01HH07O EIHOHOF-25 Svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg

01HH07O EIHOHOF-25 Svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH07O EIHOHOF-25
    • Studieprogram
      Barsel- og barnepleie
    • Studiepoeng
      14
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren, Mette Marthinsen
Undervisningssemestere
2025 Høst
2026 Vår
Emnets innhold

1a. Normalt svangerskap

  • Alternative befruktningsmetoder
  • Vanlige årsaker til ufrivillig barnløshet
  • Sikre og usikre tegn på graviditet
  • Normal fosterutvikling
  • Fysiologiske forandringer
  • Alminnelige plager i svangerskapet
  • Organisatorisk oppfølging av svangerskapet
  • Livsførsel
  • Psykiske reaksjoner i forbindelse med graviditet
  • Kulturell forståelse av svangerskap og fødsel
  • Lovverk og nasjonale retningslinjer for svangerskapsomsorgen

1b. Komplikasjoner i svangerskapet

  • De vanligste komplikasjonene
  • Aktuelle former for behandling og deres virkning
  • Observasjon, pleie og tiltak rettet mot inneliggende gravide kvinner

2a. Naturlig fødselsprosess

  • Innleggelse på fødeavdelingen
  • Kjennetegn på at fødselen er i gang
  • Faser i den normale fødselsprosessen
  • Hygieniske prinsipper i forbindelse med fødsel
  • Prosedyrer ved smittsomme sykdommer
  • Bedøvelse og smertelindrende tiltak
  • Samhandling og ivaretakelse av mennesker med ulik kulturell bakgrunn

2b. Komplikasjoner under fødsel

  • Vanlige komplikasjoner
  • Iverksetting av tiltak
  • Omsorg for far/pårørende
  • Kriser og traumer
  • Dødfødsel

2c. Vanlige inngrep i forbindelse med fødsel

  • Igangsetting av fødsel
  • De vanligste inngrepene
  • Virkninger og bivirkninger av aktuelle legemidler

3a. Anatomiske, fysiske og psykiske forandringer

  • Normale forandringer
  • Psykiske reaksjoner og sosiale utfordringer knyttet til svangerskap, fødsel og barseltid

3b. Pleie- og omsorgsoppgaver tilknyttet barselkvinnen

  • Fysiologiske, sosiologiske, psykiske og åndelige forhold
  • Komplikasjoner i barseltiden
  • Bruk av kartleggings- og observasjonsverktøy i arbeidet med barselkvinnen
  • Hygieniske prinsipper
  • Omsorg for familien når barnet overflyttes til nyfødtintensiv avdeling
  • Krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
  • Pre- og perinatal palliasjon
  • Samhandling og ivaretakelse av mennesker med ulik kulturell bakgrunn

3c. Amming

  • Brystets anatomi
  • Morsmelkens innhold og betydning
  • Ammestillinger
  • Ammeproblemer
  • Observasjoner, råd og veiledning knyttet til amming
  • Amming av barn med spesielle behov
  • Morsmelkerstatninger
  • Håndmelking
  • Hjelpemidler
  • Kvinner som av ulike årsaker ikke ammer barnet sitt
  • Mor–barn-vennlig initiativ (MBVI)
  • Ammehjelpen
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om det normale svangerskapet, fosterets normale utvikling og gravide kvinners fysiske og psykiske forandringer, samt plager i svangerskapet
  • har kunnskap om risikosvangerskap og neonatal påvirkning
  • har kunnskap om den naturlige fødselsprosessen
  • har kunnskap om komplikasjoner som kan oppstå under en fødsel, og om indikasjoner for assistert fødselshjelp
  • har kunnskap om observasjon og pleie av barselkvinnens fysiske og psykiske helse
  • har kunnskap om faktorer som kan forstyrre samspill mellom mor og barn
  • har kunnskap om amming, ammeveiledning og alternativer til amming
  • har kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid i barseltiden
  • har innsikt i lovverk, retningslinjer og prosedyrer som er knyttet til svangerskap og arbeidet med den fødende, barselkvinnen og partneren
  • kan oppdatere sin kunnskap om den fødende og barselkvinnen
  • forstår barsel- og barnepleierens rolle innenfor foreldreveiledning med tanke på å oppfylle barnets behov  
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende observasjons- og kartleggingsverktøy i pleie av syke gravide, fødende og barselkvinner
  • kan anvende faglig kunnskap til å veilede og undervise omsorgspersoner i stell og observasjon av nyfødte barn
  • kan anvende kommunikasjon for å informere og ivareta omsorgspersoner
  • kan anvende observasjon og veiledning angående amming og kjenner til ulike hjelpemidler
  • kan anvende refleksjon som et verktøy til å fremme samspill mellom mor, omsorgspersoner og barn
  • kan finne og vurdere informasjon, prosedyrer og fagstoff som er relevant for pleie av og omsorg til syke gravide, fødende og barselkvinner
  • kan kartlegge og identifisere hvilke behov den fødende, barselkvinnen og omsorgspersoner har for kunnskap, støtte og veiledning
Generell kompetanse

Studenten

  • forstår, kjenner og respekterer sitt kompetanseområde og selvstendige ansvar i arbeidet med syke gravide, fødende, barselkvinner og omsorgspersoner
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av sitt arbeid i møte med mennesker fra forskjellige kulturer og med forskjellige behov
  • har utviklet evne til selvinnsikt og forholder seg kritisk og reflektert i møte med den gravide, fødende, barselkvinnen og omsorgspersoner
  • kan utføre sitt arbeid etter den syke gravides og barselkvinnens behov
  • kan bygge relasjoner med andre yrkesgrupper og samarbeide tverrfaglig til beste for syke gravide, fødende og barselkvinner
  • kan utvikle og oppdatere kunnskap og ferdigheter innenfor fagfeltet barsel- og barnepleie gjennom erfarings- og kunnskapsdeling
Arbeidsinnsats
  • Prosjektoppgave i gruppe med presentasjon
  • Individuell skriftlig oppgave
  • Individuell refleksjon over egen læring
  • AmmeE-læring
Oppmøteplikt

Minst 75 % oppmøte på fysiske samlinger.

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent 

Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har også betydning for emnekarakteren. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter. 

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F 
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, veiledning, individuelle oppgaver, gruppearbeid, ferdighetstrening, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner og selvstudium