01HH03H EIHOHPF Organisering, kvalitetssikring og finansiering
01HH03H EIHOHPF Organisering, kvalitetssikring og finansiering
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH03H EIHOHPF
- StudieprogramHelseadministrasjon og pasientrettede IKT-systemer
- Studiepoeng10
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
3.a. Organisering av helsevesenet
- Hvordan organisasjoner er bygget opp og fungerer
- Organisering av helsetjenestene i Norge på kommunalt og statelig nivå
- Henvisningsrutiner og fritt sykehusvalg
3.b Kvalitetssikring av helsetjenesten
- Kvalitetsbevissthet og kvalitetstenking
- Kunnskapsbasert praksis
- Samarbeid og ressursutnyttelse i praksisfeltet
- Koordinering av arbeidsoppgaver og tjenester
- Helsetilsynets rolle og funksjon
3c. Organisering av tannhelsetjenesten
- Kommunalt og privat praksis
- Lokal organisering
- Tannhelsetjenestens kompetansesenter
3.d. Kvalitetssikring av tannhelsetjenesten
- Tannhelsetjenesteloven, Pasient- og brukerrettighetsloven, folketrygdloven, Sosialtjenesteloven, Helseregisterloven, Lov om årsregnskap
- Kartlegging av befolkningsgrupper
- Forskning rettet mot trender, endringer og utvikling av tannproblematikk hos befolkningen generelt og utsatte grupper spesielt
- Meldeplikt i forhold til mistanke om manglende ivaretagelse av utsatte grupper
- Tannhelsestatistikk – rapportering
- Folkehelsestatistikk
- Klagesaker og saksbehandling
3.e. Finansiering av helsetjenester og tannhelsetjenester
- Statlige overføringer
- Finansiering av helse- og omsorgstjenesten
- Betaling og refusjonsordninger for tannhelsetjenesten
- Forvaltningsorganer
- Rapporteringssystemer til kommune og stat
Studenten
- har innsikt i organisering av helsetjenester i Norge på kommunalt og statelig nivå, samt private helsetilbydere
- har kunnskap om kvalitetssikring av helse- og omsorgstjenester
- har kunnskap om rutiner ved pasientklagesaker og erstatningsansvar innen helse og omsorgstjenestene og tannhelsetjenesten
- har innsikt i kunnskapsbasert praksis, og betydningen av utviklingsarbeid og utviklingsprosjekter knyttet til helse og omsorgsadministrasjon
- har innsikt i ulike finansieringsordninger for statlige, kommunale og private helsetilbydere
Studenten
- kan kartlegge og iverksette tiltak som har betydning for pasientadministrasjonen i organisasjonen
- kan finne informasjon om ulike refusjonsordninger, diagnosekoding, betaling og takster for helse- og oppvekstsektoren og tannhelsetjenesten
- Kan anvende kunnskap om god regnskapsførsel og økonomistyring etter gjeldende lovverk og i tråd med organisasjonens retningslinjer
Studenten
- har forståelse for kvalitetssikring av tjenestene og kan anvende arbeidsstedets kvalitetsforbedringssystem
- kan hente ut statistikk og nødvendig informasjon som grunnlag for planlegging, organisering og økonomistyring av helse og oppvekstsektoren og tannhelsetjenesten
- har forståelse for helhetlig tenking i forhold til forebyggende helsearbeid på individnivå, lokalsamfunns-nivå og nasjonalt nivå
Arbeidskrav
Arbeidskravene er obligatoriske og må være bestått for å få sluttvurdering i emnet.
- Arbeidskrav 1 – gruppe
- Arbeidskrav 2 – individuelt
- Arbeidskrav 3 – individuelt
- Formell vurdering av arbeidskrav. Karakter A-F.
- Refleksjonsnotat vurderes til bestått / ikke bestått
Grunnlag for emnekarakteren er at arbeidskravene er bestått. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har betydning for emnekarakteren.
Forelesninger, gruppearbeid, prosjektarbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner