01HH07R EIHOHOF-25 Praksis i barsel- og barnepleie

01HH07R EIHOHOF-25 Praksis i barsel- og barnepleie

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH07R EIHOHOF-25
    • Studieprogram
      Barsel- og barnepleie
    • Studiepoeng
      15
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren, Mette Marthinsen
Used in other programs
  • Barsel- og barnepleie
Undervisningssemestere
2027 Vår
Emnets innhold

Praksis er en obligatorisk del av studietiden og skal bidra til å omgjøre studentenes teoretiske kunnskapsgrunnlag til praktisk forståelse. Studentene utvikler evnen til refleksjon. Gjennom praksis skal studentene oppnå et læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i teoriemnene.  Praksis gjennomføres på føde/barsel og barneavdeling eller eventuelt annen barnepraksis. 

Praksis utgjør omtrent 25 % av samlet studietid, dvs. 360 timer over 12 uker (4 virkedager per uke i 12 uker). Det er satt av tid til en studiedag pr uke. For å nå læringsutbyttebeskrivelsene som studieplanen omfatter er praksisukene delt i to perioder; 8 uker ved føde- og barselavdeling/barselpoliklinikk og 4 uker ved nyfødtintensiv, avansert hjemmesykehus, barneavdeling eller annen relevant praksis som for eksempel barnebolig eller helsestasjon.   

Barsel- og barnepleieryrket er et praktisk yrke som krever faglig kunnskaper og læringsutbyttebeskrivelsene danner utgangspunktet for vurdering i praksisperioden. Med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene skal studenten begrunne hvorfor og hvordan disse har betydning for studentens egen læring 

Det forutsettes at studenten deltar aktivt i praksisfeltet og fravær utover 10 % medfører at det ikke er grunnlag for vurdering og praksis vil til ikke bli bestått. 

Ved fare for ikke bestått praksis, skal studenten få skriftlig varsel senest 14 dager før avtalt sluttvurdering.  

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hva som kjennetegner den naturlige fødselsprosessen, indikasjoner for assistert fødselshjelp og komplikasjoner som kan oppstå under en fødsel
  • har kunnskap om observasjons- og vurderingsverktøy til bruk i arbeidet med kartlegging av ressurser, behov og funksjonsnivå hos den fødende, barselkvinnen og det nyfødte, premature og syke barnet
  • har kunnskap om verdier, målrettet kommunikasjon og etiske prinsipper for å kunne bygge gode relasjoner til fødekvinnen, barselkvinnen, barnet, pårørende og kollegaer
  • har kunnskap om organiseringen av helsevesenet rundt den fødende, barselkvinnen, det nyfødte, premature og syke barnet og kjennskap til ansvar og oppgaver som er lagt til aktører og samarbeidspartnere på forskjellige avdelinger
  • har innsikt i sentrale lover, forskrifter, retningslinjer og prosedyrer som regulerer rettigheter og plikter og gir anbefalinger innenfor fagfeltet barsel- og barnepleie
  • forstår betydningen av yrkesfeltet barsel- og barnepleie i et folkehelse- og samfunnsperspektiv
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om kvinner i svangerskap, fødsel og barseltid og barnet fra 0 til 18 år til å delta i behandling og pleie ut fra deres individuelle behov og iverksette tiltak i samarbeid med andre fagpersoner
  • kan anvende observasjons- og kartleggingsverktøy til å delta i behandling og pleie av gravide med komplikasjoner, fødende, barselkvinner, nyfødte og syke barn
  • kan gi omsorgspersoner veiledning og undervisning i stell og pleie av nyfødte og syke barn
  • kan anvende kommunikasjonsformer og -teknikker og samhandling til å skape tillit, forberede og veilede barselkvinner barn på varierende alderstrinn og modningsnivå og deres omsorgspersoner
  • kan anvende refleksjon i egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk for å ivareta den fødende, barselkvinnen og det syke barnets integritet
  • kan finne og anvende informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i praksis innenfor yrkesfeltet barsel- og barnepleie
  • kan kartlegge og observere premature barns behov og anvende utviklingstilpasset neonatalt stell og pleie
  • kan kartlegge og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak knyttet til fødende, nyfødte, barselkvinner, syke barn og omsorgspersoner
Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning og kjenner og respekterer sitt kompetanseområde og selvstendige ansvar i arbeidet med fødende, nyfødte, barselkvinner, syke barn og deres omsorgspersoner i samarbeid med annet helsepersonell
  • kan gi pleie og omsorg til fødende, barselkvinner, nyfødte barn, syke barn og omsorgspersoner ut fra individuelle behov
  • kan utføre utviklingstilpasset neonatal omsorg på en profesjonell og etisk forsvarlig måte i samarbeid med omsorgspersoner og helsepersonell
  • kan bygge relasjoner med målgrupper, kollegaer og interne og eksterne samarbeidspartnere for å kvalitetsikre og videreutvikle sin kompetanse innenfor fagfeltet barsel- og barnepleie
  • kan utvikle arbeidsmetoder gjennom veiledning og erfarings- og kunnskapsdeling innenfor barsel- og barnepleie i samarbeid med andre yrkesgrupper
Arbeidsinnsats
  • Individuelt arbeid med læringsutbytter for praksisperioden  
  • 6 individuelle refleksjonsnotater gjennom perioden 
  • E- læringskurs i regi av praksissykehusene.
  • Arbeidskrav som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass, dersom godkjent praksis på eget arbeidssted.

Alle arbeidskrav er obligatoriske for å få bestått/ikke bestått. Det forutsetter at studenten deltar aktivt i praksisfeltet og fravær utover 10 % fører til ikke bestått praksis 

Oppmøteplikt

90 % tilstedeværelse i praksis

Vurdering

Praksis vurderes til bestått/ ikke bestått  

Forkunnskapskrav

Der studenten er vurdert til ikke bestått i emner som er avsluttet før praksis vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere at studenten ikke kan starte i praksis. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fortsette utdanningen før praksis er vurdert til bestått. 

Arbeids- og læringsaktiviteter

I praksis blir studenten fulgt opp av skolens faglærer og praksisstedets veileder. Ved behov kan antallet veiledningstimer økes. I tillegg bør strukturert veiledning fra praksisveileder på arbeidsplassen foregå tilsvarende 1 timer pr. uke, og/eller som tillegg til den løpende behovsveiledningen. Formalisert veiledning og selvrefleksjon over tid bidrar til å tydeliggjøre den enkelte students personlige og faglige utvikling og som derigjennom bygger opp sin kompetanse innenfor fagområdet. Det anbefales studentene å skrive logg over opplevelser og læring i praksis. Denne kan brukes i veiledning.