01HH07O EIHOHOF-25 Svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg
01HH07O EIHOHOF-25 Svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH07O EIHOHOF-25
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Studiepoeng14
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren, Mette Marthinsen
- Barsel- og barnepleie
1a. Normalt svangerskap
- Alternative befruktningsmetoder
- Vanlige årsaker til ufrivillig barnløshet
- Sikre og usikre tegn på graviditet
- Normal fosterutvikling
- Fysiologiske forandringer
- Alminnelige plager i svangerskapet
- Organisatorisk oppfølging av svangerskapet
- Livsførsel
- Psykiske reaksjoner i forbindelse med graviditet
- Kulturell forståelse av svangerskap og fødsel
- Lovverk og nasjonale retningslinjer for svangerskapsomsorgen
1b. Komplikasjoner i svangerskapet
- De vanligste komplikasjonene
- Aktuelle former for behandling og deres virkning
- Observasjon, pleie og tiltak rettet mot inneliggende gravide kvinner
2a. Naturlig fødselsprosess
- Innleggelse på fødeavdelingen
- Kjennetegn på at fødselen er i gang
- Faser i den normale fødselsprosessen
- Hygieniske prinsipper i forbindelse med fødsel
- Prosedyrer ved smittsomme sykdommer
- Bedøvelse og smertelindrende tiltak
- Samhandling og ivaretakelse av mennesker med ulik kulturell bakgrunn
2b. Komplikasjoner under fødsel
- Vanlige komplikasjoner
- Iverksetting av tiltak
- Omsorg for far/pårørende
- Kriser og traumer
- Dødfødsel
2c. Vanlige inngrep i forbindelse med fødsel
- Igangsetting av fødsel
- De vanligste inngrepene
- Virkninger og bivirkninger av aktuelle legemidler
3a. Anatomiske, fysiske og psykiske forandringer
- Normale forandringer
- Psykiske reaksjoner og sosiale utfordringer knyttet til svangerskap, fødsel og barseltid
3b. Pleie- og omsorgsoppgaver tilknyttet barselkvinnen
- Fysiologiske, sosiologiske, psykiske og åndelige forhold
- Komplikasjoner i barseltiden
- Bruk av kartleggings- og observasjonsverktøy i arbeidet med barselkvinnen
- Hygieniske prinsipper
- Omsorg for familien når barnet overflyttes til nyfødtintensiv avdeling
- Krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
- Pre- og perinatal palliasjon
- Samhandling og ivaretakelse av mennesker med ulik kulturell bakgrunn
3c. Amming
- Brystets anatomi
- Morsmelkens innhold og betydning
- Ammestillinger
- Ammeproblemer
- Observasjoner, råd og veiledning knyttet til amming
- Amming av barn med spesielle behov
- Morsmelkerstatninger
- Håndmelking
- Hjelpemidler
- Kvinner som av ulike årsaker ikke ammer barnet sitt
- Mor–barn-vennlig initiativ (MBVI)
- Ammehjelpen
Studenten
- har kunnskap om det normale svangerskapet, fosterets normale utvikling og gravide kvinners fysiske og psykiske forandringer, samt plager i svangerskapet
- har kunnskap om risikosvangerskap og neonatal påvirkning
- har kunnskap om den naturlige fødselsprosessen
- har kunnskap om komplikasjoner som kan oppstå under en fødsel, og om indikasjoner for assistert fødselshjelp
- har kunnskap om observasjon og pleie av barselkvinnens fysiske og psykiske helse
- har kunnskap om faktorer som kan forstyrre samspill mellom mor og barn
- har kunnskap om amming, ammeveiledning og alternativer til amming
- har kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid i barseltiden
- har innsikt i lovverk, retningslinjer og prosedyrer som er knyttet til svangerskap og arbeidet med den fødende, barselkvinnen og partneren
- kan oppdatere sin kunnskap om den fødende og barselkvinnen
- forstår barsel- og barnepleierens rolle innenfor foreldreveiledning med tanke på å oppfylle barnets behov
Studenten
- kan anvende observasjons- og kartleggingsverktøy i pleie av syke gravide, fødende og barselkvinner
- kan anvende faglig kunnskap til å veilede og undervise omsorgspersoner i stell og observasjon av nyfødte barn
- kan anvende kommunikasjon for å informere og ivareta omsorgspersoner
- kan anvende observasjon og veiledning angående amming og kjenner til ulike hjelpemidler
- kan anvende refleksjon som et verktøy til å fremme samspill mellom mor, omsorgspersoner og barn
- kan finne og vurdere informasjon, prosedyrer og fagstoff som er relevant for pleie av og omsorg til syke gravide, fødende og barselkvinner
- kan kartlegge og identifisere hvilke behov den fødende, barselkvinnen og omsorgspersoner har for kunnskap, støtte og veiledning
Studenten
- forstår, kjenner og respekterer sitt kompetanseområde og selvstendige ansvar i arbeidet med syke gravide, fødende, barselkvinner og omsorgspersoner
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av sitt arbeid i møte med mennesker fra forskjellige kulturer og med forskjellige behov
- har utviklet evne til selvinnsikt og forholder seg kritisk og reflektert i møte med den gravide, fødende, barselkvinnen og omsorgspersoner
- kan utføre sitt arbeid etter den syke gravides og barselkvinnens behov
- kan bygge relasjoner med andre yrkesgrupper og samarbeide tverrfaglig til beste for syke gravide, fødende og barselkvinner
- kan utvikle og oppdatere kunnskap og ferdigheter innenfor fagfeltet barsel- og barnepleie gjennom erfarings- og kunnskapsdeling
- Prosjektoppgave i gruppe med presentasjon
- Individuell skriftlig oppgave
- Individuell refleksjon over egen læring
- AmmeE-læring
Minst 75 % oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.
I tillegg til oppmøtekravet på fysiske samlinger, kan det være obligatoriske arbeidskrav som krever oppmøte enten fysisk eller digitalt. Disse inngår ikke i oppmøteprosenten, men må gjennomføres og godkjennes for at studenten skal kunne få bestått emnet.
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har også betydning for emnekarakteren. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F