01HH05J EIHOKLF Lindrende omsorg ved livets slutt
01HH05J EIHOKLF Lindrende omsorg ved livets slutt
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH05J EIHOKLF
- StudieprogramKreftomsorg og lindrende pleie
- Studiepoeng11
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Emnet tar utgangspunkt i hospicefilosofiens verdigrunnlag og omhandler palliativ pleie og omsorg til uhelbredelig syke og døende. Emnet tar for seg utfordringer i møte med den døende pasient og deres pårørende. Det fokuseres på symptomlindring, kommunikasjon og pleie og omsorg ved livets slutt.
Lindrende omsorg i et samfunnsperspektiv
- Hospicefilosofien- hovedprinsipper
- Palliasjon- grunnlagstenkning
- Ulike syn på døden
- døden i et historisk perspektiv
- sykdom og død i ulike kulturer og livssyn
- ritualer i forbindelse med død
- Komplementær og alternativ behandling
- Etiske utfordringer i livets sluttfase
- Eutanasi
Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjon med den alvorlig syke og døende
- Kommunikasjon med pårørende, inkludert barn/ unge
- Å være hjelper
Sentrale begrep
- Åndelig og eksistensiell omsorg
- Sorg, krise og mestring
- Håp, mening og livskvalitet
- Gleden og humorens betydning
- Ivaretakelse av pårørende
- Barn og unge som pårørende
Symptomlindring
- Prinsipper ved symptomlindring uavhengig av diagnose
- Symptomlindring
- smerter
- dyspnòe
- kvalme/ oppkast
- munnhuleproblemer
- tørste/ ernæringsutfordringer
- angst/ depresjon
- obstipasjon
- uro/ forvirring
- fatigue
- Kartleggingsverktøy
Pleie og omsorg ved livets slutt
- Organisering av tjenester og tilbud til pasienter i livets sluttfase
- Den terminale pasient- de siste dager og timer
- Pasientens opplevelse av velvære og livskvalitet
- Det gode stellet
- Etterlatte
Studenten:
- har kunnskap om hospice filosofiens grunnverdier, egenart og plass i samfunnet
- har kunnskap om palliativ behandling knyttet til uhelbredelig syke og døende
- har kunnskap om ulike syn på sykdom og død i andre kulturer
- har kunnskap om sorg- og krisereaksjoner knyttet til det å få en uhelbredelig sykdom
- har kunnskap om de hyppigst forekommende symptomer og symptomlindring i en palliativ fase og ved nær forestående død
- har innsikt i nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger knyttet til palliativ behandling
- har kunnskap om ulike faglige kartleggingsverktøy som benyttes for kartlegging av symptomer hos pasienter som er i en palliativ fase
- har kunnskap om begrepene mestring, håp og livskvalitet
- har kunnskap om komplementær og alternativ behandling
Studenten:
- kan anvende kunnskap om ulike psykiske reaksjoner for å identifisere angst, frykt, stress, krise og sorg i møte med pasienter og pårørende som er i livets sluttfase
- kan kartlegge situasjoner hos pasienter i livets sluttfase, og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
- kan kartlegge pasientens behov, identifisere symptomer og iverksette lindrende tiltak i en palliativ fase og ved nær forestående død
- kan anvende ulike kommunikasjonsformer i samtale med pasient og pårørende
- kan anvende kunnskap om begrepene mestring, håp og livskvalitet og iverksetter tiltak som bidrar til best mulig mestring og livskvalitet for pasienter og pårørende
Studenten:
- har forståelse og kan reflektere over faglige og etiske utfordringer og dilemmaer i livets sluttfase
- har forståelse for hvordan det er å leve med uhelbredelig sykdom både for pasient og pårørende
- har utviklet en etisk grunnholdning i arbeidet med alvorlig syke og døende pasienter og deres pårørende som kommer til uttrykk ved at yrkesutøvelsen ivaretar brukermedvirkning, mestring og pasientens integritet
- kan bygge relasjoner og samarbeide med kollegaer og andre yrkesgrupper for å ivareta pasientens helhetlige behov knyttet til sykdom, lidelse og død
Arbeidskrav
Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet
- Prosjektoppgave som gjennomføres i gruppe med tilhørende muntlig presentasjon
- Individuelt oppsummeringsnotat knyttet til prosjektoppgaven
- Individuell refleksjon over egen læring
- Formell vurdering av individuelt oppsummeringsnotat, karakter A-F.
- Prosjektoppgave i gruppe og muntlig presentasjon, karakter A-F
- Refleksjonsnotat vurderes til bestått/ ikke bestått