01HH07N EIHOHOF Praksis
01HH07N EIHOHOF Praksis
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH07N EIHOHOF
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Studiepoeng13
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Praksis er en obligatorisk del av studietiden og skal bidra til å omgjøre studentenes teoretiske kunnskapsgrunnlag til praktisk forståelse. Studentene utvikler evnen til refleksjon. Gjennom praksis skal studentene oppnå et læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i teoriemnene. Praksis gjennomføres på føde/barsel og barneavdeling eller eventuelt annen barnepraksis.
Praksis utgjør omtrent 25 % av samlet studietid, dvs. 360 timer over 12 uker (4 virkedager per uke i 12 uker). Det er satt av tid til en studiedag pr uke. For å nå læringsutbyttebeskrivelsene som studieplanen omfatter er praksisukene delt i to perioder; 8 uker ved føde- og barselavdeling/barselpoliklinikk og 4 uker ved nyfødtintensiv, barneavdeling eller annen relevant praksis som for eksempel barnebolig eller helsestasjon.
Barsel- og barnepleieryrket er et praktisk yrke som krever faglig kunnskaper og læringsutbyttebeskrivelsene danner utgangspunktet for vurdering i praksisperioden. Med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene skal studenten begrunne hvorfor og hvordan disse har betydning for studentens egen læring
Det forutsettes at studenten deltar aktivt i praksisfeltet og fravær utover 10 % medfører at det ikke er grunnlag for vurdering og praksis vil til ikke bli bestått. Ved fare for ikke bestått praksis, skal studenten få skriftlig varsel senest 14 dager før avtalt sluttvurdering.
- har kunnskap om hva som kjennetegner den naturlige fødselsprosessen, indikasjoner for assistert fødselshjelp og komplikasjoner som kan oppstå under en forløsning
- har kunnskap om observasjons- og vurderingsverktøy til bruk i arbeidet med kartlegging av ressurser, behov, funksjonsnivå hos den fødende, barselkvinnen og det nyfødte barnet, det premature barnet og det syke barnet
- har kunnskap om verdier, målrettet kommunikasjon og etiske prinsipper for å kunne bygge gode relasjoner til fødekvinnen, barselkvinnen, barnet, pårørende og kollegaer
- har kunnskap om organisering av helsevesenet rundt den fødende, barselkvinnen, den nyfødte og det syke barnet, og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidspartnere på forskjellige avdelinger
- kan anvende kunnskap om kvinner i svangerskap, fødsel- og barseltid og barnet fra 0 – 18 år, for å delta i behandling og pleie ut fra deres individuelle behov og iverksette tiltak i samarbeid med andre fagpersoner
- kan anvende observasjon og kartleggingsverktøy for å delta i behandling og pleie til gravide med komplikasjoner, fødende, barselkvinnen, den nyfødte og det syke barnet
- kan anvende veiledning, undervisning og rådgivning i stell og pleie av det nyfødte barnet, det syke barnet og dets pårørende
- kan anvende kommunikasjonsformer, teknikker og samhandling for å skape tillit, forberede og veilede barselkvinnen, barn i ulik alder og modningsnivå og deres omsorgspersoner
- kan kartlegge og observere det premature barnets behov og anvende neonatalt utviklingsbasert stell og pleie.
- kan kartlegge og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak knyttet til den fødende, den nyfødte, barselkvinnen og det syke barnet
- kan finne, bruke og henvise til fagstoff som er relevant for problemstillinger i praksis
- kan reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk for å ivareta den fødende, barselkvinnen og det syke barnet sin integritet
- kan utføre pleie og omsorg til den fødende, barselkvinnen, det nyfødte barnet og det syke barnet ut ifra individuelle behov
- kan utføre neonatalt utviklingstilpasset omsorg på en profesjonell og etisk forsvarlig måte, i samarbeid med omsorgspersoner og helsepersonell
- har utviklet en etisk grunnholdning, kjenner og respekterer sitt kompetanseområde og selvstendige ansvar i arbeidet med den fødende, den nyfødte, barselkvinnen og pårørende, i samarbeid med annet helsepersonell
- kan bygge relasjoner med kollegaer og andre faggrupper for å kvalitetssikre og videreutvikle sin kompetanse i praksis
- kan utvikle arbeidsmetoder gjennom veiledning, erfaring- og kunnskapsdeling innen barsel- og barnepleie i samarbeid med andre relevante yrkesgrupper
- Individuelt læringsutbytte for praksisperioden
- 12 individuelle refleksjonsnotater gjennom perioden
- E- læringskurs i regi av praksissykehusene.
Alle arbeidskrav er obligatoriske for å få bestått/ikke bestått. Det forutsetter at studenten deltar aktivt i praksisfeltet og fravær utover 10 % fører til ikke bestått praksis
Der studenten er vurdert til ikke bestått i emner som er avsluttet før praksis vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere at studenten ikke kan starte i praksis. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fortsette utdanningen før praksis er vurdert til bestått.
I praksis blir studenten fulgt opp av skolens faglærer og praksisstedets veileder. Ved behov kan antallet veiledningstimer økes. I tillegg bør strukturert veiledning fra praksisveileder på arbeidsplassen foregå tilsvarende 1 timer pr. uke, og/eller som tillegg til den løpende behovsveiledningen. Formalisert veiledning og selvrefleksjon over tid bidrar til å tydeliggjøre den enkelte students personlige og faglige utvikling og som derigjennom bygger opp sin kompetanse innenfor fagområdet. Det anbefales studentene å skrive logg over opplevelser og læring i praksis. Denne kan brukes i veiledning.