01HH00B EIHOMMF-H24 Fordypningsoppgave

01HH00B EIHOMMF-H24 Fordypningsoppgave

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH00B EIHOMMF-H24
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      8
    • Studiested
      Bjørkelangen, Rud, Fredrikstad, Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2026 Vår
Emnets innhold

Fordypningsoppgaven er et faglig fordypningsarbeid og organiseres som individuelt arbeid eller i gruppe. Fordypningsarbeidet skal være praksisrettet og konkret knyttet til ett eller flere temaer i utdanningens fagspesifikke emner.

Studenten(e) finner en avgrenset problemstilling knyttet til et eller flere temaer, som skal bygge på læringsutbytte, refleksjoner og egne erfaringer fra praksisfeltet. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise evne til refleksjon, anvende relevant teori og erfaringer fra eget praksisfelt. Tema og problemstilling bestemmes av studenten med veiledning fra faglærer.

Studenten(e) skal i samråd med læreren konkretisere sin egen læringsutbyttebeskrivelse i henhold til tema for fordypningsoppgaven og den overordnede læringsutbyttebeskrivelsen for emnet.

Skolen tilbyr studenten to veiledningstimer på fordypningsoppgaven, uavhengig om det er individuell eller gruppeinnlevering. I tillegg kommer veiledning i forbindelse med oppstart av fordypningsoppgaven og problemstilling. Ved behov kan studenten be om ytterligere veiledning etter avtale med faglærer. Studenten har et selvstendig ansvar for å avtale veiledning med faglærer. Ved avtalt veiledning må alle studentene i gruppen delta. Studenten har ansvar for å levere inn veiledningsgrunnlag med konkrete veilednings- spørsmål to virkedager før avtalt veiledning

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • kan tilegne seg kunnskaper gjennom fordypning innenfor et valgt tema ved å innhente, vurdere og bearbeide teori og drøfte sammenheng mellom teori og praksis
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis
  • kan oppdatere sin kunnskap om faglige og etiske problemstillinger knyttet til arbeid med brukere med funksjonsnedsettelser
Ferdigheter

Studenten

  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en valgt problemstilling knyttet til arbeid med brukere med funksjonsnedsettelser
  • kan anvende kunnskap til å belyse, vurdere og reflektere over en valgt problemstilling knyttet til arbeid med brukere med funkjsjonsnedsettelser
  • kan, innenfor eget ansvarsområde, planlegge, iverksette og evaluere tiltak og aktiviteter for brukere med funksjonsnedsettelser
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innen helse- og omsorgstjenesten
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at etiske prinsipper begrunnes om drøftes i oppgaven
Arbeidsinnsats
  • Skriftlig fordypningsoppgave individuelt/ gruppe. Antall ord individuelt 5000 +/- 10%, i gruppe 7500 +/- 10%
  • Muntlig presentasjon av prosjektarbeidet
  • Logg
  • Individuell refleksjon over egen læring
Oppmøteplikt

75 % oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Refleksjonsnotatet vurderes til godkjent/ ikke godkjent

Den skriftlige fordypningsoppgaven og muntlig høring vurderes av førstesensor og andresensor.

  • Skriftlig oppgave vurderes med en midlertidig gradert karakter A-F.
  • Muntlig høring vurderes med gradert karakter A-F
  • Det gis en samlet individuell eksamenskarakter gradert fra A-F etter gjennomført muntlig høring hvor den muntlige delen vektlegges. Annensensors vurdering teller mest.

Eksamenskarakteren danner grunnlaget for sluttvurderingen i emnet. På studentenes vitnemål skal det stå en kort beskrivelse av fordypningsarbeidet /hovedprosjektet og dets innhold.

Forkunnskapskrav

Bestått emne 1- 4 og praksis

Arbeids- og læringsaktiviteter

Undervisning, veiledning, reflesjon og samarbeid

Litteraturliste

Oppdaterte litteraturlister blir publisert på fagskolens nettsider ved studiestart. For hovedprosjektet må studentene selv finne frem til aktuell og relevant litteratur på det aktuelle feltet.