01HH00B EIHOHPF-H24 Fordypningsoppgave

01HH00B EIHOHPF-H24 Fordypningsoppgave

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH00B EIHOHPF-H24
    • Studieprogram
      Helseadministrasjon og pasientrettede IKT-systemer
    • Studiepoeng
      8
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2026 Vår
Emnets innhold

Dette emnet er et obligatorisk fordypningsarbeid. Tema for fordypningen skal være praksisrettet, og konkret knyttet til praksis og et eller flere temaer i utdanningens emner. Studentene skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis. 

Skolen tilbyr studenten to veiledningstimer på fordypningsoppgaven, uavhengig om det er individuell eller gruppeinnlevering. I tillegg kommer veiledning i forbindelse med oppstart av fordypningsoppgaven og problemstilling. Ved behov kan studenten be om ytterligere veiledning etter avtale med faglærer. Studenten har et selvstendig ansvar for å avtale veiledning med faglærer. Ved avtalt veiledning må alle studentene i gruppen delta.

Studenten har ansvar for å levere inn veiledningsgrunnlag med konkrete veilednings- spørsmål to virkedager før avtalt veiledning

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om prosjekt som arbeidsmetode for å løse utfordringer i innen eget praksisfelt og virksomheten generelt
  • har kunnskaper innenfor et selvvalgt fordypningstema innen som dekkes av studieplanen.
  • har innsikt i relevante lover, forskrifter og planverk som gjelder helse- og oppvekstsektoren og tannhelsetjenesten
  • forstår sammenhengen mellom teori og praksis og kan knytte dette opp mot læringsutbyttebeskrivelse for studieretningen
Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge og identifisere problemstillinger innenfor de ulike fagfeltene som dekkes i studieplanen
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for fordypningsoppgavens problemstilling
  • kan anvende faglig kunnskap innen egen yrkesutøvelse
  • innen fagområdene pasientarbeid eller personalarbeid på en teoretisk problemstilling
Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av arbeidet innen eget fagfelt
  • kan utføre arbeidet etter gjeldende lovverk og retningslinjer som til enhver tid er gjeldende innen helse, tannhelse og administrasjon i offentlig og privat virksomhet
  • har forståelse for etiske retningslinjer i forhold til skriftlige arbeider og yrkesetiske retningslinjer gjeldende for egen yrkesutøvelse
  • kan utøve samfunnsansvar og bidra til organisasjonsutvikling som synliggjøres i hovedprosjektet og gjennom utviklingsarbeid i egen organisasjon
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med medstudenter om planlegging og gjennomføring av hovedprosjektet
Arbeidsinnsats
  • Skriftlige fordypningsoppgave. Gjennomføres individuelt eller i gruppe.
  • Omfang antall ord ved individuell innlevering er 5000 ord +/- 10%, og ved gruppeinnlevering 7500 +/- 10%
  • Møtelogg/framdriftsplan
  • Presentasjon av fordypningsarbeidet
  • Refleksjonsnotat etter avsluttet emne

 

Oppmøteplikt

75 % oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering

Den skriftlige fordypningsoppgaven og muntlig høring vurderes av førstesensor og andresensor.

  • Skriftlig oppgave vurderes med en midlertidig gradert karakter A-F.
  • Muntlig høring vurderes med gradert karakter A-F
  • Det gis en samlet individuell eksamenskarakter gradert fra A-F etter gjennomført muntlig høring hvor den muntlige delen vektlegges. Annensensors vurdering teller mest.

Eksamenskarakteren danner grunnlaget for sluttvurderingen i emnet.

Forkunnskapskrav

Fullført og bestått emne 1- 3 og praksis.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Undervisning, veiledning, refleksjon.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.