01HH00B EIHOHOF-25 Fordypningsoppgave
01HH00B EIHOHOF-25 Fordypningsoppgave
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH00B EIHOHOF-25
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Studiepoeng8
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Used in other programs
- Barsel- og barnepleie
Dette emnet er et obligatorisk fordypningsarbeid. Tema for fordypningen skal være praksisrettet, og konkret knyttet til praksis og et eller flere temaer i utdanningens emner. Studentene skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis.
Studenten
- har kunnskap om undersøkelsesmetoder, standardiserte observasjons- og vurderingsverktøy og kommunikasjonsverktøy som benyttes i oppfølging og pleie av barselkvinner samt nyfødte, premature og syke barn
- har kunnskap om befruktning, fosterets utvikling, fysiske og psykiske endringer og plager i svangerskapet og neonatal påvirkning
- har kunnskap om den naturlige fødselsprosessen, indikasjoner for assistert fødselshjelp og komplikasjoner som kan oppstå under en fødsel
- har kunnskap om årsaker til prematur fødsel og utviklingstilpasset neonatal omsorg
- har kunnskap om barns normale utvikling, faktorer som kan true denne, sykdommer hos barn samt observasjon og pleie ut fra barnets behov og funksjonsnivå
- har kunnskap om verdier, målrettet kommunikasjon og etiske prinsipper for å kunne bygge gode relasjoner til fødekvinnen, barselkvinnen, barnet, pårørende og kollegaer
- har kunnskap om organiseringen av helsetjenester og kjennskap til ansvar og oppgaver som er lagt til ulike aktører knyttet til barsel- og barnepleie
- har innsikt i sentrale lover, forskrifter, retningslinjer og prosedyrer i sitt arbeid innenfor yrkesfeltet barsel- og barnepleie
- har kjennskap til virkninger og bivirkninger av vanlige legemidler brukt under svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg samt legemidler som brukes til barn i alderen 0–18 år
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om barsel- og barnepleie samt helsefremmende og forebyggende arbeid i et folkehelseperspektiv
- forstår betydningen av eget kompetanseområde og egen rolle samt tverrfaglig samhandling på ulike nivåer innenfor helsetjenesten relatert til yrkesfeltet barsel- og barnepleie
Studenten
- kan anvende kunnskap om kvinner i svangerskap, fødsel og barseltid og barnet fra 0 til 18 år for å delta i behandling og pleie ut fra deres individuelle behov og iverksette tiltak i samarbeid med andre yrkesgrupper
- kan anvende observasjon og bruke observasjons- og vurderingsverktøy for å delta i behandling og pleie av den gravide med komplikasjoner, den fødende, barselkvinnen og det nyfødte barnet
- kan anvende kunnskap om undersøkelsesmetoder, standardiserte observasjons- og kartleggingsverktøy og kommunikasjonsverktøy som benyttes til tidlig oppdagelse av avvik i barnets normale utvikling og forverring av sykdom og helsetilstand hos syke barn
- kan anvende veiledning, undervisning og rådgivning i stell og pleie av barselkvinnen, det nyfødte, premature og syke barnet og barnets omsorgspersoner
- kan anvende kommunikasjon og samhandling for å skape tillit samt forberede og veilede barn på varierende alderstrinn og modningsnivå og deres omsorgspersoner
- kan anvende refleksjon for å vurdere og justere egen faglig utøvelse i tverrfaglig samarbeid innenfor yrkesfeltet barsel- og barnepleie
- kan finne, vurdere og anvende oppdatert informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til yrkesfeltet barsel- og barnepleie
- kan kartlegge og observere det premature barnets behov og anvende utviklingstilpasset neonatalt stell og neonatal pleie
- kan kartlegge og identifisere faglige og etiske problemstillinger og iverksette tiltak knyttet til behovene den fødende, barselkvinnen, barnet og deres omsorgspersoner har
Studenten
- forstår og kan reflektere over etiske utfordringer og dilemmaer i eget arbeid med den fødende, barselkvinnen, barnet og omsorgspersoner
- forstår sin egen profesjonelle rolle i fagfeltet barsel- og barnepleie og kan begrunne sine vurderinger og handlinger faglig, etisk og juridisk
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjoner og handlinger i møte med kulturelt mangfold
- kan gi pleie og omsorg til den fødende, barselkvinnen, barnet og omsorgspersoner ut fra individuelle behov
- kan utføre utviklingstilpasset neonatal omsorg på en profesjonell og etisk forsvarlig måte i samarbeid med omsorgspersoner og yrkesgrupper
- Skriftlige fordypningsoppgave med presentasjon. Gjennomføres individuelt eller i gruppe.
- Omfang antall ord ved individuell innlevering er 5000 ord +/- 10%, og ved gruppeinnlevering 7500 +/- 10%
- Fordypningskontrakt
- Samarbeidsavtale ved gruppearbeid
- Gruppelogg
- Individuell refleksjon over egen læring
Den skriftlige fordypningsoppgaven og muntlig høring vurderes av førstesensor og andresensor.
- Skriftlig oppgave vurderes med en midlertidig gradert karakter A-F.
- Muntlig høring vurderes med gradert karakter A-F
- Det gis en samlet individuell eksamenskarakter gradert fra A-F etter gjennomført muntlig høring hvor den muntlige delen vektlegges. Annensensors vurdering teller mest.
Eksamenskarakteren danner grunnlaget for sluttvurderingen i emnet.
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha bestått emnene og praksis / prosjektperioden.