01HH07P EIHOHOF-25 Omsorg for og pleie av nyfødte og premature barn

01HH07P EIHOHOF-25 Omsorg for og pleie av nyfødte og premature barn

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH07P EIHOHOF-25
    • Studieprogram
      Barsel- og barnepleie
    • Studiepoeng
      6
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren, Mette Marthinsen
Undervisningssemestere
2026 Vår
Emnets innhold

1. Det nyfødte barnet: oppfølging, sykdommer og komplikasjoner

  • Normale anatomiske og fysiologiske forhold hos det nyfødte barnet
  • Observasjon og behandling av sykdommer, komplikasjoner og tilstander hos nyfødte
  • Rutinemessig undersøkelse av barnet
  • Barnestell og tørrbading
  • Navlestell
  • Helsestasjonens virksomhet

2. Årsaker til prematuritet

  • Tidligere premature fødsler
  • Komplikasjoner hos mor
  • Dysmaturitet og vekstretardasjon
  • Misdannelser hos barnet
  • Flerfødsel
  • Bruk av rusmidler

3. Observasjon og pleie av det premature barnet

  • Akuttfasen
  • Sykdomsbildet hos det premature barnet
  • Utviklingstilpasset neonatal omsorg, NIDCAP, kengurumetoden
  • Samspillsveiledning
  • Neonatalt abstinenssyndrom
  • Infeksjoner hos barnet
  • Observasjoner av allmenntilstand, puls, respirasjon og farge
  • Krisereaksjoner og bearbeidelse av disse

4. Ernæring

  • Morsmelk og bankmelk
  • Ernæringsmetoder og administrering av sondeernæring
  • Morsmelkerstatninger
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om faglige vurderingsverktøy og strukturert kommunikasjon for å ivareta nyfødte og premature barn i et tverrfaglig samarbeid
  • har kunnskap om de vanligste sykdommene og komplikasjonene som kan oppstå hos nyfødte og premature barn, og behandling av disse
  • har kunnskap om årsaker til prematur fødsel og om observasjon og pleie av premature barn
  • har kunnskap om NIDCAP-modellen og viktigheten av samspill mellom det premature barnet og omsorgspersonene
  • har innsikt i lovverk, retningslinjer og prosedyrer knyttet til arbeidet med nyfødte og premature barn og deres omsorgspersoner
  • kan oppdatere sin kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid rettet mot nyfødte og premature barn
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende observasjon for å identifisere det nyfødte og premature barnets behov og initiere adekvat stell og pleie
  • kan anvende samspillsveilederen og NIDCAP-metoden i sitt arbeid med premature barn og deres omsorgspersoner
  • kan finne, vurdere og anvende oppdatert informasjon og fagstoff relatert til arbeidet med nyfødte og premature barn
  • kan kartlegge nyfødte og premature barns behov ved hjelp av faglige verktøy og involvere andre yrkesgrupper ut fra funn og kliniske observasjoner
Generell kompetanse

Studenten

  • forstår betydningen av samspillet mellom omsorgspersoner og nyfødte/premature barn og kan bidra til å legge til rette for tilknytning mellom dem
  • forstår etiske problemstillinger og kan reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk i sitt arbeid med nyfødte og premature barn
  • kan bygge relasjoner med andre yrkesgrupper og delta aktivt i tverrfaglig samarbeid med sikte på å fremme optimalt helse- og omsorgsnivå for nyfødte og premature barn og deres omsorgspersoner
  • kan gi pleie og omsorg til nyfødte og premature barn ved å ivareta deres individuelle behov
Arbeidsinnsats
  • Ferdighetstest om det nyfødte barnet
  • Emnetest om det premature barnet
  • Individuell refleksjon over egen læring
Oppmøteplikt

Minst 75 % oppmøte på fysiske samlinger.

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent 

Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har også betydning for emnekarakteren. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter. 

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F 
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, veiledning, individuelle oppgaver, gruppearbeid, ferdighetstrening, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner og selvstudium