende kommunikasjon/ISBAR/closed-loop
  • Å skrive dagbok til intensivpasienten

1c. Juridiske rammer og etiske utfordringer

  • Etisk refleksjon, etisk dilemma og problemløsning
  • Relevant lovverk
  • Taushetsplikt
  • Pasientinvolvering og informert samtykke
  • Samtykkekompetanse
  • Tvang, vold og trusler
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om organisering av tjenestetilbudet til pasienter som er i behov av intensivbehandling på et høyere nivå, og kjennskap til yrkesgrupper og ulike teams funksjons- og ansvarsområde innen pasientbehandlingen
  • har kunnskap om kommunikasjon og kommunikasjonsverktøy som er relevante i samhandlingen med kritisk syke pasienter, pårørende og samarbeidende helsepersonell
  • har kunnskap om etikk, etiske teorier og prinsipper, yrkesetikk, dilemma og etisk refleksjon
  • har innsikt i relevant lovverk og offentlige styringsdokumenter som regulerer rettigheter, ansvar og plikter innen fagfeltetforstår betydningen av kompetanse innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i egen yrkesutøvelse, og hva det innebærer i møte med kritisk syke pasienter, deres pårørende og samarbeidende helsepersonell
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om kommunikasjon og kommunikasjonsverktøy for å fremme relasjoner og samhandle med kritisk syke pasienter, pårørende og samarbeidende helsepersonell
  • kan anvende kunnskap om etiske teorier og prinsipper, yrkesetikk og dilemma som grunnlag for refleksjon og vurdering av teoretiske og praktiske problemstillinger
  • kan finne, henvise og anvende informasjon, fagstoff og lovverk som er relevant for problemstillinger og utfordringer knyttet til etikk og kommunikasjon
  • kan kartlegge situasjoner, identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak i samarbeid med annet helsepersonell
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for eget ansvarsområde, og kan reflektere over etiske og faglige utfordringer i møte med kritisk syke pasienter og deres pårørende
  • har forståelse for samarbeid og samhandling i team med kollegaer og annet helsepersonell, og hva det innebærer i møte med kritisk syke pasienter
  • har utviklet en etisk grunnholdning i yrkesutøvelsen som kommer til uttrykk gjennom refleksjon og samhandling med kritisk syke pasienter, pårørende og samarbeidende helsepersonell
  • kan utføre arbeidet i tråd med relevant lovverk og yrkesetiske retningslinjer på en faglig og etisk forsvarlig måte
  • kan bygge relasjoner basert på tillit og respekt med kritisk syke pasienter, pårørende og samarbeidende helsepersonell
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet.

  • Individuell skriftlig oppgave med presentasjon
  • At oppmøteplikten overholdes

Det er ingen eksamen i emnet.

Oppmøteplikt

Minst 75% oppmøte på samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.

Vurdering

Det skal foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I totalvurderingen legges det vekt på at arbeidskrav er vurdert til godkjent, i tillegg til arbeidsprosess, engasjement og evne til samarbeid

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, veiledning, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner og praktiske øvelser/ simulering- og ferdighetstrening

Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.