01HH07O EIHOHOF-25 Svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg
01HH07O EIHOHOF-25 Svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH07O EIHOHOF-25
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Studiepoeng14
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren, Mette Marthinsen
1a. Normalt svangerskap
- Alternative befruktningsmetoder
- Vanlige årsaker til ufrivillig barnløshet
- Sikre og usikre tegn på graviditet
- Normal fosterutvikling
- Fysiologiske forandringer
- Alminnelige plager i svangerskapet
- Organisatorisk oppfølging av svangerskapet
- Livsførsel
- Psykiske reaksjoner i forbindelse med graviditet
- Kulturell forståelse av svangerskap og fødsel
- Lovverk og nasjonale retningslinjer for svangerskapsomsorgen
1b. Komplikasjoner i svangerskapet
- De vanligste komplikasjonene
- Aktuelle former for behandling og deres virkning
- Observasjon, pleie og tiltak rettet mot inneliggende gravide kvinner
2a. Naturlig fødselsprosess
- Innleggelse på fødeavdelingen
- Kjennetegn på at fødselen er i gang
- Faser i den normale fødselsprosessen
- Hygieniske prinsipper i forbindelse med fødsel
- Prosedyrer ved smittsomme sykdommer
- Bedøvelse og smertelindrende tiltak
- Samhandling og ivaretakelse av mennesker med ulik kulturell bakgrunn
2b. Komplikasjoner under fødsel
- Vanlige komplikasjoner
- Iverksetting av tiltak
- Omsorg for far/pårørende
- Kriser og traumer
- Dødfødsel
2c. Vanlige inngrep i forbindelse med fødsel
- Igangsetting av fødsel
- De vanligste inngrepene
- Virkninger og bivirkninger av aktuelle legemidler
3a. Anatomiske, fysiske og psykiske forandringer
- Normale forandringer
- Psykiske reaksjoner og sosiale utfordringer knyttet til svangerskap, fødsel og barseltid
3b. Pleie- og omsorgsoppgaver tilknyttet barselkvinnen
- Fysiologiske, sosiologiske, psykiske og åndelige forhold
- Komplikasjoner i barseltiden
- Bruk av kartleggings- og observasjonsverktøy i arbeidet med barselkvinnen
- Hygieniske prinsipper
- Omsorg for familien når barnet overflyttes til nyfødtintensiv avdeling
- Krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
- Pre- og perinatal palliasjon
- Samhandling og ivaretakelse av mennesker med ulik kulturell bakgrunn
3c. Amming
- Brystets anatomi
- Morsmelkens innhold og betydning
- Ammestillinger
- Ammeproblemer
- Observasjoner, råd og veiledning knyttet til amming
- Amming av barn med spesielle behov
- Morsmelkerstatninger
- Håndmelking
- Hjelpemidler
- Kvinner som av ulike årsaker ikke ammer barnet sitt
- Mor–barn-vennlig initiativ (MBVI)
- Ammehjelpen
Studenten
- har kunnskap om det normale svangerskapet, fosterets normale utvikling og gravide kvinners fysiske og psykiske forandringer, samt plager i svangerskapet
- har kunnskap om risikosvangerskap og neonatal påvirkning
- har kunnskap om den naturlige fødselsprosessen
- har kunnskap om komplikasjoner som kan oppstå under en fødsel, og om indikasjoner for assistert fødselshjelp
- har kunnskap om observasjon og pleie av barselkvinnens fysiske og psykiske helse
- har kunnskap om faktorer som kan forstyrre samspill mellom mor og barn
- har kunnskap om amming, ammeveiledning og alternativer til amming
- har kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid i barseltiden
- har innsikt i lovverk, retningslinjer og prosedyrer som er knyttet til svangerskap og arbeidet med den fødende, barselkvinnen og partneren
- kan oppdatere sin kunnskap om den fødende og barselkvinnen
- forstår barsel- og barnepleierens rolle innenfor foreldreveiledning med tanke på å oppfylle barnets behov
Studenten
- kan anvende observasjons- og kartleggingsverktøy i pleie av syke gravide, fødende og barselkvinner
- kan anvende faglig kunnskap til å veilede og undervise omsorgspersoner i stell og observasjon av nyfødte barn
- kan anvende kommunikasjon for å informere og ivareta omsorgspersoner
- kan anvende observasjon og veiledning angående amming og kjenner til ulike hjelpemidler
- kan anvende refleksjon som et verktøy til å fremme samspill mellom mor, omsorgspersoner og barn
- kan finne og vurdere informasjon, prosedyrer og fagstoff som er relevant for pleie av og omsorg til syke gravide, fødende og barselkvinner
- kan kartlegge og identifisere hvilke behov den fødende, barselkvinnen og omsorgspersoner har for kunnskap, støtte og veiledning
Studenten
- forstår, kjenner og respekterer sitt kompetanseområde og selvstendige ansvar i arbeidet med syke gravide, fødende, barselkvinner og omsorgspersoner
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av sitt arbeid i møte med mennesker fra forskjellige kulturer og med forskjellige behov
- har utviklet evne til selvinnsikt og forholder seg kritisk og reflektert i møte med den gravide, fødende, barselkvinnen og omsorgspersoner
- kan utføre sitt arbeid etter den syke gravides og barselkvinnens behov
- kan bygge relasjoner med andre yrkesgrupper og samarbeide tverrfaglig til beste for syke gravide, fødende og barselkvinner
- kan utvikle og oppdatere kunnskap og ferdigheter innenfor fagfeltet barsel- og barnepleie gjennom erfarings- og kunnskapsdeling
- Prosjektoppgave i gruppe med presentasjon
- Individuell skriftlig oppgave
- Individuell refleksjon over egen læring
- AmmeE-læring
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har også betydning for emnekarakteren. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F