01HH07P EIHOHOF-25 Omsorg for og pleie av nyfødte og premature barn
01HH07P EIHOHOF-25 Omsorg for og pleie av nyfødte og premature barn
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH07P EIHOHOF-25
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Studiepoeng6
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren, Mette Marthinsen
1. Det nyfødte barnet: oppfølging, sykdommer og komplikasjoner
- Normale anatomiske og fysiologiske forhold hos det nyfødte barnet
- Observasjon og behandling av sykdommer, komplikasjoner og tilstander hos nyfødte
- Rutinemessig undersøkelse av barnet
- Barnestell og tørrbading
- Navlestell
- Helsestasjonens virksomhet
2. Årsaker til prematuritet
- Tidligere premature fødsler
- Komplikasjoner hos mor
- Dysmaturitet og vekstretardasjon
- Misdannelser hos barnet
- Flerfødsel
- Bruk av rusmidler
3. Observasjon og pleie av det premature barnet
- Akuttfasen
- Sykdomsbildet hos det premature barnet
- Utviklingstilpasset neonatal omsorg, NIDCAP, kengurumetoden
- Samspillsveiledning
- Neonatalt abstinenssyndrom
- Infeksjoner hos barnet
- Observasjoner av allmenntilstand, puls, respirasjon og farge
- Krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
4. Ernæring
- Morsmelk og bankmelk
- Ernæringsmetoder og administrering av sondeernæring
- Morsmelkerstatninger
Studenten
- har kunnskap om faglige vurderingsverktøy og strukturert kommunikasjon for å ivareta nyfødte og premature barn i et tverrfaglig samarbeid
- har kunnskap om de vanligste sykdommene og komplikasjonene som kan oppstå hos nyfødte og premature barn, og behandling av disse
- har kunnskap om årsaker til prematur fødsel og om observasjon og pleie av premature barn
- har kunnskap om NIDCAP-modellen og viktigheten av samspill mellom det premature barnet og omsorgspersonene
- har innsikt i lovverk, retningslinjer og prosedyrer knyttet til arbeidet med nyfødte og premature barn og deres omsorgspersoner
- kan oppdatere sin kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid rettet mot nyfødte og premature barn
Studenten
- kan anvende observasjon for å identifisere det nyfødte og premature barnets behov og initiere adekvat stell og pleie
- kan anvende samspillsveilederen og NIDCAP-metoden i sitt arbeid med premature barn og deres omsorgspersoner
- kan finne, vurdere og anvende oppdatert informasjon og fagstoff relatert til arbeidet med nyfødte og premature barn
- kan kartlegge nyfødte og premature barns behov ved hjelp av faglige verktøy og involvere andre yrkesgrupper ut fra funn og kliniske observasjoner
Studenten
- forstår betydningen av samspillet mellom omsorgspersoner og nyfødte/premature barn og kan bidra til å legge til rette for tilknytning mellom dem
- forstår etiske problemstillinger og kan reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk i sitt arbeid med nyfødte og premature barn
- kan bygge relasjoner med andre yrkesgrupper og delta aktivt i tverrfaglig samarbeid med sikte på å fremme optimalt helse- og omsorgsnivå for nyfødte og premature barn og deres omsorgspersoner
- kan gi pleie og omsorg til nyfødte og premature barn ved å ivareta deres individuelle behov
- Ferdighetstest om det nyfødte barnet
- Emnetest om det premature barnet
- Individuell refleksjon over egen læring
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har også betydning for emnekarakteren. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F