01HH03H EIHOHPF-H24 Organisering, kvalitetssikring og finansiering

01HH03H EIHOHPF-H24 Organisering, kvalitetssikring og finansiering

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH03H EIHOHPF-H24
    • Studieprogram
      Helseadministrasjon og pasientrettede IKT-systemer
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2025 Høst
2026 Vår
Emnets innhold

3.a. Organisering av helsevesenet

  • Hvordan organisasjoner er bygget opp og fungerer
  • Organisering av helsetjenestene i Norge på kommunalt og statelig nivå
  • Henvisningsrutiner og fritt sykehusvalg

3.b Kvalitetssikring av helsetjenesten

  • Kvalitetsbevissthet og kvalitetstenking
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Samarbeid og ressursutnyttelse i praksisfeltet
  • Koordinering av arbeidsoppgaver og tjenester
  • Helsetilsynets rolle og funksjon

3c.  Organisering av tannhelsetjenesten

  • Kommunalt og privat praksis
  • Lokal organisering
  • Tannhelsetjenestens kompetansesenter

3.d. Kvalitetssikring av tannhelsetjenesten

  • Tannhelsetjenesteloven, Pasient- og brukerrettighetsloven, folketrygdloven, Sosialtjenesteloven, Helseregisterloven, Lov om årsregnskap
  • Kartlegging av befolkningsgrupper
  • Forskning rettet mot trender, endringer og utvikling av tannproblematikk hos befolkningen generelt og utsatte grupper spesielt
  • Meldeplikt i forhold til mistanke om manglende ivaretagelse av utsatte grupper
  • Tannhelsestatistikk – rapportering
  • Folkehelsestatistikk
  • Klagesaker og saksbehandling

3.e. Finansiering av helsetjenester og tannhelsetjenester

  • Statlige overføringer
  • Finansiering av helse- og omsorgstjenesten
  • Betaling og refusjonsordninger for tannhelsetjenesten
  • Forvaltningsorganer
  • Rapporteringssystemer til kommune og stat
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten    

  • har innsikt i organisering av helsetjenester i Norge på kommunalt og statelig nivå, samt private helsetilbydere
  • har kunnskap om kvalitetssikring av helse- og omsorgstjenester
  • har kunnskap om rutiner ved pasientklagesaker og erstatningsansvar innen helse og omsorgstjenestene og tannhelsetjenesten
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis, og betydningen av utviklingsarbeid og utviklingsprosjekter knyttet til helse og omsorgsadministrasjon
  • har innsikt i ulike finansieringsordninger for statlige, kommunale og private helsetilbydere
Ferdigheter

Studenten 

  • kan kartlegge og iverksette tiltak som har betydning for pasientadministrasjonen i organisasjonen
  • kan finne informasjon om ulike refusjonsordninger, diagnosekoding, betaling og takster for helse- og oppvekstsektoren og tannhelsetjenesten
  • Kan anvende kunnskap om god regnskapsførsel og økonomistyring etter gjeldende lovverk og i tråd med organisasjonens retningslinjer
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for kvalitetssikring av tjenestene og kan anvende arbeidsstedets kvalitetsforbedringssystem
  • kan hente ut statistikk og nødvendig informasjon som grunnlag for planlegging, organisering og økonomistyring av helse og oppvekstsektoren og tannhelsetjenesten
  • har forståelse for helhetlig tenking i forhold til forebyggende helsearbeid på individnivå, lokalsamfunns-nivå og nasjonalt nivå
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Arbeidskrav 1 – gruppe med presentasjon
  • Arbeidskrav 2 – individuelt
  • Arbeidskrav 3 – individuelt

Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å få sluttvurdering i emnet.

Oppmøteplikt

75 % oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent

Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har også betydning for emnekarakteren. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, gruppearbeid, prosjektarbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.