01HH07L EIHOHOF-H24 Barnesykepleie
01HH07L EIHOHOF-H24 Barnesykepleie
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH07L EIHOHOF-H24
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Studiepoeng9
- StudiestedFredrikstad
- EmneansvarligFredrik Hæren
Dette emnet tar for seg barnets normale utvikling, sykdommer hos barn og behandling av disse, samt omsorg for det syke barnet og dets familie.
1. Barnets normale utvikling
- Vekst, fysisk og motorisk utvikling
- Tilknytning, kognitiv og psykososial utvikling
- Språkutvikling og lek
- Faktorer som kan true barns helse og normale utvikling
- Ungdom og pubertet
- Adopsjon
2. Forebygging og vanlige sykdommer hos barn og behandling av disse.
- Forebyggende helsearbeid blant barn og ungdom
- Barn på sykehus
- Vanlige kirurgiske og medisinske sykdommer
- Syndromer
- Smerte og smertevurdering hos barn
- Behandling av sykdommer
- Kartlegging, observasjoner og pleie ut ifra barnets ressurser, behov og tilstand
- Virkning og bivirkning av aktuelle legemidler
3. Omsorg for det syke barnet og dets pårørende
- Tverrfaglig samarbeid
- Samtale med barn
- Omsorgssvikt, barn av rusmisbrukere
- Palliativ behandling av barn
- Ivaretakelse og samarbeid med pårørende og søsken
- Taps-, sorg- og krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
- Konfliktskapende situasjoner og personlig engasjement i aktuelle situasjoner
- Være bevisst egne reaksjoner i forbindelse med sykdom og død hos barn
- Lovfestede rettigheter for barn på sykehus
- Hjelpeinstanser og støtteforeninger i forbindelse med sykdom hos barn
Studenten
- har kunnskap om barns normale utvikling i alderen 0-18 år og hvilke faktorer som kan true denne utviklingen
- har kunnskap om sorg- og krise reaksjoner hos barn og dens familie
- har kunnskap om ivaretakelse av det syke barnet og barnets familie
- kan oppdatere sine kunnskaper om det syke barnet og hvordan ivareta barnets behov
- har kunnskap om forebyggende helsearbeid og vanlige sykdommer hos barn
- har innsikt i prosedyrer, lovverk og retningslinjer som regulerer og ivaretar barns/ungdommers og pårørendes rettigheter
Studenten
- kan anvende kommunikasjon og samhandle med barn/ungdom for å skape og opprettholde tillit med utgangspunkt i alder og utviklingstrinn, opplevelser og situasjon
- kan anvende observasjon og relevante faglige verktøy i møte med det syke barnet.
- kan kartlegge, forberede og veilede barn/ungdom og omsorgspersoner til undersøkelser, prosedyrer og behandling
- kan kartlegge og identifisere behov og støtte barn/ungdom og pårørende i bearbeidelse av sorg- og krisereaksjoner
- kan finne, bruke og henvise til fagstoff som er relevant i arbeidet med barn fra 0-18 år
Studenten
- har utviklet en etisk grunnholdning, kan vise respekt for og ivareta barn, ungdom og omsorgspersoner og styrker deres ressurser
- kan identifisere etiske problemstillinger, reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
- kan bygge relasjoner og samarbeide med barn/ungdom og pårørende, avhengig av deres ønsker, ressurser og tilstand
- kan bygge relasjoner tverrfaglig for kompetanseutveksling, arbeide og kjenne grensene for egen kunnskap og kompetanse om det syke barnet og familien
Arbeidskrav
- Gruppeoppgaven med presentasjon i etterkant.
- Individuell oppgave
- Individuell refleksjon over egen læring.
I nettstudiet skal presentasjonen gjennomføres på samling eller over nett.
Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet
75% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har også betydning for emnekarakteren. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, veiledning, gruppearbeid, individuelt arbeid, ferdighetstrening, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner, video og selvstudium.
Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene.