01HH00B EIHOASF-24 Fordypningsoppgave
01HH00B EIHOASF-24 Fordypningsoppgave
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH00B EIHOASF-24
- StudieprogramArbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse
- Studiepoeng8
- StudiestedIndre Østfold, Rud
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
I dette emnet skal studentene skrive en obligatorisk fordypningsoppgave ut fra selvvalgt tema og problemstilling, og med utgangspunkt i overordnet læringsutbyttet for utdanningen. Fordypningsoppgaven skal være praksisrettet, og studentene skal vise evne til å anvende relevant teori og erfaringer fra egen yrkesutøvelse til å drøfte og reflektere den aktuelle problemstillingen. Fordypningsoppgaven skal gjennomføres individuelt eller i grupper. Emnet avsluttes med muntlig eksamen, som er studiets avsluttende eksamen.
Studenten
- kan oppdatere sin kunnskap om språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid som er relevant for arbeid i barnehagen.
- har innsikt i relevante lover og styringsdokumenter som gjelder tema og problemstilling rettet mot arbeid i barnehagen.
Studenten
- kan kartlegge og identifisere en problemstilling knyttet til språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid som danner grunnlag for arbeid i barnehage.
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for tema og problemstilling rettet mot arbeid i barnehagen.
- kan anvende teoretisk kunnskap i praktiske problemstillinger rettet mot arbeid i barnehagen.
Studenten
- har utviklet en etisk grunnholdning som gjenspeiler studiets ressursperspektiv på arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper knyttet til dokumentasjon, personvern og anonymisering i oppgaveskriving og arbeid i barnehagen.
- Skriftlige fordypningsoppgave. Gjennomføres individuelt eller i gruppe.
- Omfang antall ord ved individuell innlevering er 5000 ord +/- 10%, og ved gruppeinnlevering 7500 +/- 10%
- Presentasjon av fordypningsoppgaven
- Logg ved gruppearbeid
75% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
Den skriftlige fordypningsoppgaven og muntlig høring vurderes av førstesensor og andresensor.
- Skriftlig oppgave vurderes med en midlertidig gradert karakter A-F.
- Muntlig høring vurderes med gradert karakter A-F
- Det gis en samlet individuell eksamenskarakter gradert fra A-F etter gjennomført muntlig høring hvor den muntlige delen vektlegges. Annensensors vurdering teller mest.
Eksamenskarakteren danner grunnlaget for sluttvurderingen i emnet.
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha bestått emnene og praksis / prosjektperioden.