01HH03H EIHOHPF-H24 Organisering, kvalitetssikring og finansiering
01HH03H EIHOHPF-H24 Organisering, kvalitetssikring og finansiering
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH03H EIHOHPF-H24
- StudieprogramHelseadministrasjon og pasientrettede IKT-systemer
- Studiepoeng10
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
3.a. Organisering av helsevesenet
- Hvordan organisasjoner er bygget opp og fungerer
- Organisering av helsetjenestene i Norge på kommunalt og statelig nivå
- Henvisningsrutiner og fritt sykehusvalg
3.b Kvalitetssikring av helsetjenesten
- Kvalitetsbevissthet og kvalitetstenking
- Kunnskapsbasert praksis
- Samarbeid og ressursutnyttelse i praksisfeltet
- Koordinering av arbeidsoppgaver og tjenester
- Helsetilsynets rolle og funksjon
3c. Organisering av tannhelsetjenesten
- Kommunalt og privat praksis
- Lokal organisering
- Tannhelsetjenestens kompetansesenter
3.d. Kvalitetssikring av tannhelsetjenesten
- Tannhelsetjenesteloven, Pasient- og brukerrettighetsloven, folketrygdloven, Sosialtjenesteloven, Helseregisterloven, Lov om årsregnskap
- Kartlegging av befolkningsgrupper
- Forskning rettet mot trender, endringer og utvikling av tannproblematikk hos befolkningen generelt og utsatte grupper spesielt
- Meldeplikt i forhold til mistanke om manglende ivaretagelse av utsatte grupper
- Tannhelsestatistikk – rapportering
- Folkehelsestatistikk
- Klagesaker og saksbehandling
3.e. Finansiering av helsetjenester og tannhelsetjenester
- Statlige overføringer
- Finansiering av helse- og omsorgstjenesten
- Betaling og refusjonsordninger for tannhelsetjenesten
- Forvaltningsorganer
- Rapporteringssystemer til kommune og stat
Studenten
- har innsikt i organisering av helsetjenester i Norge på kommunalt og statelig nivå, samt private helsetilbydere
- har kunnskap om kvalitetssikring av helse- og omsorgstjenester
- har kunnskap om rutiner ved pasientklagesaker og erstatningsansvar innen helse og omsorgstjenestene og tannhelsetjenesten
- har innsikt i kunnskapsbasert praksis, og betydningen av utviklingsarbeid og utviklingsprosjekter knyttet til helse og omsorgsadministrasjon
- har innsikt i ulike finansieringsordninger for statlige, kommunale og private helsetilbydere
Studenten
- kan kartlegge og iverksette tiltak som har betydning for pasientadministrasjonen i organisasjonen
- kan finne informasjon om ulike refusjonsordninger, diagnosekoding, betaling og takster for helse- og oppvekstsektoren og tannhelsetjenesten
- Kan anvende kunnskap om god regnskapsførsel og økonomistyring etter gjeldende lovverk og i tråd med organisasjonens retningslinjer
Studenten
- har forståelse for kvalitetssikring av tjenestene og kan anvende arbeidsstedets kvalitetsforbedringssystem
- kan hente ut statistikk og nødvendig informasjon som grunnlag for planlegging, organisering og økonomistyring av helse og oppvekstsektoren og tannhelsetjenesten
- har forståelse for helhetlig tenking i forhold til forebyggende helsearbeid på individnivå, lokalsamfunns-nivå og nasjonalt nivå
Arbeidskrav
- Arbeidskrav 1 – gruppe med presentasjon
- Arbeidskrav 2 – individuelt
- Arbeidskrav 3 – individuelt
Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å få sluttvurdering i emnet.
75 % oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har også betydning for emnekarakteren. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, gruppearbeid, prosjektarbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner