01HH23C EIHOPAF Yrkesutøvelse og palliativt tjenestetilbud
01HH23C EIHOPAF Yrkesutøvelse og palliativt tjenestetilbud
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH23C EIHOPAF
- StudieprogramPalliasjon
- Studiepoeng10
- StudiestedKongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligAnne Grethe Skjelbred
5a. Aktører og organisering av det palliative tjenestetilbudet
- Det palliative tjenestetilbudet i spesialisthelsetjenesten
- Det palliative tjenestetilbudet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten
- Familieomsorg
- Lærings- og mestringssentre
- Interesse- og brukerorganisasjoner
- Frivillige aktører Det palliative tjenestetilbudet til barn, unge og deres familier
- Samhandling og koordinering av tjenester
- Pasienttilpassede forløp
- Palliativ plan og koordinator
- Sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
- Hjemmedød
- Velferdsteknologi
5b. Yrkesutøvelse, kommunikasjons- og veiledningskompetanse
- Yrkesrolle og identitet
- Egenomsorg i møte med palliative pasienter og deres pårørende
- Relasjonskompetanse
- Tverrfaglig samarbeid
- Samarbeid med pårørende og frivillige aktører
- Kommunikasjons- og veiledningskompetanse
Studenten:
- har kunnskap om profesjonell kommunikasjon i møte med alvorlig og uhelbredelig syke pasienter, pårørende og kollegaer
- har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper i yrkesutøvelsen
- har innsikt i sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
- har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og i spesialisthelsetjenesten
- har innsikt i pasienttilpassede forløp til alvorlig og uhelbredelig syke pasienter
- har kjennskap til ulike aktører og samarbeidsparters ansvar og oppgaver i ulike pasient- og omsorgsforløp for pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom
- har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og koordinering av helsetjenester til pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom
- har kunnskap om familieomsorg, frivillige aktører og interesse- og brukerorganisasjoner knyttet til palliasjon
- har kjennskap til regionale kompetansetjenester for lindrende behandling
- har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet til barn og unge og deres familier
- har innsikt i kunnskapsbasert praksis
- har kunnskap om fagutvikling og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
- kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologiske løsninger knyttet til palliasjon
Studenten
- kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede pasienter og deres pårørende
- kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur til å bidra til et godt arbeidsmiljø
- kan anvende kommunikasjonsferdigheter og teknikker i samtale med alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
- kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med pasienter, pårørende, frivillige aktører og interesse- og brukerorganisasjoner
- kan finne informasjon og fagstoff til å kunne informere og veilede pasienter og deres pårørende om det palliative tjenestetilbudet, sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
Studenten
- har et bevisst forhold til egne verdier knyttet til sykdom, lidelse og død og til eget faglig og personlig engasjement og begrensninger
- har kompetanse til å samtale med alvorlig og uhelbredelig og døende pasienter og deres pårørende
- kan bygge relasjoner og delta i tverrfaglig samarbeid med kollegaer på tvers av fag, avdelinger og tjenestenivå
- kan gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon på arbeidsplassen bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenester i palliasjon for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter
Emnet inneholder tre arbeidskrav. De to første er en skriftlig oppgave og/eller praktisk/muntlig presentasjon eller ferdighetstest individuelt eller i gruppe. Det tredje arbeidskravet er en individuell fagsamtale.
Alle arbeidskrav må være godkjent for å få sluttvurdering i emnet
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent / ikke godkjent
Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F