01HH07J EIHOHOF-H24 Fødsel- og barseltid

01HH07J EIHOHOF-H24 Fødsel- og barseltid

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH07J EIHOHOF-H24
    • Studieprogram
      Barsel- og barnepleie
    • Studiepoeng
      16
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
Emnets innhold

Dette emnet tar for seg fødselsprosessen og komplikasjoner om kan oppstå, barseltiden for mor og barn, amming og sykdommer som kan oppstå hos barnet.

1. Fødsel

1a. Naturlig fødselsprosess

  • Prosedyre ved innleggelse på fødeavdelingen
  • Kjennetegn på at fødselen er i gang
  • Alternative fødselsmetoder og teknikker
  • Åpningstiden, utdrivningstiden og etterbyrdstiden
  • Den aktive fødselsprosessen
  • Hygieniske prinsipper i forbindelse med fødsel
  • Prosedyrer ved smittsomme sykdommer
  • Bedøvelse- og smertelindrende tiltak
  • Samhandling og ivaretakelse av mennesker med ulik kulturell bakgrunn 

1b. Komplikasjoner under fødsel

  • Vanlige komplikasjoner
  • Dødfødsel
  • Iverksetting av tiltak
  • Omsorg for far/pårørende
  • Kriser og traumer

1c. Vanlige inngrep i forbindelse med fødsel

  • Igangsetting av fødsel
  • De vanligste inngrepene
  • Virkning og bivirkning av aktuelle legemidler

2. Barseltid

2a. Anatomiske og fysiologiske forandringer

  • Normale forandringer
  • Psykiske og sosiale forandringer, - psykoser
  • Normale anatomiske og fysiologiske forhold hos det nyfødte barnet

2b. Pleie- og omsorgsoppgaver tilknyttet mor og det nyfødte barnet

  • Fysiologiske, sosiologiske, psykiske og åndelige forhold
  • Veiledning, undervisning og rådgivning i forhold til stell og observasjon av barnet og mor
  • Rutinemessig undersøkelse av barnet
  • Komplikasjoner i barseltiden
  • Bruk av kartlegging- og observasjonsverktøy i arbeidet med mor og barn på barsel
  • Hygieniske prinsipper
  • Barne- og badestell
  • Navlestell
  • Omsorg til familien når barnet overflyttes til nyfødtintensiv avdeling
  • Krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
  • Samhandling og ivaretakelse av mennesker med ulik kulturell bakgrunn 
  • Ulike prevensjonsmidler og metoder
  • Helsestasjonens virksomhet
  • Pre- og perinantal palliasjon

2c. Amming

  • Brystets anatomi
  • Morsmelkens innhold og betydning
  • Ammestillinger
  • Ammeproblemer
  • Observasjoner, råd og veiledning knyttet til amming
  • Morsmelkerstatninger
  • Håndmelking
  • Hjelpemidler
  • Empati overfor kvinner som av ulike årsaker ikke ammer sitt barn
  • Mor-Barn vennlig initiativ (MBVI)
  • Ammehjelpen

3. Sykdommer og komplikasjoner hos nyfødte

  • Normale anatomiske og fysiologiske forhold hos det nyfødte barnet
  • Vanlige sykdommer, komplikasjoner og tilstander hos nyfødte
  • Observasjon og behandling av sykdommer, komplikasjoner og tilstander hos nyfødte
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ammefysiologi; brystets anatomi med melkeganger og melkekjertler
  • har kunnskap om den naturlige fødselsprosess
  • har kunnskap om observasjoner og pleie av barselkvinnen og om tilstander og situasjoner som kan forstyrre samspill mellom mor og barn
  • har kunnskap om observasjoner og pleie av det nyfødte barnet
  • har kunnskap om amming og ammeveiledning
  • har kunnskap om de vanligste sykdommer og komplikasjoner som kan oppstå hos det nyfødte barnet og behandling av disse
  • har innsikt i prosedyrer, retningslinjer som er knyttet opp mot arbeidet med fødende, barselkvinnen og det nyfødte barnet
  • kan oppdatere sin kunnskap om fødende, barselkvinnen og det nyfødte barnet
  • forstår det tverrfaglige arbeidet rundt barselkvinnen og det nyfødte barnet
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap i sitt arbeide med å veilede, undervise og gi råd til foreldrene i forhold til stell og observasjoner av det nyfødte barnet
  • kan anvende kommunikasjon for å informere, ivareta og ha omsorg for far/pårørende
  • kan anvende ammeveiledning, observere og gi råd i forhold til amming, og kjenner til ulike hjelpemidler
  • kan anvende observasjon og iverksette pleie til barselkvinnen og det nyfødte barnet
  • kan finne, bruke og henvise til fagstoff som er relevant i arbeidet på føde- barselavdelingen
Generell kompetanse

Studenten

  • kan utføre sitt arbeid etter barselkvinnen og det nyfødte barnets behov
  • har forståelse for barnepleierrollen og respekterer sitt kompetanseområde og selvstendige ansvar i arbeidet med den fødende, den nyfødte, barselkvinnen og pårørende, i samarbeid med annet helsepersonell
  • har utviklet en etisk grunnholdning i sin utøvelse av barnepleieryrket i møtet med mennesker fra forskjellige kulturer og med forskjellige behov
  • kan bygge relasjoner med andre yrkesgrupper på føde- og barselavdelingene og samarbeide tverrfaglig til beste for fødende, barselkvinnen og det nyfødte barnet
  • kan utvikle og forbedre kunnskap og ferdigheter innen fagfeltet barsel og barnepleie gjennom å oppdatere sin kunnskap, delta i erfarings- og kunnskapsdeling på arbeidsplassen
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Prosjektoppgave i gruppe, med presentasjon
  • Amme E- læring
  • Individuell skriftlig oppgave
  • Individuell refleksjon over egen læring

I nettstudiet skal presentasjonen gjennomføres på samling eller over nett.

Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet

Oppmøteplikt

75% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent

Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har også betydning for emnekarakteren. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, veiledning, gruppearbeid, individuelt arbeid, ferdighetstrening, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner, video og selvstudium.

Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene.