01HH00B EIHODAF-25 Fordypningsoppgave
01HH00B EIHODAF-25 Fordypningsoppgave
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH00B EIHODAF-25
- StudieprogramDemens og alderspsykiatri
- Studiepoeng8
- StudiestedKjeller, Indre Østfold
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
- Demens og alderspsykiatri
Fordypningsoppgaven er obligatorisk og gjennomføres enten individuelt eller i gruppe. Gjennom fordypningsoppgaven skal studenten vise evne til refleksjon, faglig forståelse, bruk av både relevant teori og anvendelse av erfaringer fra praksis.
Studenten skal i samråd med faglærer konkretisere egne læringsutbyttebeskrivelser i tråd med både tema for fordypningsoppgaven og de overordnede læringsutbyttebeskrivelsene for emnet. Innen en fastsatt frist skal studenten levere forslag til fremdriftsplan, foreløpig problemstilling og valg av relevant litteratur. Faglærer skal godkjenne planen innen 14 dager etter innlevering.
Endelig besvarelse skal leveres til fastsatt tidspunkt i 4.semester. Erfaringer fra praksisperioden knyttes til fordypningsoppgaven.
Skolen tilbyr to veiledningstimer på fordypningsoppgaven, uavhengig om det er en individuell eller gruppebesvarelse. I tillegg gis veiledning ved oppstart av fordypningsoppgaven og under arbeidet med problemstillingen. Studenten har ansvar for å avtale tid for veiledning med faglærer. Ved behov kan ytterligere veiledning gis etter avtale.
Det kan arrangeres oppgaveseminarer hvor studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og veileder. Formålet er å gi felles veiledning og tilbakemelding på foreløpig læringsutbytte, både for de som legger fram og de som er deltakere
Studenten kan:
- tilegne seg kunnskaper gjennom fordyping innenfor et valgt tema
- innhente, vurdere og bearbeide teori
Studenten kan:
- systematisere, utvikle og formidle erfarings basert kunnskap
- vurdere og faglig begrunne ulike handlingsalternativer i sin individrettede- og personorienterte omsorg til mennesker med demens og alderspsykiatri
- bidra til at samarbeidet i gruppen legger til rette for at alle kan få utnyttet sin individuelle kompetanse
Studenten kan:
- reflektere og drøfte sammenhengen mellom relevant teori og egen praksis og benytte dette i samarbeid med andre
- Skriftlige fordypningsoppgave. Gjennomføres individuelt eller i gruppe.
- Omfang antall ord ved individuell innlevering er 5000 ord +/- 10%, og ved gruppeinnlevering 7500 +/- 10%
- Fordypningskontrakt
- Samarbeidsavtale ved gruppearbeid
- Gruppelogg
- Individuell refleksjon over egen læring
75% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.
Fordypningskontrakt, samarbeidsavtale ved gruppearbeid, gruppelogg og individuell refleksjon over egen læring vurderes til godkjent/ ikke godkjent
Den skriftlige fordypningsoppgaven og muntlig høring vurderes av førstesensor og andresensor.
- Skriftlig oppgave vurderes med en midlertidig gradert karakter A-F
- Muntlig høring vurderes med gradert karakter A-F
- Det gis en samlet individuell eksamenskarakter gradert fra A-F etter gjennomført muntlig høring hvor den muntlige delen vektlegges. Annensensors vurdering teller mest.
Eksamenskarakteren danner grunnlaget for sluttvurderingen i emnet.