01HH23A EIHOPAF Palliasjon

01HH23A EIHOPAF Palliasjon

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH23A EIHOPAF
    • Studieprogram
      Palliasjon
    • Studiepoeng
      7
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Anne Grethe Skjelbred
Used in other programs
  • Palliasjon
Undervisningssemestere
2025 Høst
Emnets innhold

2a. Palliasjon – hva er palliasjon?

  • Palliasjon
  • Livsforlengende behandling
  • Hospice-filosofien
  • Livshjelp
  • Pasientsentrert tilnærming
  • Integritet
  • Livskvalitet, håp og mestring

2b. Alvorlig og uhelbredelig sykdom – hva det kan innebære for pasient og pårørende

  • Å være akutt og kronisk syk
  • Psykiske reaksjoner
  • Åndelige og eksistensielle utfordringer
  • Etiske utfordringer
  • Påvirkning av nettverk og omgivelser
  • Sosiale omveltninger
  • Pårørende
  • Barn og unge som pårørende
  • Krise, sorg og mestring  
  • Fagarbeiderens ansvar og funksjon i møte med alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende

2c. Døden i et historisk og kulturelt perspektiv

  • Døden i et historisk perspektiv
  • Sykdom og død i ulike kulturer
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om hva palliativ behandling, omsorg og pleie er og omfatter
  • har kunnskap om hvordan alvorlig og uhelbredelig sykdom og død kan påvirke både pasient og pårørende fysisk, psykisk, sosialt og eksistensielt
  • har kunnskap om sorg- og krisereaksjoner knyttet til det å få eller å være nær pårørende til en som får alvorlig og uhelbredelig sykdom
  • har kunnskap om hva livshjelp innebærer og hvordan det kan bidra til å fremme livskvalitet, mestring og håp hos alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
  • har kunnskap om døden i et historisk og kulturelt perspektiv
  • forstår hva det betyr for pasient og pårørende å ha en pasientsentrert tilnærming i palliativ behandling, pleie og omsorg
  • har kunnskap om hospice-filosofiens egenart, verdigrunnlag og betydning i samfunnet
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om pasientsentrert tilnærming til å ivareta brukermedvirkning og integritet hos alvorlig og uhelbredelige syke og døende pasienter
  • kan anvende kunnskap om reaksjoner på sorg og krise i møte med pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom og deres pårørende
  • kan finne informasjon om ulike kulturelle aspekter knyttet til alvorlig sykdom og død for å møte individuelle ønsker og behov hos pasient og pårørende
  • kan identifisere etiske utfordringer knyttet til den palliative pasienten
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver i den palliative omsorgen for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
  • kan utøve pleie og omsorg for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter i tråd med verdigrunnlaget for palliasjon og hospice-filosofien og pasientsentrert tilnærming
Arbeidsinnsats

Emnet inneholder to arbeidskrav. Det første er en skriftlig oppgave og/eller praktisk/muntlig presentasjon individuelt eller i gruppe. Det andre arbeidskravet er en individuell fagsamtale. 

Alle arbeidskrav må være godkjent for å få sluttvurdering i emnet

Oppmøteplikt

Minst 75% oppmøte på samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.

I tillegg til oppmøtekravet på fysiske samlinger, kan det være obligatoriske arbeidskrav som krever oppmøte enten fysisk eller digitalt. Disse inngår ikke i oppmøteprosenten, men må gjennomføres og godkjennes for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent / ikke godkjent

Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forkunnskapskrav

Fullført og bestått emne 1

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, ferdighetstrening og simulering, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner