01HH07P EIHOHOF-25 Omsorg for og pleie av nyfødte og premature barn
01HH07P EIHOHOF-25 Omsorg for og pleie av nyfødte og premature barn
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH07P EIHOHOF-25
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Studiepoeng6
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren, Mette Marthinsen
- Barsel- og barnepleie
1. Det nyfødte barnet: oppfølging, sykdommer og komplikasjoner
- Normale anatomiske og fysiologiske forhold hos det nyfødte barnet
- Observasjon og behandling av sykdommer, komplikasjoner og tilstander hos nyfødte
- Rutinemessig undersøkelse av barnet
- Barnestell og tørrbading
- Navlestell
- Helsestasjonens virksomhet
2. Årsaker til prematuritet
- Tidligere premature fødsler
- Komplikasjoner hos mor
- Dysmaturitet og vekstretardasjon
- Misdannelser hos barnet
- Flerfødsel
- Bruk av rusmidler
3. Observasjon og pleie av det premature barnet
- Akuttfasen
- Sykdomsbildet hos det premature barnet
- Utviklingstilpasset neonatal omsorg, NIDCAP, kengurumetoden
- Samspillsveiledning
- Neonatalt abstinenssyndrom
- Infeksjoner hos barnet
- Observasjoner av allmenntilstand, puls, respirasjon og farge
- Krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
4. Ernæring
- Morsmelk og bankmelk
- Ernæringsmetoder og administrering av sondeernæring
- Morsmelkerstatninger
Studenten
- har kunnskap om faglige vurderingsverktøy og strukturert kommunikasjon for å ivareta nyfødte og premature barn i et tverrfaglig samarbeid
- har kunnskap om de vanligste sykdommene og komplikasjonene som kan oppstå hos nyfødte og premature barn, og behandling av disse
- har kunnskap om årsaker til prematur fødsel og om observasjon og pleie av premature barn
- har kunnskap om NIDCAP-modellen og viktigheten av samspill mellom det premature barnet og omsorgspersonene
- har innsikt i lovverk, retningslinjer og prosedyrer knyttet til arbeidet med nyfødte og premature barn og deres omsorgspersoner
- kan oppdatere sin kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid rettet mot nyfødte og premature barn
Studenten
- kan anvende observasjon for å identifisere det nyfødte og premature barnets behov og initiere adekvat stell og pleie
- kan anvende samspillsveilederen og NIDCAP-metoden i sitt arbeid med premature barn og deres omsorgspersoner
- kan finne, vurdere og anvende oppdatert informasjon og fagstoff relatert til arbeidet med nyfødte og premature barn
- kan kartlegge nyfødte og premature barns behov ved hjelp av faglige verktøy og involvere andre yrkesgrupper ut fra funn og kliniske observasjoner
Studenten
- forstår betydningen av samspillet mellom omsorgspersoner og nyfødte/premature barn og kan bidra til å legge til rette for tilknytning mellom dem
- forstår etiske problemstillinger og kan reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk i sitt arbeid med nyfødte og premature barn
- kan bygge relasjoner med andre yrkesgrupper og delta aktivt i tverrfaglig samarbeid med sikte på å fremme optimalt helse- og omsorgsnivå for nyfødte og premature barn og deres omsorgspersoner
- kan gi pleie og omsorg til nyfødte og premature barn ved å ivareta deres individuelle behov
Minst 75 % oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått. I dette emnet er enkelte nettundervisningsdager obligatoriske.
I tillegg til oppmøtekravet på fysiske samlinger, kan det være obligatoriske arbeidskrav som krever oppmøte enten fysisk eller digitalt. Disse inngår ikke i oppmøteprosenten, men må gjennomføres og godkjennes for at studenten skal kunne få bestått emnet.
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har også betydning for emnekarakteren. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med bestått/ ikke bestått