01HH07K EIHOHOF-H24 Det premature barnet

01HH07K EIHOHOF-H24 Det premature barnet

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH07K EIHOHOF-H24
    • Studieprogram
      Barsel- og barnepleie
    • Studiepoeng
      3
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2025 Vår
Emnets innhold

Dette emnet tar for seg det premature barnet med årsaker til prematur fødsel, observasjon, pleie og ernæring av det premature barnet.

1. Årsaker til prematuritet

  • Tidligere premature fødsler
  • Komplikasjoner som infeksjon hos mor, vannavgang, preeklampsi, blødninger og placentaløsning
  • Dysmaturitet og vekstretardasjon
  • Misdannelser hos barnet
  • Flerfødsel
  • Bruk av rusmidler

2. Observasjoner og pleie

  • Akuttfasen
  • Sykdomsbildet hos det premature barnet
  • Respiratoriske komplikasjoner
  • Sirkulatoriske komplikasjoner
  • Infeksjoner hos barnet
  • Observasjoner av almenntilstand, puls, respirasjon og farge
  • Hypoglykemi
  • Hyperbilirubinemi
  • Hypotermi og hypertermi
  • Fremme samspill mellom foreldre og barn
  • Utviklingstilpasset neonatal omsorg, NIDCAP, kengurumetoden
  • Samspillsveiledning
  • Krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
  • Tverrfaglig samarbeid

3. Ernæring

  • Bankmelk
  • Ernæringsmetoder
  • Ernæring til barn født prematurt
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om årsaker til prematur fødsel, observasjoner og pleie av det premature barnet
  • har kunnskap om ernæring til premature og om ulike ernæringsmetoder
  • har kunnskap om NIDCAP modellen og viktigheten av samspill mellom det premature barnet og pårørende
  • har innsikt i prosedyrer og retningslinjer som er knyttet opp mot arbeidet med det premature barnet og dennes pårørende
  • kan oppdatere sin kunnskap om det premature barnet og dennes pårørende
Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge og observere det premature barnet og ut ifra disse utføre hensiktsmessig stell og pleie
  • kan anvende samspillsveilederen og NIDCAP metoden i sitt arbeid med det premature barnet og dets pårørende
Generell kompetanse

Studenten

  • kan utføre sitt arbeid etter det premature barnet og dennes pårørende sitt behov
  • har utviklet en etisk grunnholdning innen yrket barsel- og barnepleie og kan kommunisere og samhandle med barnets pårørende og søsken 
  • kan utføre, vurdere og reflektere over sitt arbeid med det premature barnet på en profesjonell og etisk forsvarlig måte, i samarbeid med annet helsepersonell og pårørende
  • kan bygge relasjoner med andre yrkesgrupper på prematuravdelingen og samarbeide tverrfaglig til beste for fødende, barselkvinnen og det nyfødte barnet
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Individuell oppgave
  • Individuell refleksjon over egen læring

I nettstudiet skal presentasjonen gjennomføres på samling eller over nett.

Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet

Oppmøteplikt

75% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent

Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har også betydning for emnekarakteren. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, veiledning, gruppearbeid, individuelt arbeid, ferdighetstrening, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner, video og selvstudium.

Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene.