01HH07L EIHOHOF Barnesykepleie

01HH07L EIHOHOF Barnesykepleie

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH07L EIHOHOF
    • Studieprogram
      Barsel- og barnepleie
    • Studiepoeng
      11
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2022 Høst
Emnets innhold

Dette emnet tar for seg barnets normale utvikling, sykdommer hos barn og behandling av disse, samt omsorg for det syke barnet og dets familie.

5a. Barnets normale utvikling

  • Vekst, fysisk og motorisk utvikling
  • Tilknytning, kognitiv og psykososial utvikling
  • Språkutvikling og lek
  • Faktorer som kan true barns helse og normale utvikling
  • Spiseutvikling
  • Ungdom og pubertet
  • Adopsjon

5b. Forebygging og vanlige sykdommer hos barn og behandling av disse.

  • Forebyggende helsearbeid blant barn og ungdom
  • Barn på sykehus
  • Vanlige kirurgiske og medisinske sykdommer
  • Syndromer
  • Smerte og smertevurdering hos barn
  • Behandling av sykdommer
  • Søvn
  • Kartlegging, observasjoner og pleie ut ifra barnets ressurser, behov og tilstand
  • Virkning og bivirkning av aktuelle legemidler
  • Anoreksi 

5c. Omsorg for det syke barnet og dets pårørende

  • Tverrfaglig samarbeid
  • Samtale med barn
  • Omsorgssvikt, barn av rusmisbrukere
  • Empati for og samarbeid med pårørende
  • Taps-, sorg- og krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
  • Roller og maktfordeling
  • Konfliktskapende situasjoner og personlig engasjement i aktuelle situasjoner
  • Være bevisst egne reaksjoner i forbindelse med sykdom og død hos barn
  • Lovfestede rettigheter for barn på sykehus
  • Hjelpeinstanser og støtteforeninger i forbindelse med sykdom hos barn
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barns normale utvikling i alderen 0-18 år og hvilke faktorer som kan true denne utviklingen
  • har kunnskap om barns normale utvikling i alderen 0 – 18 år og hvilke faktorer som kan true denne utviklingen 
  • har kunnskap om barns normale utvikling i alderen 0 – 18 år og hvilke faktorer som kan true denne utviklingen 
  • har kunnskap om sorg- og krise reaksjoner
  • kan oppdatere sine kunnskaper om det syke barnet og hvordan ivareta barnets behov 
  • forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid i møtet med det syke barnet og pårørende
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kommunikasjon og samhandle med barn/ungdom for å skape og opprettholde tillit med utgangspunkt i alder og utviklingstrinn, opplevelser og situasjon 
  • kan kartlegge, forberede og veilede barn/ungdom og omsorgspersoner til undersøkelser, prosedyrer og behandling
  • kan kartlegge og identifisere behov og støtte barn/ungdom og pårørende i bearbeidelse av sorg- og krisereaksjoner 
  • Kan finne, bruke og henvise til fagstoff som er relevant i arbeidet med barn fra 0-18 år
Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning, kan vise respekt for og ivareta barn, ungdom og omsorgspersoner og styrker deres ressurser
  • kan identifisere etiske problemstillinger, reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk  
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med barn/ungdom og pårørende, avhengig av deres ønsker, ressurser og tilstand
  • kan bygge relasjoner tverrfaglig, arbeide og kjenne grensene for egen kunnskap og kompetanse og vet hvor de kan hente nødvendig kompetanse fra andre yrkesgrupper og samarbeidspartnere
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Alle arbeidskrav er obligatoriske for å få karakter i emnet.

  • Prosjektoppgave i gruppe. Oppgaven skal presenteres i klassen med muntlig høring i etterkant.
  • Individuell refleksjon over egen læring.

I nettstudiet skal presentasjonen gjennomføres på samling eller over nett.

Vurdering
  • Formell vurdering av skriftlig arbeidskrav i gruppe med framlegg og muntlig høring etter framlegg, med karakter A-F
  • Individuell refleksjon vurderes til bestått/ikke bestått ved innlevering.
  • Grunnlag for emnekarakteren er at arbeidskravene er bestått. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har betydning for emnekarakteren.
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesning, gruppearbeid, individuelt arbeid med presentasjon, refleksjoner, diskusjoner og praktiske øvelser

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.